اخبار

برخی ویژگی‌های اندروید 14 مشخص شد: فرمت Ultra HDR و تغییرات جدید Material You

برخلاف انتظار، گوگل در کنفرانس I/O 2023 خود زمان بسیار کمی را صرف صحبت در مورد اندروید 14 کرد و بیشتر روی هوش مصنوعی و محصولات سخت‌افزاری جدید خود مانند گوشی تاشو پیکسل فولد تمرکز کرد. بااین‌حال، در طول سخنرانی‌های این کنفرانس به برخی ویژگی‌های سیستم عامل آینده گوگل نیز اشاره شد که در ادامه نگاهی به آن‌ها خواهیم داشت.

Ultra HDR

آخرین نسخه اندروید پشتیبانی از ویدیوهای HDR را اضافه کرد و اکنون گفته شده که پشتیبانی از تصاویر HDR (تحت عنوان ویژگی Ultra HDR) در اندروید 14 ارائه خواهد شد. این ویژگی به‌لطف طیف گسترده‌ای از تنظیمات مربوط به روشنایی، رنگ‌ها و کنتراست، عکس‌های واقعی‌تری را ارائه می‌کند.

عکس‌هایی که با فرمت Ultra HDR گرفته می‌شود را می‌توان در محدوده دینامیکی 10 بیت اصلی ذخیره کرد و پس از عرضه اندروید 14، آن‌ها را در دستگاه‌های بالارده مشاهده کرد. گوگل همچنین قصد دارد تا Ultra HDR را به فرمت پیش‌فرض برنامه دوربین داخلی و همچنین دوربین درون سایر برنامه‌ها تبدیل کند. Google Photos نیز از این فرمت برای نمایش، پشتیبان‌گیری، ویرایش، اشتراک‌گذاری و دانلود استفاده می‌کند.

حریم خصوصی و امنیت در اندروید 14

از نظر امنیت و حریم خصوصی اندروید 14، گوگل می‌خواهد توسعه‌دهندگان را مجبور کند که به کاربران توضیح دهند داده‌های موقعیت مکانی آن‌ها چه زمانی و به چه دلیلی با شرکت‌های شخص ثالث به اشتراک گذاشته می‌شود. کاربران نیز به‌طور ماهانه، به‌روزرسانی‌هایی را درباره داده‌های مکان اشتراک‌گذاری‌شده خود دریافت خواهند کرد و همچنین کنترل جزئی روی اعطای دسترسی به برنامه‌ها خواهند داشت.

قابلیت اشتراک‌گذاری جزئی که با وجود آن می‌توان یک برنامه یا تمام صفحه را با دیگران به اشتراک گذاشت نیز در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

متریال یو و طراحی

اندروید 14 دارای یک تم جدید سیاه و سفید به نام Monochrome خواهد بود. گوگل همچنین تلاش کرده تا ویژگی رنگ‌های دینامیکی (Dynamic Color) سیستم‌عامل خود که باعث می‌شود رابط کاربری دستگاه کاربران براساس تصویر پس‌زمینه تغییر رنگ دهد را با توانایی تولید طیف گسترده‌تری از رنگ‌ها، بهبود بخشد.

زبان طراحی Material You گوگل نیز تم‌هایی با کنتراست بالا و کنتراست متوسط دریافت می‌کند.

درنهایت، ویژگی رنگ پویا مبتنی بر محتوا اندروید 14 به دکمه‌ها و سایر اجزا رابط کاربری نیز اجازه می‌دهد تا براساس تصویری که روی صفحه نمایش داده می‌شود، سازگار شوند. به‌عنوان مثال، صفحه آهنگ درحال پخش (Now Playing) براساس کاور آلبوم آهنگ فعلی تغییر رنگ می‌دهد.

علاوه‌ بر این ویژگی‌های جدید، گوگل اکنون نسخه بتا اندروید 14 را در دسترس گوشی‌هایی از برندهای مختلف نیز قرار داده که فهرست آن‌ها به شرح زیر است:

  • شیائومی 13 و 13 پرو
  • شیائومی 12T
  • وان پلاس 11
  • اوپو فاید N2 فلیپ
  • ناتینگ فون 1
  • سری Camon 20 از شرکت Tecno
  • ویوو X90 پرو
  • iQOO11

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *