اخبار

رایانش کوانتومی سرعت رشد هوش مصنوعی‌ را به‌شدت افزایش می‌دهد

رایانش کوانتومی می‌تواند منجر به افزایش سرعت رشد هوش مصنوعی شود که این موضوع هم خطرناک و هم جذاب است.

براساس اعلام کارشناسان، فناوری درحال توسعه در حوزه‌ی مکانیک کوانتومی و زیراتمی می‌تواند پیشرفت‌های درخورتوجه هوش مصنوعی شود؛ ارتقاهای قدرتمندی که می‌تواند باعث ایجاد ویژگی‌های شگفت‌انگیز یا وحشتناک منجر شود.

لیزا پالمر، استرتژیست ارشد هوش مصنوعی شرکت مشاوره‌ی AI Leaders به واشنگتن‌پست گفت: «ما می‌توانیم سرطان را با محاسبات کوانتومی همراه با هوش مصنوعی درمان کنیم. دراینجا نکته‌ای مثبت وجود دارد که نمونه‌ی آن ارتقا دوچرخه به خودرو اسپورت پرسرعت است».

بااین حال، قدرت هوش مصنوعی با پشتوانه‌ی محاسبات کوانتومی، درصورتی که دردسترس مهاجمان و هکرها قرار گیرد می‌تواند بسیار ویران‌گر باشد.

پردازنده کوانتومی ibm

پالمر می‌گوید: «یکی از بدترین موارد استفاده‌ی هوش مصنوعی مبتنی‌بر رایانش کوانتومی این است که می‌تواند برای سیستم‌های مالی مُضر باشد. در چنین شرایطی نقض اطلاعات می‌تواند در هر حساب بانکی رخ دهد».

هوش مصنوعی در آینده از بیت‌های کوانتومی زیراتمی یعنی کیوبیت برای پردازش داده‌ها استفاده خواهد کرد و درواقع این روش جایزیگن رویکرد مرسوم استفاده از بیت‌های باینری (صفر و یک) است.

پنگ چنگ شی، معاون بخش محاسبات و علوم اطلاعات در مؤسسه‌ی روچستر می‌گوید: «با استفاده از محاسبات کوانتومی می‌توانیم دنیای فیزیکی را به‌روشی بسیار سریع‌تر شبیه‌سازی کنیم».

به گزارش NYPost، رایانش کوانتومی شاهد سرمایه‌گذاری‌های بزرگانی مثل IBM بوده است؛ شرکتی که ۲۰ میلیارد دلار در این حوزه‌ی روبه تکامل سرمایه‌گذاری کرد‌. گوگل نیز یکی دیگر از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران در حوزه‌ی رایانش ابری است.

درحالی‌که محاسبات کوانتومی هنوز درمراحل ابتدایی قرار دارد، اما تکامل آن مدت زیادی طول نخواهد کشید. پالمر حدس می‌زد این فناوری طی سه تا پنج سال آینده، کاربرد عملی خواهد داشت. فوربس گزارش داده است IBM احتمالاً تا سال ۲۰۲۶ از رایانش کوانتومی بهره خواهد گرفت.

پردازش کوانتومی

به گفته‌ی شی، پس‌ از بلوغ رایانش کوانتومی، احتمالاً پیشرفت‌های مهمی در زمینه‌ی پزشکی به‌خصوص در تسریع فارماکولوژی و توسعه‌ی داروها رخ خواهد داد. او همچنین پیش‌بینی می‌کند محاسبات کوانتومی احتمالاً نقش مهمی در اکتشافات فضایی، به‌خصوص در استفاده از نقشه‌برداری برای اپتیک‌هایی مثل تلسکوپ ایفا خواهد کرد.

به گفته‌ی جیمی کوهن، کارشناس هوش مصنوعی و استاد کالج کوئینز، رایانش کوانتومی فراتر از سرعت سرسام‌آورش، می‌تواند کیفیت هوش مصنوعی را به‌میزان درخورتوجهی افزایش داده و آن را خلاق‌تر کند.

درحال‌حاضر هوش مصنوعی مثل ChatGPT یا برنامه‌های هوش مصنوعی تصویر تولیدی مانند میدجورنی، از پردازش ماشینی محدودشده استفاده می‌کنند که این موضوع تا حدودی بر عملکرد آن‌ها تأثیر دارد.

کوهن به واشنگتن‌پست گفت: «مایکروسافت بینگ جدید هوش مصنوعی خود یعنی سیدنی را به چند دستور محدود کرد، اما پاسخ‌های این چت‌بات گاهی تخریب‌کننده‌ هستند. به‌هرحال محاسبات کوانتومی می‌تواند این موارد را برطرف کند.»

مهم نیست چه اتفاقی رخ خواهد داد. کارشناسان می‌گویند کاربران رایانه در همه‌جا می‌توانند منتظر پایان راهکارهایی مثل احراز هویت دو عاملی مزاحم و وقت‌گیر باشند.

شی گفت: «رمزنگاری استاندارد امروزی با رایانه‌های کوانتومی از بین خواهد رفت، احراز هویت دو مرحله‌ای را فراموش کنید.» او همچنین اشاره می‌کند پردازنده‌های فوق‌سریع این ابزار را منسوخ خواهند کرد و در عین حال از طریق رمزگذاری عمیق‌تر و کارآمدتر، محافظت ارتقایافته‌ای را ارائه خواهند داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *