اخبار

ماهواره جدید ناسا برای بررسی آلودگی هوا در مدار زمین قرار گرفت

ناسا یک ماهواره جدید را با چرخش ثابت بدون زمین با هدف بررسی دقیق آلودگی هوا به فضا پرتاب کرد. این ماهواره یک ابزار نوآورانه برای بررسی آلودگی هوا محسوب می شود که می تواند روی آلاینده های مضر در هوا مانند دی اکسید نیتروژن، فرمالدئید و اوزون سطح زمین نظارت داشته باشد. این آلاینده ها از مهمترین بلوک های سازنده هوای آلوده در زمین محسوب می شوند.

ابزار جدید ناسا به نام Tempo با موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس از ایستگاه فضایی کیپ کارناوال در مداری با چرخش ثابت به دور زمین قرار گرفت. طبق اعلام ناسا این ماهواره جوی بدون هیچگونه مشکلی از موشک جدا شده و در مکان مورد نظر قرار گرفته است.

مکان دقیق این ماهواره بالای خط استوا و در مدار زمین ثابت است. ابزار این ماهواره می تواند هوای امریکای شمالی را در هر ساعت بررسی کرده و کیفیت آن را گزارش کند. همچنین امکان اندازه گیری های دقیق به صورت محله ای و همچنین دید جامع و کامل از آلودگی توسط این ماهواره فراهم خواهد شد.

داده های این ماهواره می تواند به دانشمندان در مورد موضوعاتی مانند تغییر سطح آلودگی هوا در زمان های پر تردد و اثرات رعد و برق بر روی لایه اوزون کمک کند. همچنین فرصت های مناسبی برای مطالعه روی حرکت آلودگی‌های آتش سوزی جنگل ها و یا اثرات طولانی کود بر جوزمین نیز ایجاد می شود. Tempo می‌تواند میزان گازها و ذرات موجود در جو را از طریق نور بازتاب شده توسط آنها اندازه گیری کند. همچنین طول موج های منعکس شده از این مواد آنها را از یکدیگر قابل تشخیص خواهد کرد.

جان هاینز، رییس تیم فنی این ماهواره در مورد این ماموریت گفته است: ما از اینکه پالایشگاه های نفت یا کارخانه های تولید کننده مواد شیمیایی در کدام محله های کم درآمد قرار دارند اطلاع داریم. همچنین در این مناطق به دلیل داشتن هوای بی کیفیت ارزش ملک بسیار پایین است. تاکنون نیز تایید این موضوع توسط مانیتورهای زمینی انجام نشده بود.

ماهواره جدید ناسا دومین ابزار قدرتمند ردیابی آلودگی هوا است که تا کنون تولید شده است. پیش از این کره جنوبی در سال ۲۰۲۱ طیف‌سنج پایش محیط زمین ثابت را برای اندازه گیری آلودگی های آسیا به فضا پرتاب کرده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *