اخبار

متا با ساخت تراشه هوش مصنوعی آرتمیس وابستگی خود را به انویدیا کاهش می‌دهد

ai

تقاضای بالا برای تراشه‌های پردازشی مرتبط با هوش مصنوعی موجب شده‌است تا چندین غول فناوری از جمله گوگل، به سراغ ساخت تراشه‌های اختصاصی خود بروند. این امر نه‌تنها وابستگی آنها به تولیدکنندگان تراشه مثل انویدیا را کمتر می‌کند، بلکه می‌تواند تراشه‌های بهینه‌تری را به‌دنبال داشته‌باشد. متا نیز به‌تازگی جزئیاتی پیرامون تراشه هوش مصنوعی آتی خود تحت عنوان آرتمیس ارائه کرده است. تراشه مذکور احتمالاً می‌تواند تامین‌کننده نیاز پردازشی در پلتفرم‌های محبوب اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام و واتس‌اپ باشد.

تراشه هوش مصنوعی متا چه ویژگی‌هایی دارد؟

توسعه تراشه آرتمیس جهت رسیدن به دو هدف اصلی از سوی متا صورت‌می‌گیرد که اولین و مهم‌ترین هدف شامل کاهش وابستگی به انویدیا جهت تامین تراشه هوش مصنوعی است. درحال‌حاضر اغلب شرکت‌ها سفارشات سنگینی را به انویدیا داده‌اند که همین مسئله موجب ایجاد تاخیر طولانی مدت جهت تحویل آنها شده‌است. همچنین باید اشاره کرد که ساخت تراشه جهت مصارف داخلی، نه‌تنها موجب بهینه‌سازی محصول جهت انجام پردازش‌های مورد نیاز این شرکت می‌شود؛ بلکه می‌تواند مصرف انرژی را هم کاهش دهد. اگرچه مقدار کاهش انرژی به‌ازای هر تراشه ممکن است چندان رقم چشمگیری نباشد، اما با درنظر گرفتن نیاز پردازشی عظیم پلتفرم‌های متا، رقم مذکور احتمالاً صرفه‌جویی سالانه محسوسی را در پی خواهد داشت.

توان پردازشی تنها فاکتور مهم در تراشه هوش مصنوعی نیست و تعادل میان آن با المان‌های دیگر مانند پهنای باند و ظرفیت کلی حافظه، از اهمیت نسبتاً بالایی برخوردار است. اگر الگوریتم‌های پیشنهاد محتوا به کاربران در شبکه‌های اجتماعی را هم به این معادله اضافه کنیم، متوجه می‌شویم که توسعه تراشه داخلی برای متا از ضرورت بالایی برخوردار است؛ زیرا تراشه‌های ساخته شده توسط دیگر تولیدکنندگان ممکن است از بهینه‌سازی چندانی برای مصارف این شرکت برخوردار نباشند.

تراشه آرتمیس

ناگفته نماند که ساخت تراشه هوش مصنوعی توسط متا، موجب قطع رابطه این شرکت با انویدیا نخواهد شد و هردوی آنها به همکاری نزدیک با هم ادامه خواهند داد. مارک زاکربرک، مدیرعامل متا، اخیراً تایید کرده بود که شرکت تحت کنترل وی به‌زودی تعداد زیادی تراشه پرچمدار H100 را از انویدیا دریافت خواهد کرد. با درنظر گرفتن خریدهای انجام شده از دیگر تامین‌کنندگان، تخمین زده می‌شود که متا در سال ۲۰۲۴ حدود ۶۰۰ هزار تراشه هوش مصنوعی در اختیار داشته‌باشد.

تاکنون جزئیات چندانی پیرامون تراشه‌های آرتمیس متا منتشر نشده است، اما طبق گفته متا، این تراشه براساس فرایند ساخت ۵ نانومتری شرکت صنایع نیمه‌رسانای تایوان (TSMC) توسعه خواهد یافت. همچنین انتظار می‌رود که عملکرد این تراشه، ۳ برابر بهتر از نسل اول تراشه‌های هوش مصنوعی متا باشد. درحال‌حاضر نسل اول تراشه‌های متا در مراکز داده این شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد و احتمالاً نسل‌های جدید برای مصارف دیگری مثل هوش مصنوعی مولد هم در آینده نزدیک استفاده شوند.

گوگل نیز به‌تازگی از تراشه مخصوص دیتاسنتر Axion تحت معماری ARM رونمایی کرده بود که ظاهراً ۵۰ درصد عملکرد بهتر و ۶۰ درصد مصرف انرژی بهینه‌تر در مقایسه با ماشین‌های مجازی مبتنی بر معماری x86 از خود نشان می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *