اخبار

اینتل نمونه اولیه پردازنده‌های نسل چهاردهم خود را با تمرکز روی هوش مصنوعی به نمایش گذاشت

مدت‌هاست منتظر رونمایی از نسل جدید پردازنده‌های اینتل موسوم به Meteor Lake هستیم. حالا اینتل در کامپیوتکس 2023 یک نمونه اولیه از پردازنده‌های نسل چهاردهم خود را به نمایش گذاشته است که از تمرکز این شرکت روی هوش مصنوعی حکایت دارد.

طبق گزارش‌ها، اینتل در جریان کامپیوتکس 2023، واحد پردازش عصبی (VPU) موجود روی پردازنده Meteor Lake را به نمایش گذاشته است. این واحد باعث بهبود عملکرد اپ‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و ویژگی‌های آن‌ها می‌شود. در یکی از دموهای اینتل از پردازش Advanced Blue، پردازنده‌ای با VPU نسبت به پردازنده بدون VPU، عملکرد بهتری داشت و همچنین به‌اندازه یک‌پنجم آن انرژی مصرف می‌کرد.

در یکی دیگر از دموهای مربوط به VPU پردازنده Meteor Lake، از مدل هوش مصنوعی تبدیل متن به عکس استیبل دیفیوژن استفاده شد. در این تست هم پردازنده مجهز به VPU عملکرد بهتری از خودش نشان داد.

پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل تابستان از راه می‌رسند

اینتل در جریان کامپیوتکس 2023 پردازنده‌ای را به نمایش گذاشت که شامل 16 هسته و 22 رشته می‌شد، بااین‌حال نمی‌دانیم که اولین پردازنده‌های Meteor Lake با این پیکربندی روانه بازار می‌شوند یا خیر. به گفته اینتل، پردازنده‌های این نسل در اواخر تابستان در اختیار کاربران قرار می‌گیرند؛ بنابراین باید منتظر انتشار اطلاعات بیشتر در مردادماه باشیم.

اینتل در کنار VPU مورد استفاده در نسل بعدی پردازنده‌هایش، درباره پردازشگر گرافیکی آن‌ها هم اطلاعاتی منتشر کرده است. GPU مورد استفاده در Meteor Lake، همان تراشه‌های Arc اینتل خواهند بود که به‌صورت کارت گرافیک به فروش می‌رسند؛ البته مسلماً نباید منتظر قدرت یکسانی باشیم.

پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل

پردازشگر گرافیکی مورد استفاده در پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل باید از قابلیت‌هایی مانند DX12 Ultimate، رهگیری پرتو و XeSS پشتیبانی کند. البته درحال‌حاضر نمی‌دانیم این GPUهای مجتمع چه عملکردی از خودشان نشان می‌دهند.

درنهایت به گفته اینتل، باید در اوایل ژوئن شاهد انتشار اطلاعاتی درباره تغییر برند پردازنده‌های این شرکت باشیم. اینتل چند هفته پیش این تغییر برند را تأیید کرده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *