اخبار

مایکروسافت با ویندوز ۱۲ به پشتیبانی از برنامه‌های ۳۲ بیتی آرم خاتمه خواهد داد

مایکروسافت و کوالکام تصمیم دارند با پایان پشتیبانی از برنامه‌های ۳۲ بیتی آرم آخرین میخ را بر تابوت آن‌ بکوبند.

دستگاه‌های ویندوزی با پردازنده‌‌های بر پایه معماری آرم برای مدتی است که از پردازنده‌های ۶۴ بیتی استفاده می‌کنند؛ ولی همانطور که در دنیای اندروید شاهدش بودیم، برنامه‌های ۳۲ بیتی برای مدتی بعد از مهاجرت به پردازنده‌های ۶۴ بیتی نیز باقی می‌مانند.

این مورد درباره ویندوز ۱۰ و ۱۱ که هنوز از برنامه‌های ۳۲ بیتی آرم پشتیبانی می‌کنند نیز صادق است؛ ولی گویا قرار است که این سیاست با ویندوز ۱۲ و پردازنده‌ی نسل جدید کوالکام با نام اوریون(Oryon) تغییر کند.

در طول یکی از جلسات رویداد بیلد امسال، تأیید شد که نسل بعدی ویندوز و چیپست‌های کوآلکام به پشتیبانی از برنامه‌های ۳۲ بیتی آرم خاتمه خواهد داد. این سیاست بیشتر روی برنامه‌هایی که برای نسخه موبایل ویندوز ۱۰ ساخته شده و برای معماری ۶۴ بیتی آرم یا x86 به‌روز نشده‌اند تأثیر خواهد گذاشت. بنابراین گمان نمی‌رود که تأثیر بسیاری بر تعداد زیادی از کاربران داشته باشد، ولی این امکان وجود دارد که برنامه‌های کاربرانی که از نسخه ۳۲ بیتی استفاده می‌کنند، در صورت به‌روز نشدن، اجرا نشود.

با نگاه کردن به تاریخچه‌ی پلتفرم‌های دیگر که برپایه معماری آرم هستند می‌توان دید که اندروید و iOS مدت زمان زیادی است که به پشتیبانی از برنامه‌های ۳۲ بیتی آرم پایان داده‌اند؛ بنابراین موضوع پایان دادن به پشتیبانی از برنامه‌های ۳۲ بیتی در ویندوز نباید تعجب‌آور باشد. این خبر همچنین به ما زمان حدودی پایان پشتیبانی از برنامه‌های ۳۲ بیتی آرم را اعلام می‌کند.

اگر همه چیز براساس برنامه پیش برود، انتظار می‌رود پردازنده اوریون کوالکام در سال ۲۰۲۴ میلادی عرضه شود. ممکن است عرضه این پردازنده به دلیل دعوای حقوقی کوالکام با آرم که پس از تصاحب شرکت نوویا (Nuvia) اتفاق افتاد مقداری به تأخیر بیفتد. به طور کلی کوالکام امیدوار است با تصاحب نوویا و استفاده از تکنولوژی آن پردازنده‌های قدرتمند‌تری برای دستگاه‌های ویندوزی بسازد؛ ولی آرم معتقد است که این موضوع برخلاف مجوز‌های ارائه شده‌ی این شرکت است.

کوالکام تنها شرکتی است که درحال حاضر برای کامپیوتر‌های شخصی ویندوزی پردازنده‌های برپایه معماری آرم می‌سازد که آن هم به دلیل قرارداد اختصاصی‌ است که این شرکت دارد؛ البته مدت آن رو به اتمام است و پس از آن شرکت‌های دیگر نیز ممکن است به ساخت پردازنده ‌با معماری آرم برای کامپیوترهای شخصی ویندوزی روی بیاورند.

براساس اسناد منتشر شده از مایکروسافت پشتیبانی از برنامه‌های ۳۲ بیتی آرم در نسخه‌های بعدی ویندوز ۱۱ به پایان می‌رسد درحالی که از زمان یا نسخه دقیق آن چیزی گفته نشده است؛ ولی چیزی که با قطعیت می‌توان گفت این است که ویندوز ۱۲ از روز اولیه انتشار از آن پشتیبانی نخواهد کرد.

تنها چیزی که از آن کاملا مطمئن هستیم این است که تا پایان سال میلادی بعدی، پشتیبانی از برنامه‌های ۳۲ بیتی آرم در کامپیوترهای شخصی ویندوزی به پایان خواهد رسید. مایکروسافت همچنین سندی برای آموزش تبدیل نسخه ۳۲ بیتی آرم به نسخه ۶۴ بیتی منتشر کرده‌ است تا کاربران بتوانند همچنان از برنامه‌های محبوب خود استفاده کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *