اخبار

۴ دلیلی که فناوری ماهواره‌ای باعث پیشرفت گوشی‌های هوشمند می‌شود

فناوری ارتباط ماهواره با دستگاه‌های هوشمند می‌تواند مدیریت زندگی را آسان‌تر و استرس آن را کمتر کند.

در ماه آوریل سال ۲۰۲۳ در شهر میدلند، در منطقه‌ای در غرب ایالت تگزاس صفحه جدیدی در تاریخ ورق خورد؛ زمانی که شرکت AST SpaceMobile و شرکت ژاپنی Rakuten تماسی با استفاده از ماهواره مدار پایینی BlueWalker3 برقرار کردند. برای برقراری این تماس از آیفون و گلکسی‌ S22 استفاده شده بود. این تماس صوتی، اولین تماس ماهواره‌ای میان ماهواره و گوشی هوشمند بود.

با وجود این، این فناوری تازه در ابتدای راه خود قرار دارد. در آزمایش انجام‌شده، اتصال ماهواره‌ای توانست به سرعتی برابر با سرعت نسل دوم شبکه‌های ارتباطی موبایل (2G) دست یابد؛ همچنین قرار است در آینده آزمایشی جهت دست‌یابی به سرعتی بالاتر از نسل سوم شبکه‌های ارتباطی موبایل (3G) انجام شود. پیشرفت حاصل‌شده به اندازه‌ای است که ثابت کند فناوری ارتباطی بین ماهواره و دستگاه‌های هوشمند، دست‌کم می‌تواند زندگی انسان‌ها را راحت‌تر کند. در ادامه به زمینه‌هایی که این فناوری می‌تواند در آن‌ها تحول ایجاد کند، می‌پردازیم.

فهرست مطالب
  • ۱. بی‌نیاز شدن از خدمات رومینگ بین‌الملل اپراتور‌های موبایل
  • ۲. رفع محدودیت پهنای باند در همه‌جا
  • ۳. در موقعیت‌های جغرفیایی ناشناخته هیچ‌وقت مفقود نخواهید شد
  • ۴. دسترسی به نقشه گوگل در هر مکانی

۱. بی‌نیاز شدن از خدمات رومینگ بین‌الملل اپراتور‌های موبایل

زمانی که در مسافرت‌های خارجی برای تعطیلات، کار یا امور شخصی به سر می‌برید، اگر از خدمات رومینگ بین‌الملل اپراتور خود استفاده کنید، شاهد افزایش هزینه‌های قبض تلفن خود خواهید بود. فناوری ارتباطات ماهواره‌ای می‌تواند این مشکل را از میان بردارد.

زمانی که به اینترنت وای‌فای برای تماس بر بستر شبکه‌های اجتماعی دسترسی ندارید، به جای وابسته بودن به دکل‌ اپراتور‌های تلفن همراه، می‌توانید از طریق ارتباط ماهواره‌ای با دیگران تماس بگیرید.

البته با فرض این که اپراتوری که از آن استفاده می‌کنید، هزینه استفاده از سرویس‌های ماهواره‌ای‌اش را افزایش نداده باشد. حتی با وجود این هم فناوری مذکور می‌تواند با ارائه راه‌حلی جایگزین، بسیار مفید باشد. شرایطی را در نظر بگیرید که به سیگنال دکل‌های مخابراتی دسترسی ندارید؛ همچنین امکان استفاده از خدمات رومینگ نیز فراهم نیست، تنها گزینه‌ای که به آن دسترسی دارید برقراری تماس با استفاده از شبکه‌های اجتماعی در بستر شبکه عمومی اینترنت وای‌فای هتل‌ها و اماکن عمومی است، در این زمان می‌توانید به جای ریسک استفاده از شبکه‌های عمومی اینترنت از خدمات اینترنت ماهواره‌ای استفاده کنید.

۲. رفع محدودیت پهنای باند در همه‌جا

در حال حاضر فناوری ارتباط ماهواره‌ای به سرعتی برابر با سرعت نسل دوم شبکه‌های ارتباطی موبایل (2G) دست یافته و در آینده قرار است به سرعتی بالاتر از نسل سوم شبکه‌های ارتباطی موبایل (3G) دست یابد؛ اگر ماهواره‌هایی مخابراتی که در مدار‌های پایین در حال گردش هستند، بتوانند پوشش مناسبی در تمامی مناطق کره زمین داشته باشند؛ در این صورت هر گوشی هوشمند روی زمین می‌تواند به پهنای باند مورد نیازش برای دسترسی به شبکه اینترنت دست پیدا کند.

۳. در موقعیت‌های جغرفیایی ناشناخته هیچ‌وقت مفقود نخواهید شد

اگر تا به‌حال در جنگل یا مکان‌های ناشناخته گم شده‌اید یا این اتفاق برای یکی از دوستانتان رخ داده است، حتماً استرس زیادی را تجربه کرده‌اید. فناوری ارتباط ماهواره‌ای می‌تواند پایانی بر این استرس‌‌ها باشد. هم‌اکنون نمونه ابتدایی از این فناوری در قلاده حیوانات خانگی به‌منظور پیدا کردن آن‌ها در زمانی که مفقود شده‌اند، استفاده می‌شود.

فناوری اتصال ماهواره‌ای می‌تواند در ساعت‌های هوشمند استفاده شود تا مشکلات ناشی از پیدا کردن کودکان و سالمندان مفقودشده به حداقل برسد؛ همچنین این فناوری می‌تواند برای سالمندان در دستگاه‌های دیگر مثل سمعک شنوایی نیز به‌ کار رود.

اما این فناوری در روی دیگرش می‌تواند به افزایش نگرانی‌ها در مورد حفظ حریم خصوصی منجر شود. اگر از آن دسته از افراد هستید که به دنبال حذف سوابق جست‌‌و‌جو‌های انجام داده در گوگل (برای حفظ حریم شخصی) هستید، نسبت به این فناوری باید با احتیاط برخورد کنید.

۴. دسترسی به نقشه گوگل در هر مکانی

متا پروژه واقعیت افزوده‌ای را با نام Aria در ماه سپتامبر سال ۲۰۲ معرفی کرد. پروژه عینک گوگل را که اکنون از بین رفته در نظر بگیرید، Aria از این پروژه الهام گرفته و قرار است قابلیت‌های بیشتری نسبت به عینک گوگل داشته باشد.

عینک واقعیت افزوده متا
عینک هوشمند Aria، پروژه واقعیت افزوده متا

در حال حاضر معلوم نیست این پروژه متا چه زمانی به سرانجام خواهد رسید و از چه قابلیت‌هایی برخوردار خواهد بود، اما یکی از اهدافی که این پروژه دنبال می‌کند، امکانات کاربردی نظیر نقشه گوگل است که بسیاری از چالش‌های زندگی روزمره را تسهیل می‌کند.

در صورت فراگیر شدن تکنولوژی ماهواره‌ای، این تکنولوژی از جنبه‌هایی می‌تواند به ضرر پروژه‌هایی مانند Aria باشد. در این صورت احتمالا نیازی به عینک واقعیت افزوده Aria نخواهید داشت تا مسیر منزل یا محله‌ای را که ساکن آن هستید پیدا کنید. کاری که هم‌اکنون سرویس نقشه گوگل نیز می‌تواند آن را انجام دهد. در فناوری ارتباط ماهواره‌ای دستگاه‌ها می‌توانند از طریق ماهواره با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و موقعیت مکانی خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و نقشه مناسب را ترسیم و در اختیار کاربر بگذارند.

ارتباط دستگاه‌ها با یکدیگر، هم‌اکنون به‌صورت ساده‌تری به‌وسیله‌ی آمازون و توسط فناوری به نام SideWalk، بدون استفاده از ماهواره به کار گرفته شده است. در فناوری آمازون از شبکه وای‌فای خانگی برای ایجاد شبکه محلی و برقراری ارتباط گجت‌های آمازون با یکدیگر استفاده شده است. هدف از فناوری SideWalk افزایش مسافت دسترسی کاربر به گجت‌هایی محسوب می‌شود که در حال حاضر در دسترس کاربر قرار ندارند.

فرض کنید که در اتاقی از خانه‌ای بزرگ هستید و می‌خواهید به گجتی در آشپزخانه‌‌، سیگنالی ارسال کنید. در این حالت احتمالاً سیگنال قدرت کافی برای رسیدن به آن گجت را نخواهد داشت؛ ولی اگر در اتاق، گجت آمازون دیگری وجود داشته باشد، این گجت می‌تواند به‌عنوان رابط، سیگنال را از طریق شبکه وای‌فای خانگی به گجت موجود در آشپزخانه ارسال کند. فناوری ارتباط ماهواره‌ای محدودیت‌های مکانی فناوری‌هایی نظیر SideWalk آمازون را حذف می‌کند و این فناوری‌ها را یک گام بلند به جلو حرکت می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *