اخبار

هشدارهای آزاردهنده، راهکار جدید مایکروسافت برای تحمیل اج و بینگ بر کاربران

راهکار جدید مایکروسافت برای تشویق کاربران ویندوز ۱۱ به استفاده از موتور جستجوی بینگ و مرورگر اج واقعاً کاربران را اذیت می‌کند.

برخی کاربران ویندوز ۱۱ اخیراً با پنجره‌های پاپ‌آپ جدیدی مواجه شده‌اند که آن‌ها را به استفاده از بینگ به‌عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض مرورگرشان تشویق می‌کند. درواقع خیلی عجیب است که مایکروسافت تصور می‌کند نمایش هشدارهای آزاردهنده به افرادی که از گوگل کروم به‌جای اج استفاده می‌کنند هیچ اشکالی ندارد.

اعلان‌های جدیدی که مایکروسافت به کاربران گوگل کروم نشان می‌دهد عادی نیستند و در مرکز اطلاع‌رسانی ویندوز ۱۱ نمایش داده نمی‌شوند. درواقع منبع نمایش این هشدارها، فایل اجرایی موجود در مسیر c:\windows\temp\mubstemp است که مایکروسافت آن را به‌صورت دیجیتالی امضاء کرده است.

کیتلین رولستون، مدیر ارتباطات مایکروسافت با انتشار بیانیه‌ای به ورج گفت:

ما از گزارش‌ها آگاه هستیم و هنگام بررسی و انجام اقدامات مناسب جهت رسیدگی به رفتارهای ناخواسته، این اعلان را متوقف کرده‌ایم.

– کیتلین رولستون، مایکروسافت

واقعاً نمی‌دانیم مایکروسافت چرا پاپ‌آپ‌هایی با سبک بدافزار را به کاربران ویندوز ۱۱ نمایش داده است. جالب این‌که برخی کاربران ردیت حدود سه ماه قبل گزارش‌هایی درمورد مشاهده‌ی پیام‌های پاپ‌آپ شبیه به هشدار بدافزار مطرح کرده بودند.

قطعاً مایکروسافت ازنظر قانونی مجوزهای بی‌شماری دراختیار دارد زیرا اکثر کاربران هنگام شروع استفاده از محصولاتی مثل ویندوز، بدون مطالعه‌ی شرایط و قوانین، با آن‌ها موافقت می‌کنند. به‌هرحال به‌نظر نمی‌رسد افراد آگاهانه راضی باشند این شرکت از توانایی تجزیه‌وتحلیل کامپیوتر کاربرانش برای نمایش هشدارهای آزاردهنده‌ تبلیغ بینگ سوءاستفاده کند.

این اولین‌بار نیست مایکروسافت از روش‌های نامناسب برای وادار کردن کاربران به استفاده از بینگ و اج به‌جای گوگل و مرورگر کروم استفاده می‌کند. غول فناوری اهل ردموند از سال‌ها قبل با روش‌های مختلف مثل پنجره‌های پاپ‌آپ در کروم، نوار وظیفه‌ی ویندوز و… سعی دارد کاربران را به استفاده از محصولات خود ترغیب کند.

سازنده‌ی ویندوز حتی پس‌از آپدیت این سیستم‌عامل کاربران را مجبور کرده به حساب مایکروسافت خود در اج وارد شوند و همچنین مرتباً پیام‌های تمام‌صفحه‌ای برای استفاده از بینگ به‌عنوان موتور جستجوی پیش‌فرضِ اج نمایش می‌دهد.

مایکروسافت همچنین کنترل جستجوی کلمه‌ی Chrome را در بینگ آغاز کرده تا با چت‌بات هوش مصنوعی خود پاسخی برای آن‌ها تولید کند. تعامل تقلبی هوش مصنوعی، صفحه‌ی کاملی از بینگ را ارائه می‌دهد که به‌طور کامل نتایج جستجوی کروم را دراختیار دارد و کاربران را به استفاده از اج و بینگ ترغیب می‌کند.

نتایج جستجوی گوگل در هوش مصنوعی مایکروسافت
کنترل جستجوی کلمه Chrome در موتور جستجوی بینگ برای ترغیب کاربران به استفاده از اج

اگر تاکنون پیام‌های آزاردهنده‌ی پاپ‌آپ مایکروسافت را در ویندوز ۱۱ مشاهده نکرده‌اید جای تعجب نیست زیرا این ویژگی به‌طور آزمایشی برای تعداد محدودی از کاربران فعال شده تا جلوی اعتراضات گسترده‌ را بگیرد.

شاید برخی استدلال کنند، ویندوز سیستم عامل مایکروسافت است و به‌همین دلیل تلاش این شرکت برای ترغیب کاربران به استفاده از اج به‌جای کروم یا بینگ به‌جای موتور جستجوی گوگل منطقی به‌نظر می‌رسد. ازطرفی گوگل نیز اعلان‌های مشابهی را در صفحات وب خود نمایش می‌دهد و کاربران را به استفاده از کروم تشویق می‌کند، اما رفتار مایکروسافت در این زمینه فراتر از درخواست ساده در صفحه‌ی وب است. قطعاً هیچ کاربری تمایل ندارد هنگام کار با برنامه‌های مختلف به اجبار با هشدارهای آزاردهنده‌ای که جنبه تبلیغاتی دارند مواجه شود.

ویندوز رایگان نیست و برای استفاده از آن نیاز به مجوز دارید که یا خودتان آن را می‌خرید یا شرکت سازنده‌ی کامپیوتر و لپ تاپ شما آن را از مایکروسافت خریداری و روی محصولاتش نصب می‌کند. مایکروسافت باید به این واقعیت احترام بگذارد که مردم قبلاً برای استفاده از ویندوز پول پرداخت کرده‌اند و به‌همین دلیل علاقه‌ای به مشاهده‌ی تبلیغات در این سیستم‌عامل ندارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *