اخبار

بلومبرگ: هواوی درحال ساخت یک شبکه تراشه خودکفا با بودجه دولتی است

هواوی در سال‌های اخیر به‌خاطر تحریم‌های ایالات‌متحده نتوانسته به جدیدترین تراشه‌ها دست پیدا کند، بااین‌حال در جدیدترین گوشی‌های پرچمدار خود به سراغ یک تراشه 7 نانومتری 5G داخلی رفت. حالا گفته می‌شود این شرکت روی یک شبکه تراشه خودکفا کار می‌کند که می‌تواند کمک بزرگی برای دورزدن تحریم‌های آمریکا باشد.

هواوی روی ماشین‌های لیتوگرافی کار می‌کند؟

ماشین‌های لیتوگرافی به‌خصوص ماشین‌های EUV معمولاً وارد چین می‌شوند، اما با تحریم‌های آمریکا، هلند و ژاپن، واردات این دستگاه‌ها محدود شده است. بنابراین به نظر می‌رسد هواوی می‌خواهد روی ماشین‌های لیتوگرافی کار کند. در همین راستا گفته می‌شود که بسیاری از پتنت‌های SiCarrier به هواوی منتقل شده است.

در کنار انتقال پتنت‌ها، به نظر می‌رسد تعداد زیادی از مهندسان SiCarrier هم به محل کار هواوی منتقل شده‌اند که از همکاری نزدیک‌تر هواوی و SiCarrier حکایت دارد.

بلومبرگ همچنین در گزارش خود مدعی شده که هواوی چندین کارمند سابق شرکت هلندی ASML را استخدام کرده است که نتیجه‌اش تا به اینجا، ساخت تراشه Kirin 9000S توسط شرکت چینی SMIC بوده است. فرایند ساخت این تراشه نسبت به پیشرفته‌ترین تراشه‌های بازار، 5 سال عقب‌تر است، بااین‌حال به نظر می‌رسد هواوی این فاصله را کمتر و کمتر کند.

تراشه Kirin 9000S در گوشی‌های میت 60، میت 60 پرو و میت 60 پرو پلاس به همراه گوشی تاشو میت X5 مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین هواوی در این محصولات از چندین قطعه چینی دیگر ازجمله پنل نمایشگر BOE یا ماژول‌های دوربین OFILM و باتری‌های Sunwoda استفاده کرده است.

درنهایت به نظر می‌رسد با سرمایه‌گذاری چندین میلیارد دلاری دولت چین در صنعت تراشه و پیشرفت‌های اخیر شرکت‌های چینی ازجمله هواوی، دولت ایالات‌متحده برای محدودکردن این کشور، باید بیشتر تلاش کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *