اخبار

«پادیوت»، درگاه بومی اتصال صنایع به اینترنت اشیا رونمایی شد

شرکت دانش‌بنیان فناپ‌زیرساخت، هم‌زمان از دو پلتفرم اینترنت اشیا بومی در کلاس افقی با نام «پادیوت» و در کلاس صنعتی IIoT رونمایی کرده است.

«پادیوت» پلتفرم افقی اینترنت اشیای بومی است که برای نخستین‌بار یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی آن را تولید و تجاری‌سازی کرده است. اهمیت «پادیوت» از آنجایی است که امکاناتی را فراهم می‌کند تا صنایع به‌صورت بهینه‌تر، پایدارتر و با کارایی بیشتری کار کنند.

در آینده نزدیک، نفوذ و گسترش بکارگیری فناوری اینترنت اشیا (IoT) در زندگی روزمره انسا‌ن‌ها به جایی می‌رسد که تقریبا تمامی ابعاد حرفه‌ای و زندگی شخصی انسان‌ها را دربر‌می‌گیرد، به‌ویژه در حوزه صنعتی که پدیده اینترنت اشیای صنعتی (IIoT) نسل جدید صنایع و سازمان‌ها را شکل می‌دهد.

روند کنونی نشان می‌دهد کمتر از ۵ سال آینده نفوذ تمام‌قد فناوری نسل پنجم شبکه‌های مخابراتی 5G زمینه‌ساز این تغییر و تحول شگرف خواهد بود.

اینترنت اشیای صنعتی به شرکت‌ها و صنایع کمک می‌کند تا به‌صورت بهتر و کاربردی‌تری از ابزارهای تحلیل داده و هوش مصنوعی برای بهبود فرایندهای تولید استفاده کنند. برای مثال اینترنت اشیای صنعتی در کنار فناوری هوش مصنوعی به شرکت‌ها کمک می‌کند تا با استفاده از حس‌گرها و داده‌های جمع‌آوری شده، مشکلات و خطاهای تجهیزات را پیش‌بینی کنند و با اقدامات پیشگیرانه، خرابی‌ها و تعطیلی‌های ناگهانی را کاهش دهند؛ همچنین با کاهش دوره‌های تعمیر و نگهداری، هزینه‌های نگهداری تجهیزات هم کاهش می‌یابد، افزون بر اینها با بهینه‌سازی فرایندهای تولید، از هزینه‌های تولید هم کاسته می‌شود.

اهمیت پلتفرم اینترنت اشیا

برای راه‌اندازی و بهره‌مندی از مزایای اینترنت اشیا در سطح پروژه‌های کلان، ملی و به‌ ویژه صنعتی به پلتفرم اینترنت اشیا بومی نیاز است. این پلتفرم مجموعه‌ای از فناوری‌ها، سخت‌افزارها، نرم‌افزارها و خدماتی است که از دید زیرساختی، ابزاری مدرن برای شرکت‌ها و سازمان‌ها به‌شمار می‌آید.

ابزاری که زمینه‌ساز تحولات در حوزه‌های مختلف، به‌ویژه کسب‌وکارها می‌شود و به شرکت‌ها کمک می‌کند تا به‌وسیله ارتباطات همه‌جانبه و به دنبال آن، از فضای تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده، ارزش‌آفرینی‌های جدید را ایجاد کنند.

کارکرد پلتفرم اینترنت اشیا برای صنایع

پلتفرم اینترنت اشیا، امکاناتی را فراهم می‌کند تا صنایع به‌صورت بهینه‌تر، پایدارتر و با کارایی بیشتری کار کنند. برخی از کارکردهای اصلی پلتفرم اینترنت اشیا برای صنایع عبارتند از:

  • جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها: این پلتفرم‌ها می‌توانند از طریق حس‌گرها، دستگاه‌های متصل به اینترنت و دیگر منابع داده، داده‌هایی مانند دما، رطوبت، فشار، فعالیت و … را جمع‌آوری کنند و سپس این داده‌ها را تحلیل کنند تا اطلاعات ارزشمند و پرکاربردی را برای صنایع ارائه کنند.
  • کاهش هزینه‌ها: با استفاده از پلتفرم اینترنت اشیا، صنایع می‌توانند به‌صورت بهینه‌تری از منابع خود استفاده کنند و هزینه‌های خود را کاهش بدهند. برای مثال، با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده از دستگاه‌ها و حس‌گرها، می‌توانیم کنترل بهتری روی مصرف انرژی، آب، گاز و غیره داشته باشیم و به همین ترتیب هزینه‌های عملیاتی را کاهش دهیم.
  • بهبود عملکرد و کیفیت: با استفاده از پلتفرم اینترنت اشیا، نظارت و کنترل فرایندهای تولید و حتی پخش و فروش هم بهینه می‌شود و عملکرد و کیفیت محصولات بهبود می‌یابد.

نمونه بومی پلتفرم اینترنت اشیا در کشور

در ایران برای نخستین بار شرکت دانش‌بنیان فناپ‌زیرساخت در جایگاه اپراتور صنعت هوشمند با تکیه بر توان متخصصان داخلی، هم‌زمان از دو پلتفرم اینترنت اشیا بومی در کلاس افقی با نام «پادیوت» و در کلاس صنعتی IIoT رونمایی کرده است، پلتفرم‌هایی که می‌توانند زمینه‌ساز آغاز بهره‌گیری صنایع و سازمان‌های بزرگ کشور از خدمات اینترنت اشیا در مفهوم واقعی آن باشند.

پادیوت راهکاری برای ساده‌سازی ورود به دنیای اینترنت اشیا و کاهش هزینه‌های توسعه نرم‌افزارهای مبتنی بر آن بشمار می‌رود. وظیفه پادیوت، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای ارائه همه خدمات مطرح در حوزه فناوری اینترنت اشیا مطابق دیدگاه جهانی و البته توسعه یافته بومی آن است.

این پلتفرم با مدیریت دستگاه‌ها، داده‌ها و همچنین فراهم‌آوردن فرایندهای پُرکاربرد این حوزه همچون همزادهای دستگاه، راه را برای ورود بی‌دغدغه کسب‌وکارها به فناوری اینترنت اشیا هموار کرده است.

اجزا و امکانات پلتفرم بومی اینترنت اشیا

پلتفرم‌های اینترنت اشیا عموما شامل ابزارهای متنوعی هستند که برای جمع‌آوری، ارسال، ذخیره، تحلیل و مدیریت داده‌های اینترنت اشیا استفاده می‌شوند. این پلتفرم‌ها می‌توانند از روش‌های متفاوتی برای اتصال اشیا استفاده کنند؛ از جمله اتصال از طریق شبکه‌های بی‌سیم و حتی شبکه‌های کابلی.

پادیوت، یک پلتفرم افقی (Horizontal IoT Platform) است که همه امکانات لازم از جمله مدیریت و جمع‌آوری داده‌ها از دستگاه‌ها و حس‌گرهای مختلف و تحلیل، ذخیره و بازاریابی داده‌های جمع‌آوری شده را مستقل از نوع کاربرد و در مقیاس بسیار بزرگ و بصورت کاملا امن برای صاحبان کسب‌وکار (در مدل‌های B2B و B2B2C) فراهم می‌کند.

مدیریت دستگاه

برای هر دستگاه متصل به پلتفرم، نوعی دستگاه مشابه آن تعریف می‌شود که شامل مجموعه‌ای از اطلاعات نظیر نام، مشخصات، وضعیت و داده‌هایی است که می‌توان به دستگاه ارسال یا از آن دریافت کرد. دستگاه یکی از مهم‌ترین موجودیت‌ها در سیستم اینترنت اشیا پادیوت است.

در واقع دستگاه همان سخت‌افزار فیزیکی است که به شبکه متصل است. در پادیوت هر موجودیت دستگاه، معادل دو بخش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری متصل به پلتفرم است.  بسیاری از خدمات پلتفرم‌های اینترنت اشیا بر پایه دستگاه و نوعِ دستگاه عمل می‌کنند، آنچه که به‌طور عملی در پادیوت، موجود و عملیاتی شده است.

همزاد دستگاه

در پلتفرم پادیوت همانند سایر پلتفرم‌های جهانی اینترنت اشیا، به‌ازای هر دستگاه متصل به پلتفرم، همزاد دیجیتالی (Digital Twin) آن دستگاه، در پلتفرم ساخته می‌شود. این همزاد یک شمای دیجیتالی از دستگاه است که مانند یک پل دنیای فیزیکی و مجازی را به یکدیگر متصل و وضعیت دستگاه را در طول مدت حیات آنها پایش می‌کند. به کمک همزاد دستگاه‌ها، امکان هماهنگی و همزمانی در لحظه میان کاربر و دستگاه فراهم می‌شود.

کاربرمحوری و انعطاف، دو ویژگی پلتفرم بومی و ایرانی پادیوت

«پادیوت» محصولی تلاش متخصصان ایرانی در مجموعه دانش‌بنیان فناپ‌زیرساخت، پلتفرمی تماما بومی که از دید کمی و کیفی با دیگر پلتفرم‌های اینترنت اشیا در سطح دنیا برابری می‌کند. پادیوت زیرساخت‌های لازم برای تمام سرویس‌های شناخته شده در حوزه‌ فناوری اینترنت اشیا را مطابق نیازهای کاربران فراهم کرده است.

ساختار معماری و فناوری‌های بکار رفته در پادیوت، امکان پیاده‌سازی و بکارگیری این محصول را در ابعاد مختلف و صنایع گوناگون می‌دهد و انعطاف‌پذیری لازم را برای پاسخگویی به نیازمندی‌ها و خواسته‌های مشتری دارد.

این پلتفرم همه امکانات لازم از جمله مدیریت، جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها از دستگاه‌ها و حس‌گرهای مختلف را مستقل از نوع کاربرد و فضای کاربری، در مقیاس بزرگ و بصورت امن فراهم می‌کند.

بنابراین صنایع مختلف کشور با بهره‌گیری از امکانات پلتفرم اینترنت اشیای پادیوت، زیرساخت فناورانه ورود به صنعت ۴ را به‌ دست می‌آورند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *