اخبار

برای گسترش شبکه 5G در کشور از تجهیزات چینی استفاده می‌شود

زارع‌پور گفت بسیاری از تجهیزات اینترنت نسل چهارم در کشور ما ساخت کشور چین است و در توسعه نسل پنجم نیز با چین همکاری داریم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت بسیاری از تجهیزات اینترنت نسل چهارم در کشور ما ساخت کشور چین بوده و طبیعی است که برای اینترنت نسل پنجم هم بتوانیم از تجهیزات چینی استفاده کنیم.

 

وزیر ارتباطات درباره گسترش اینترنت نسل پنجم، اضافه کرد: «بسیاری از تجهیزات اینترنت نسل چهارم در کشور ما چینی است و طبیعی است که برای اینترنت نسل پنجم هم بتوانیم از تجیزات چینی استفاده کنیم.»

گفتنی است در بند «د» از ضمایم شماره ۲ قرارداد ۲۵ساله همکاری ایران و چین که در سال گذشته حواشی و ابهام‌هایی در مورد آن وجود داشت، بخشی به اسم «همکاری در زمینه فناوری و ارتباطات و رادیو» به‌چشم می‌خورد که در آن به توسعه نسل پنجم تلفن همراه اشاره شده بود. ناگفته نماند در بهمن‌ماه سال گذشته نیز وزیر ارتباطات از ارتقای کیفیت اینترنت ثابت و نسل پنجم اینترنت همراه با کمک چین صحبت کرده بود. او در این زمینه گفت: «ما در همکاری‌هایی که با کشورهای مختلف ازجمله چین داریم، توسعه فناوری‌های لازم برای هم حوزه ۵G و هم کیفیت‌بخشی ارتباطات و اینترنت ثابت را در دستور کار قرار داده‌ایم.» خاطرنشان می‌شود وزیر ارتباطات چندی پیش همکاری با چین برای راه‌اندازی اینترنت ملی را شایعه‌ای بی‌اساس دانست.

در تابستان سال گذشته برخی شرکت‌های ایرانی توانسته بودند به توسعه 5G‌در کشور بدون کمک از سایر کشورها دست پیدا کنند. آن‌ها خواستار حمایت‌های مالی برای ادامه راه خود شدند، اما به‌نظر می‌رسد که توسعه این مسیر از سمت دولت، همکاری‌های چین را لازم دارد و تولید بومی در این مسیر چندان در اولویت نیست.

حق ثبت اختراع هوآوی

 

برخی از کارشناسان این احتمال را می‌دهند که توسعه نسل پنجم تلفن همراه با کمک شرکت‌های چینی نظیر هواوی در جریان است. هرچند هنوز هیچ چیزی در این مورد به‌طور رسمی اعلام نشده؛ اما در توسعه نسل چهارم 4G این شرکت همکاری‌های زیادی با ایران داشت. شایان ذکر است که تاکنون چندین کشور فعالیت شرکت هواوی برای توسعه اینترنت «فایو جی» را به دلایل امنیتی در کشور خود ممنوع کرده‌اند.

از اکتبر سال 2022 تاکنون، بیش از 230 اپراتور در سراسر جهان خدمات تجاری 5G را ارائه و درمجموع، فعالان این صنعت بیش از سه میلیون ایستگاه پایه 5G راه‌اندازی کرده‌اند که به بیش از 700 میلیون مشترک خدمات ارائه می‌دهد. در ایران نیز ایرانسل و همراه اول از سالیان گذشته به عرضه 5G در نقاط مختلف کشور دست زده و این دو اپراتور بیش از ۱۰۰ دکل 5G در کشور احداث کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *