اخبار

شرکت TSMC احتمالاً از سال 2026 شروع به تولید تراشه‌های 2 نانومتری می‌کند

شرکت TSMC پیشرفته‌ترین تراشه‌های دنیا را می‌سازد و پس از تولید تراشه A17 Pro اپل با لیتوگرافی 3 نانومتری، حالا باید به سراغ لیتوگرافی 2 نانومتری برود. البته طبق گزارشی جدید، زمان تولید این تراشه‌ها یک سال عقب خواهد افتاد و به‌جای سال 2025، در سال 2026 تراشه‌های 2 نانومتری تولید خواهند شد.

TSMC با اولین نسل از لیتوگرافی 3 نانومتری خود تراشه‌های اپل را می‌سازد و پس از آن به سراغ نسل بعدی این لیتوگرافی می‌رود؛ اما پیشرفت اصلی مربوط به تغییر نود و حرکت به لیتوگرافی 2 نانومتری می‌شود.

تولید تراشه‌های 2 نانومتری TSMC از سال 2026

طبق گزارش یک رسانه تایوانی به نام TechNews.tw، برای تولید تراشه‌های 2 نانومتری TSMC باید تا سال 2026 صبر کنیم. این لیتوگرافی اهمیت بالایی برای TSMC دارد، چرا که از فناوری ترانزیستورهای FinFET، به فناوری GAA مهاجرت می‌کند. فناوری دوم از صفحات نانو با چیدمان عمودی استفاده می‌کند که اجازه می‌دهد گیت یا دروازه از هر چهار طرف با کانال در ارتباط باشد.

تراشه‌های 2 نانومتری TSMC

این فناوری نشت جریان و مصرف انرژی را کاهش می‌دهد و جریان درایو را بهبود می‌بخشد. درحالی TSMC برای لیتوگرافی 2 نانومتری خود به سراغ فناوری GAA می‌رود که سامسونگ برای تراشه‌های 3 نانومتری‌اش از این فناوری استفاده می‌کند.

طبق گزارش اخیر، TSMC فرایند احداث یکی از تأسیسات خود برای تولید تراشه‌های ۲ نانومتری را آهسته جلو می‌برد و می‌خواهد از سال 2026 شروع به تولید این چیپ‌ها کند. ظاهراً دلیل این موضوع، وضعیت بازار نیمه‌رساناها و میزان تقاضا برای این محصولات است. البته TSMC چنین موضوعی را رد کرده و گفته است که گزارش اخیر دقیق نیست. علت ردکردن این گزارش می‌تواند تلاش سامسونگ برای تولید تراشه‌های ۲ نانومتری در سال 2025 باشد.

سامسونگ تنها رقیب TSMC محسوب نمی‌شود و اینتل هم می‌خواهد در چند سال آینده از این شرکت تایوانی پیشی بگیرد. درحقیقت اینتل برخلاف سال‌های گذشته، حالا تمرکز ویژه‌ای روی تولید تراشه دارد و با سرمایه‌گذاری‌های سنگین می‌خواهد هرچه سریع‌تر فاصله‌اش با رقبا را کاهش دهد. اینتل احتمالاً در سال 2025 موفق به تولید تراشه‌های 1.8 نانومتری خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *