اخبار

مدیرعامل دیجی‌اکسپرس: آماده ورود به بازار کشور و همکاری با مشتریان تازه هستیم

دیجی‌اکسپرس به‌عنوان بازوی لجستیکی دیجی‌کالا از سال ۱۳۹۹ آغاز به کار کرده و حالا بعد از ۲ سال فعالیت، با حضور در نمایشگاه پست و لجستیک هوشمند به‌عنوان یک برند مستقل، آمادگی خود را برای ورود به بازار کشور و آشنایی با مشتریان جدید اعلام کرده است. مدیران دیجی‌‌اکسپرس باور دارند با اینکه آن‌ها عمر کوتاهی در صنعت چندده‌ساله پست کشور دارند، ولی توانسته‌اند مدرن‌ترین و هوشمند‌ترین بازیگر لجستیک در کشور باشند.

بزرگ‌ترین ونچر گروه دیجی‌کالا

«علیشاد اعتضادی»، مدیرعامل دیجی‌اکسپرس، در گفت‌وگو با دیجیاتو اعلام کرد آن‌ها با بیش از ۲۵۰۰ نیرویی که در این مجموعه در اختیار دارند، بزرگ‌ترین ونچر گروه دیجی‌کالا به‌حساب می‌آیند. او با اشاره به دلیل تأسیس دیجی‌اکسپرس، به دیجیاتو گفت: «دیجی‌کالا تصمیم داشت شرکتی را راه‌اندازی کند که کل لجستیک مجموعه را بر عهده بگیرد و به سایر فعالین حوزه تجارت الکترونیکی نیز خدمات ارائه کند. شرکت دیجی‌اکسپرس با این ایده که بازوی لجستیکی دیجی‌کالا باشد، این وظیفه را بر عهده گرفت.»

او تأکید کرد آن‌ها به‌دنبال این هستند تا کارایی لجستیک به‌حدی برسد که مشتری در همان روزی که سفارش می‌دهد، کالای خود را تحویل بگیرد: «ما مدل‌ها و زیرساخت‌ها را تغییر دادیم و از ابتدا درحال طراحی و چینش آن‌ها هستیم تا به مشتری نزدیک‌تر شویم. تحویل تمام سفارش‌های دیجی‌کالا یا سایر فروشگاه‌های آنلاین در کمتر از یک روز هدفی است که به‌دنبال آن هستیم و از نظر فنی، پتانسیل این امکان وجود دارد. مطمئنیم ظرف مدت نه‌چندان دور، به این هدف دست خواهیم یافت.»

مدیرعامل دیجی‌اکسپرس با بیان اینکه درحال‌حاضر فرایند تحویل سفارش‌های دیجی‌کالا به مشتریان، به‌طور میانگین چهار روز زمان می‌برد، اظهار داشت: «درحال‌حاضر سرویس‌دهی ما از نظر خودمان با ایده‌آل فاصله دارد و ما دائماً به بهتر‌شدن فکر می‌کنیم. به‌طور میانگین 95 درصد رضایت از سطح سرویس ما وجود دارد. 5 درصد ناراضی در میان چند‌ده‌هزار سفارش یعنی وجود چند هزار مشتری ناراضی که به‌هیچ‌وجه مورد رضایت ما نیست و ما برای توسعه تلاش می‌کنیم. ما باور داریم که همیشه می‌توان بهتر بود و باید برای توسعه تلاش کرد.»

همراهی با کل بازیگران تجارت الکترونیکی

اعتضادی همچنین درباره چرایی حضور در نمایشگاه «صنعت پست و لجستیک هوشمند» به دیجیاتو گفت: «دیجی‌اکسپرس به‌معنای واقعی یک لجستیک هوشمند است و اسم نمایشگاه به فعالیت ما بسیار مرتبط است. ما قصد داریم وارد بازار ایران شویم و بیش از قبل خودمان را معرفی کنیم.»

او یکی از اهدافشان را ارائه خدمت به تمامی فعالین صنعت تجارت الکترونیکی در ایران عنوان کرد و گفت یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بازیگران این صنعت، لجستیک و تحویل کالا در سراسر ایران بوده که دیجی‌اکسپرس به‌دنبال حل این چالش است.

مدیرعامل دیجی‌اکسپرس اعتقاد دارد بدون همکاری با سایر مجموعه‌ها و تیم‌ها، تحقق اهداف دیجی‌اکسپرس ممکن نیست و راه همکاری آن‌ها با همه باز است. او در پاسخ به این پرسش که آیا با استارتاپ‌ها و تیم‌های کوچک همکاری می‌کنند یا خیر، به دیجیاتو گفت: «ما یک مجموعه بزرگ هستیم و همه دست به دست هم داده‌ایم و از ایده‌های جدید استقبال می‌کنیم. به‌طور مثال، آپ‌تایم و گنجه دو استارتاپ زیرمجموعه ما هستند که به ما کمک می‌کنند و بدون آن‌ها نمی‌توانیم بزرگ شویم. ما حتی با شرکت پست همکاری‌های مختلفی داریم.»

لجستیک مبتنی بر تکنولوژی

اعتضادی با تأکید بر اینکه مجموعه آن‌ها نه سرمایه‌محور، بلکه تکنولوژی‌محور است، به دیجیاتو گفت: «دیجی‌اکسپرس یک شرکت لجستیک مبتنی بر تکنولوژی است. شرکت‌های لجستیکی بزرگی در ایران هستند که سرمایه‌محورند، اما ما تکنولوژی و پلتفرم ایجاد می‌کنیم تا هرکس که قصد فعالیت در صنعت لجستیک را دارد، با ما همکاری کند؛ یک همکاری که برد-برد خواهد بود.»

او در پاسخ به این پرسش که وجه‌تمایزشان نسبت به سایر شرکت‌های لجستیکی چیست؟ به دیجیاتو اعلام کرد حرکت به‌سمت هوش مصنوعی و ماشین‌لرنینگ را وجه‌تمایز دیجی‌اکسپرس از سایر رقبای لجستیکی می‌داند: «به‌طور مثال، درحال‌حاضر مجموعه آپ‌تایم بر پایه هوش مصنوعی و با ارائه نرم‌افزارهای مدیریت ناوگان به میزان قابل‌توجهی هزینه‌های لجستیک کسب‌وکار را کاهش می‌دهد.»

دولت فقط چوب لای چرخ ما نگذارد

اعتضادی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی موانع دولتی اشاره کرد. او در پاسخ به این پرسش که خواسته‌شان از دولت چیست؟ گفت: «گاهی اوقات دولتمردان اقداماتی را انجام می‌دهند که به بخش خصوصی صدمه می‌زند که به نفع کشور نیست. ما خیلی درخواست حمایت نداریم؛ اما چوب هم لای چرخ ما نگذارند. نباید قانون‌گذاری به‌گونه‌ای باشد که رؤیاها و ایده‌های ما را کمرنگ کند و جلوی فعالیتمان را بگیرد.»

سرویس‌های دیجی‌اکسپرس

«مهیار محمدی»، مدیر ارشاد مارکتینگ دیجی‌اکسپرس نیز با اشاره به فعالیت ۱۵ ساله دیجی‌کالا درزمینه ارسال بسته، اعلام کرد آن‌ها تصمیم گرفته‌اند از ظرفیت لجستیک خود بیشتر استفاده کنند و آن را به‌صورت مستقل برای همه بازیگران تجارت الکترونیکی به‌کار بگیرند: «دیجی‌اکسپرس قرار است به کل بازار خدمت‌رسانی کند و با اینکه درحال‌حاضر بزرگ‌ترین مشتری ما دیجی‌کالا است، ولی اهدافی که در سر داریم، ما را به‌سمت کل بازار و تمام کسب‌وکارها اعم از کوچک و بزرگ پیش می‌برد. همه کسب‌وکارها می‌توانند با API به ما وصل شوند و از ما سرویس بگیرند؛ از مغازه‌ها و رستوران‌ها گرفته تا کسب‌وکارهای خانگی و فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ.»

به گفته محمدی، دیجی‌اکسپرس ۴ سرویس اصلی دارد و این سرویس‌ها روزبه‌روز درحال گسترش است: «یکی بحث تحویل زمان‌بندی یا همان Scheduled Delivery است که مشابه آن را در دیجی‌کالا می‌بینیم و براساس یک برنامه زمان‌بندی‌شده کالاها به دست مشتری می‌رسد. یک مدل دیگر ارسال هم داریم که درحال‌حاضر در سرویسی مانند دیجی‌پلاس از آن استفاده می‌شود و نام آن تحویل فوری است. یک مدل سرویس هم وجود دارد که تحویل زیر ۴۵ دقیقه دارد و درحال‌حاضر دیجی‌کالا جت از آن استفاده می‌کند. یک نوع سرویس هم با نام Express Point داریم که درحال‌حاضر در بیش از ۳۰۰ نقطه فعال است. این ۳۰۰ نقطه که بخش اعظم آن در تهران و سایر شهر‌ها هستند، به‌اصطلاح PUDO نامیده می‌شوند که مخفف Pick Up Drop Off است. در این سرویس بسته‌ها به این نقطه می‌رسند و مشتری می‌تواند طی ۲ روز آینده این بسته را تحویل بگیرد. این مراکز درحال‌حاضر مراکز تجاری، مانند مغازه‌ها و فروشگاه‌ها هستند، اما شاید در آینده حتی بتوانیم با رعایت قوانین، یک‌سری منازل شخصی را تبدیل به این مناطق PUDO کنیم. آینده‌ای که برای همه سرویس‌های دیجی‌اکسپرس می‌بینم، این است که دیجی‌اکسپرس در آینده می‌تواند تبدیل به مرکز بزرگی شود که همه در آن می‌توانند هم مشتری باشند هم خدمت‌دهنده.»

اشتغال برای مردم جامعه

مدیر ارشد مارکتینگ دیجی‌اکسپرس تأکید دارد ناوگان دیجی‌اکسپرس به انواع وسایل نقلیه مجهز است: «از تریلر و کامیون‌های ایسوزو تا موتور، دوچرخه و ماشین‌های برقی. بیش از ۴ هزار نفر در ناوگان ما ثبت‌نام کرده‌اند، اما تا به امروز بیش از ۱۱ هزار سفیر برای ما دست‌کم یک دلیوری را انجام داده‌اند. برخی نیروهای رسمی و استخدامی ما بوده و برخی نیز نیروهای پیمانی و همکارمان هستند. در این بین افراد فریلنس هم در دیجی‌اکسپرس می‌توانند فعالیت کنند.»

او در مورد افراد فریلنس در این سرویس اعلام کرد که همه افراد می‌توانند از طریق اپلیکیشن دیجی‌اکسپرس تبدیل به نیروهای موقت آن‌ها شوند و برای خود کسب درآمد کنند: «یک‌سری مراحل قانونی انجام می‌شود و پس از احراز هویت، دریافت سوءپیشینه، دریافت یک تضمین مانند سفته و همچنین گذراندن آموزش‌های اولیه، افراد می‌توانند کالاها را به دست مشتریان برسانند.»

محمدی در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا دیجی‌اکسپرس به رقبای دیجی‌کالا خدمت‌رسانی لجستیک می‌کند، گفت: «نگاه ما یک نگاه کلان است. وجود یک سرویس لجستیک هوشمند در کشور کاملاً لازم بوده و هرکسی که در حوزه تجارت الکترونیکی کشور فعالیت کند، شاید رقیب دیجی‌کالا به‌حساب بیاید، اما مشتری دیگر گروه‌های دیجی‌کالا ازجمله ماست. آن‌ها به‌هرحال باید کالای خود را به دست مشتری برسانند و ما می‌خواهیم انتخاب این کسب‌وکارها برای سرویس لجستیکشان باشیم. ما حتی می‌توانیم به رقبای اصلی دیجی‌کالا خدمت‌رسانی کنیم و یک بیزینس کاملاً جدا هستیم.»

محمدی یکی از اهداف بزرگ دیجی‌اکسپرس را جذب افراد و کسب‌وکارهایی دانست که به هر دلیلی با خود مارکت‌پلیس دیجی‌کالا همکاری ندارند.

امکان ارسال ۲۰۰ هزار بسته در روز فراهم است

او دلیل حضور دیجی‌اکسپرس در نمایشگاه پست را نیز جذب مشتریان جدید عنوان کرد و گفت: «سرویس‌های ما گسترده است و درحال‌حاضر روزی نزدیک به ۱۰۰ هزار بسته را به مقصد می‌رسانیم، اما توانمندی ارسال دو‌برابر این ظرفیت را هم داریم و می‌خواهیم که این کار را با مشتریان جدید انجام دهیم.»

مدیر ارشد مارکتینگ دیجی‌اکسپرس با اشاره به صنعت باقدمت پست اعلام کرد دیجی‌اکسپرس در این صنعت یک بازیگر تازه‌نفس است: «ما یک بازیگر جدید در یک صنعت با عمر بیش از صد سال هستیم، اما باور داریم که به‌معنای واقعی، مدرن‌ترین بازیگر هستیم. ما در تمامی مراحل لجستیک، از جمع‌آوری گرفته تا بسته‌بندی، از نوآوری و فناوری استفاده می‌کنیم و دائماً درحال به‌روزرسانی خود و بهبود کارمان هستیم. ما باور داریم دیجی‌اکسپرس یک سرویس پویاست و قرار نیست که براساس یک فرمول پیش برویم و همواره درحال توسعه هستیم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *