اخبار

شبکه 5G قاتل شارژ باتری گوشی شما است

علیرغم مزیت‌های فراوان شبکه 5G، مصرف بالای شارژ گوشی توسط آن یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران به شمار می‌رود. امروز قصد داریم روش‌هایی برای مقابله با این مساله را آموزش دهیم.

نتایج جدیدترین تحقیقات وبسایت معتبر ookla حاکی از این است که فارغ از این که گوشی موبایل شما از چه پردازنده‌ای استفاده کند، نسل پنجم شبکه‌های مخابراتی مصرف انرژی بالاتری در مقایسه با نسل چهارم دارند.

در این میان، تراشه‌های اسنپدراگون کوالکام کم‌مصرف‌ترین تراشه‌های بازار به شمار می‌روند؛ در حالی که تراشه اگزینوس سامسونگ پرمصرف‌ترین نمونه است.

از سوی دیگر، نتایج تحقیقات موسسات دیگری چون ViserMark هم تاییدکننده همین مساله بوده و عنوان می‌کند که تاثیر شبکه‌های 5G بر مصرف باتری گوشی های موبایل، حدودا 10 درصد بیشتر از شبکه‌های 4G است.

از سوی دیگر اما انستیتو مهندسین الکتریک و الکترونیک (IEEE) به‌تازگی عنوان کرده که تا زمانی که شبکه‌ها و زیرساخت‌های مخابراتی دنیا به‌طور کامل با فناوری نسل پنجم (5G) سازگار نشوند، نمی‌توان در خصوص میزان مصرف این نسل و مقایسه آن با نسل پیشین اظهار نظر کرد.

 

دلایل اثر منفی شبکه 5G در شارژدهی باتری گوشی های موبایل چیست؟

نسل پنجم مخابرات

به‌طور کلی دو دلیل عمده برای مصرف انرژی بیشتر گوشی‌های 5G در مقایسه با محصولات 4G وجود دارد. نخست آن‌که امواج 5G در مقایسه با شبکه‌های 4G، طول موج پایین‌تری دارند و به همین جهت نیازمند قدرت بیشتری برای ارسال هستند.

از سوی دیگر، زیرساخت‌های مرتبط با شبکه‌های 5G نیز هنوز به‌طور کامل راه‌اندازی نشده‌اند و به همین جهت طبیعتا به اندازه زیرساخت‌های شبکه 4G بهینه و کم مصرف نیستند.

شبکه‌های 5G در مقایسه با 4G چه میزان مصرف باتری بیشتری دارند؟

میزان مصرف انرژی شبکه‌های 5G به برخی فاکتورها بستگی دارد. از جمله این موارد می‌توان به برند و مدل گوشی مورد استفاده، نحوه استفاده از آن، شدت و قدرت سیگنال 5G اشاره کرد.

مصرف انرژی 5G در برابر 4G

با این وجود، به‌طور کلی می‌توان ادعا کرد که مصرف انرژی نسل پنجم شبکه‌های مخابراتی حدودا ده درصد بیشتر از نسل چهارم است.

چگونه اثر شبکه 5G بر مصرف شارژ باتری گوشی را کاهش دهیم؟

 

روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید به کمک آن‌ها تاثیر شبکه 5G بر مصرف شارژ گوشی را کاهش دهید. این روش‌ها البته به‌طور خاص تاثیری بر مصرف انرژی شبکه 5G نخواهند داشت. با این وجود قادرند از روش‌های دیگر، مصرف انرژی را کاهش دهند تا شارژدهی باتری افزایش پیدا کند.

شبکه 5G شارژ گوشی

‌ از جمله این روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زمانی که از اینترنت استفاده نمی‌کنید، 5G را خاموش کنید. این راه، مهم‌ترین روش کاهش مصرف انرژی 5G است.
  • تنظیمات گوشی را به‌گونه‌ای تغییر دهید که مصرف انرژی بر کیفیت شبکه ارجحیت داشته باشد. این کار از طریق منوی تنظیمات گوشی امکان‌پذیر است.
  • در هر زمان ممکن از مد ذخیره انرژی (Power Saving Mode) استفاده کنید. مد ذخیره انرژی می‌تواند با محدود کردن مصرف انرژی باعث ذخیره عمر باتری گوشی شما شود.
  • روشنایی صفحه نمایش را کاهش دهید. صفحه نمایش، یکی از مصرف‌کننده‌های بزرگ باتری در گوشی شما به حساب می‌رود.‌ بنابراین کاهش روشنایی آن می‌تواند باعث صرفه‌جویی فراوانی در مصرف انرژی شود.
  • قابلیت‌های غیرضروری را غیرفعال کنید. قابلیت‌هایی مثل بلوتوث، وای فای و GPS همگی می‌توانند باعث مصرف شدن بیش از حد باتری شوند. بنابراین هر زمان که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، حتما غیرفعالشان کنید!
  • اپلیکیشن‌هایی که کمتر استفاده می‌کنید را ببندید. این دسته اپلیکیشن‌ها هم بدون این که شما متوجه شوید، شارژ باتری گوشی شما را به تاراج می‌برند! بنابراین اگر از هریک از اپلیکیشن‌ها استفاده نمی‌کنید آن را ببندید.
  • از یک تم با رنگ تیره استفاده کنید. انتخاب یک تم تیره به دلیل آن که مصرف صفحه نمایش را کاهش می‌دهد، می‌تواند تاثیر مثبت بزرگی در ارتقای شارژدهی گوشی شما داشته باشد.
  • دمای گوشی خود را پایین نگاه دارید. اگر از گوشی خود در محیطی بیش از اندازه گرم استفاده کنید، باعث خالی شدن سریعتر باتری آن خواهید شد. بنابراین حتما سعی کنید گوشی خود را همیشه خنک نگه دارید.
  • همیشه پاوربانک همراه خود داشته باشید. یک پاوربانک می‌تواند در هر شرایطی، مقداری شارژ اضافی در اختیارتان قرار دهد.
  • گوشی خود را شبانه و بدون استفاده از فست شارژ، شارژ کنید. فناوری شارژ سریع، علیرغم مزایای فراوانی که دارد، می‌تواند در گذر زمان باعث افت بیش از اندازه شارژدهی باتری شده و آن را تضعیف کند. بنابراین سعی کنید زمانی که به شارژ سریع نیاز ندارید، گوشی خود را به‌صورت معمولی شارژ نمایید.
  • در زمان شارژ از گوشی خود استفاده نکنید. چراکه این کار باعث آسیب دیدن باتری گوشی شما خواهد شد.
  • گوشی خود را همواره آپدیت کنید. آپدیت‌های نرم افزاری عموما دربرگیرنده بهینه‌سازی‌هایی هستند که مصرف انرژی دستگاه را کاهش می‌دهد.
  • هرجا که ممکن است از وای فای به‌جای شبکه 5G استفاده کنید. شبکه وای فای مشخصا در مقایسه با فناوری 5G یا حتی 4G مصرف انرژی پایین‌تری دارد. بنابراین هر زمان که قادر به اتصال به وای فای بودید، حتما به‌جای شبکه‌های سلولار از آن استفاده کنید.
  • میزان استریم ویدیویی و صوتی را به حداقل برسانید. استریم کردن ویدیویی و صوتی دو عامل بزرگ افزایش مصرف انرژی باتری گوشی های موبایل به شمار می‌روند. بنابراین به‌منظور بهینه‌سازی مصرف انرژی، تا جایی که ممکن است از این کار بپرهیزید!
  • از نرخ نوسازی پایین‌تری برای صفحه نمایش استفاده کنید. نرخ نوسازی صفحه نمایش، تعداد دفعاتی در ثانیه است که تصویر بر روی صفحه نمایش شما تولید می‌شود! هرچه این نرخ عدد بزرگ‌تری باشد، انیمیشن‌ها و ویدیوها روان‌تر رندر خواهند شد؛ اما در عوض مصرف انرژی افزایش خواهد یافت. بنابراین اگر در حال انجام بازی ویدیویی اکشن یا پر جنب و جوشی نیستید، می‌توانید با کاهش نرخ نوسازی صفحه نمایش، تاثیر شبکه 5G بر مصرف شارژ گوشی خود را تا حدی جبران کنید.
  • از اپلیکیشن‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی استفاده کنید. اپلیکیشن‌ها متعددی وجود دارند که قادرند با انجام تغییراتی در تنظیمات اپلیکیشن‌ها یا سیستم عامل اندروید، مصرف انرژی گوشی شما را تا حدی مدیریت کنند. این برنامه‌ها معمولا اپلیکیشن‌های با مصرف بیش از حد زیاد را شناسایی کرده و غیرفعال می‌کنند یا با دستکاری در تنظیمات دستگاه، مصرف انرژی را کاهش می‌دهند.

آیا گذر زمان باعث بهینه‌تر شدن فناوری 5G خواهد شد؟

با توسعه بیشتر شبکه‌های نسل پنجم، انتظار می‌رود که مصرف انرژی این فناوری، به‌تدریج کاهش پیدا کند.

دلیل آن است که با توسعه زیرساخت‌های مرتبط با این فناوری شبکه‌های 5G به مرور زمان، ارسال داده‌ها با مصرف انرژی کمتری انجام خواهد شد و در نتیجه مصرف انرژی دستگاه‌های بهره‌مند از این فناوری کاهش خواهد یافت.

با این وجود شکی نیست که میزان مصرف شبکه‌های 5G در هر صورت بیشتر از فناوری 4G خواهد بود.

آیا استفاده از شبکه‌های 5G ارزش مصرف انرژی بیشتر را دارد؟

شبکه 5G شارژ گوشی

تصمیم اینکه آیا از شبکه‌های 5G استفاده کنید یا خیر، به‌طور کامل به خود شما بستگی دارد. برای برخی افراد، سرعت بالاتر اینترنت ارزش مصرف انرژی بیشتر را دارد و بعضی کاربران که به سرعت سرسام‌آور نیازی ندارند، ترجیح می‌دهند از فناوری 4G استفاده کنند تا مصرف انرژی دستگاه خود را مدیریت کنند.

دقت کنید که حتی اگر گوشی شما قادر به پشتیبانی از نسل پنجم شبکه‌های مخابراتی باشد هم انتخاب این که از این فناوری استفاده کنید یا خیر با شماست!

اگر به شارژدهی باتری خود اهمیت زیادی می‌دهید، طبیعتا لازم است در مواقعی که از 5G استفاده نمی‌کنید آن را خاموش کنید. از سوی دیگر، اگر درصدد تجربه بالاترین سرعت و عملکرد در دسترسی به اینترنت هستید، باید مصرف انرژی بیشتر این فناوری را به جان بخرید و در هر شرایطی از آن استفاده کنید.

جمع بندی

نسل پنجم شبکه های مخابراتی

تاثیر شبکه 5G بر مصرف باتری گوشی های موبایل، مساله‌ای نگران‌کننده برای بسیاری افراد است. با این وجود، روش‌هایی وجود دارد که از طریق آن‌ها می‌توانید تاثیر این فناوری بر مصرف انرژی دستگاه خود را تا جای ممکن کاهش دهید.

در این مطلب روش‌هایی برای انجام این کار را معرفی نموده و آموزش دادیم. امیدواریم با انجام این موارد بتوانید شارژدهی گوشی خود را ارتقا دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *