اخبار

زیتل با ارائه اینترنت فیبر نوری آماده پوست‌اندازی می‌شود

شرکت زیتل برنامه‌های گسترده‌ای برای عرضه اینترنت بر بستر فیبر نوری دارد و به‌تازگی ارائه این تکنولوژی را در کیش آغاز کرده است. این خبر را «میلاد اصانلو»، معاون تجاری زیتل، در گفت‌وگو با دیجیاتو می‌دهد.

به گفته اصانلو، شرکت زیتل تاکنون با استفاده از پروانه FWA خود خدمات TD-LTE را به کاربران ارائه می‌کرد، اما قادر به ارائه FTTH یا Fiber to the home نبود؛ به همین دلیل با ادغام پروانه FWA زیتل و پروانه فعالیت شرکت فناپ تلکام، پروانه جدیدی از رگولاتوری دریافت کرده است. براساس پروانه جدید، این شرکت قادر خواهد بود فیبر نوری را در کنار TD-LTE و 5G عرضه کند.

به کلام ساده‌تر، این تغییرات به‌معنای آغاز ورود زیتل به موضوع فیبر نوری در سراسر کشور است. اصانلو اعلام می‌کند که فروش فیبر نوری زیتل در کیش و رشت آغاز شده است و به‌زودی عرضه این تکنولوژی را در اهواز و پردیس در استان تهران آغاز می‌کند.

معاون تجاری زیتل در پاسخ به این سؤال که چه سرعتی را برای اتصال کاربران به فیبر نوری زیتل پیش‌بینی می‌کند، به دیجیاتو گفت: «درحال‌حاضر تا سرعت ۵۰ مگابیت را به‌شکل اشتراکی تعریف کرده‌ایم. البته سرعت بالاتر را می‌توانیم برای مشتریانی که درخواست داشته باشند، ارائه کنیم؛ اما برای محصول اقتصادی که متناسب با ذائقه عموم باشد و درواقع برای شروع، ما سرعت ۵۰ مگابیت را در نظر گرفته‌ایم که البته همراه با حجم نامحدود است.»

اصانلو همچنین اعلام کرد که هزینه استفاده از این سرویس حدود ۴۰۰ هزار تومان خواهد بود. اما آیا می‌توان انتظار استقبال از فیبر نوری را داشت؟ معاون تجاری زیتل در پاسخ به این سؤال گفت:

«معتقدم ما هرچقدر سرویس ایجاد کنیم، فروش خواهد رفت؛ چرا که فیبر نوری نسلی از اینترنت است که بالاترین کیفیت را در سطح جهان دارد.»

اگرچه کاربران پس از حدود ۲۰ سال از عرضه ADSL به‌دنبال اینترنت سریع‌تر و با ثبات‌تری از نوع ثابت خواهند بود، اما در این میان نمی‌توان نقش محدودیت‌های اینترنتی کشورمان را روی فروش اینترنت پرسرعت نادیده گرفت. حتی شنیده‌هایی وجود دارد که محدودیت‌ها در ماه‌های اخیر باعث شده است تا رغبت کاربران نسبت به دریافت فیبر نوری کاهش پیدا کند. آیا فیلترینگ شدید فعلی و محدودیت‌های اینترنتی چالشی برای توسعه فیبر نوری نیست؟ معاون تجاری زیتل در پاسخ به این سؤال گفت:

«به‌طور کلی پاسخ هم بله است و هم خیر. نمی‌شود فیلترینگ را به‌عنوان یک چالش ندید. اما این موضوع را که استقبالی صورت نمی‌گیرد، تأیید نمی‌کنم؛ چرا که تجربه ما این را نشان نمی‌دهد. اگر اینترنت خوب و باکیفیتی از سوی سازمان یا ارگان و یا شرکتی ارائه شود، مشتری هم استقبال می‌کند. مطمئنم اگر بتوانیم زیرساخت خوبی ایجاد کنیم، مشتری هم وجود دارد. معتقدم فیبر نوری نسخه کامل‌تری از سایر سرویس‌هاست و اگر با پشتیبانی خوبی ارائه شود، قطعاً مشتری خود را خواهد داشت.»

اصانلو همچنین درخصوص وضعیت انتظار کاربران برای دریافت فیبر نوری زیتل اعلام کرد این موضوع به‌شکل شهر به شهر متفاوت خواهد بود: «مثلاً در شهر پردیس زودتر به بهره‌برداری رسیدیم که نشان می‌دهد شهرداری پردیس بسیار بیشتر همکاری کرده است. اما در‌کل وقتی در مورد شهری مانند تهران صحبت می‌کنیم، المان‌های متفاوتی (مانند شهرداری، مخابرات و…) دخیل هستند و واقعاً چالش سختی است و نمی‌توان پاسخ دقیقی به این سؤال داد. البته باید یک نکته مهم را در نظر بگیریم: فیبر نوری نه فقط در ایران، بلکه در تمام دنیا براساس تقاضا شکل می‌گیرد؛ یعنی جایی که تقاضای قوی‌تری وجود داشته باشد، قطعاً زودتر سرویس هم ارائه خواهد شد.»

پیش از این در شبکه‌های اجتماعی کاربرانی که حجم مصرف بالایی از اینترنت نامحدود زیتل داشتند، از کاهش سرعت خود گلایه می‌کردند. البته زیتل پیش از این در گفت‌وگو با دیجیاتو کاهش عمدی سرعت را تکذیب کرده است. بااین‌حال مشخص است که سرعت بالا و ارائه ویژگی دانلود نامحدود – که البته زیتل را متمایز می‌کند – می‌تواند هزینه‌های بالایی برای این شرکت داشته باشد. اکنون با توجه به ارائه فیبر نوری و سرعت‌های بالاتر از TD-LTE، این پرسش مطرح است که آیا شرکت زیتل می‌تواند سیاست ارائه اینترنت نامحدود خود را در آینده ادامه دهد؟ معاون تجاری زیتل در پاسخ به این سؤال به دیجیاتو گفت:

«سیاست ما همواره ارائه اینترنت نامحدود بوده است و عقیده دارم که این کار درستی است. در بحث سرعت نکته‌ای وجود دارد؛ درست است که فیبر همیشه توانایی ارائه ۵۰ مگابیت را دارد، اما توجه کنید که ما دو سرویس را می‌فروشیم: یک سرویس اشتراکی و یک سرویس اختصاصی. ذات سرویس اشتراکی به‌دلیل مصرف زیادی که ممکن است همه مشتریان داشته باشند، هیچ‌وقت گارانتی ۱۰۰ درصد نخواهد داشت؛ تفاوتی هم نمی‌کند که روی چه بستری به کاربر ارائه شود. سرویس اشتراکی اصولاً گارانتی همیشگی به شما نمی‌دهد. از طرف دیگر، لازم است که یک فرهنگ‌سازی هم صورت بگیرد که مصرف درستی انجام شود. در‌کل اگر در سرویس اشتراکی، کاربری چند ترابایت مصرف کند، قاعدتاً ممکن است سرعت کند شود، چون همه درحال استفاده هستند؛ اما اگر سرویس اختصاصی باشد، اصلاً چنین موضوعی وجود ندارد و کاربر می‌تواند مطمئن باشد که اتفاقی مبنی بر کاهش سرعت را مشاهده نخواهد کرد.»

از سوی دیگر، با استراتژی جدید زیتل این پرسش نیز مطرح است که تکلیف سرمایه‌گذاری‌های سابق زیتل در حوزه TD-LTE چه خواهد بود. اصانلو اعلام می‌کند زیتل می‌خواهد سبد کاملی از محصولات داشته باشد: «همان سایت‌های LTE ما می‌توانند به سایت‌های 5G تبدیل شوند و یکی دیگر از هدف‌های ما 5G است که مدت‌هاست روی آن کار می‌کنیم و از نظر دانش و تکنولوژی به آن دست پیدا کرده‌ایم. صرفاً بحث تجاری‌سازی 5G مطرح است که اکنون دو چالش در این حوزه داریم؛ یکی بحث نوسان‌های نرخ ارز است که هزینه توسعه 5G را سنگین می‌کند و دیگری بحث محدودیت‌های باند فرکانسی. اگر بتوانیم در این دو حوزه به ثبات برسیم، قطعاً به‌زودی در کنار FTTH، تکنولوژی 5G را هم عرضه می‌کنیم.»

درنهایت اما آیا عرضه گسترده فیبر نوری می‌تواند زیتل را متحول کند؟ چرا که دست‌کم برای کاربران حرفه‌ای، زیتل با تکنولوژی TD-LTE خود همیشه یک راه‌حل میانی بوده است. معاون تجاری زیتل می‌گوید همیشه به‌دنبال بهترشدن هستند و هیچ‌وقت قرار نبوده است که TD-LTE راه‌حل نهایی ما باشد:

«واقعیت این است که اینترنت ثابت برای سال‌ها در ایران سکون داشته. سال ۱۳۸۴ تکنولوژی ADSL وارد کشور شده و پس از آن هم کار ویژه‌ای صورت نگرفته. ما در این فضا خودمان را متمایز کردیم و سرویس جدیدی ارائه کردیم که بهتر از ADSL بود. اما TD-LTE هیچ‌وقت از نظر ما محصول نهایی نبوده است. از نظر ما محصول نهایی FTTH و 5G است که شبانه‌روز تلاش می‌کنیم به آن برسیم. به نظر ما کاربران ایرانی استحقاق این را دارند که بهترین استفاده را از اینترنت داشته باشند. نمی‌توانم بگویم ۱۰۰ درصد در این مسیر موفق می‌شویم، اما هدف ما که رسیدن به آن هم اصلاً ساده نیست، این است که FTTH و 5G را عرضه کنیم.»

چالش دیگری که ارائه تکنولوژی جدید در حوزه اینترنت ثابت به‌همراه دارد، بحث قیمت‌گذاری است که شرکت‌های این حوزه معتقدند سال‌هاست تغییر محسوسی نداشته. او در پاسخ به این سؤال که راه‌حل میانی که نه کاربران ناراضی باشند و نه شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت چیست، اعلام کرد:

«من همیشه با قیمت‌گذاری دستوری در هر حوزه‌ای مخالفم. به نظر من قیمت باید در تعادل عرضه و تقاضا شکل بگیرد. این حوزه مشکل سرمایه‌گذاری دارد. درست‌ترین حالت برای اینکه افزایش سرمایه‌گذاری در این حوزه صورت بگیرد، این است که بتوانیم تعرفه را در تماس با بازار به تعادل برسانیم.»

او همچنین درخصوص برنامه توسعه ارائه فیبر نوری زیتل اعلام کرد به‌زودی این خدمات در استان گیلان، همدان، خوزستان، هرمزگان، آذربایجان شرقی و تهران ارائه می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *