اخبار

گوگل با قابلیت جدیدی به شناسایی تصاویر ساخته‌شده توسط هوش مصنوعی کمک می‌کند

در دنیای امروز، مدل‌های هوش مصنوعی مولد مانند Midjourney یا Stable Diffusion می‌توانند براساس توضیحات کاربران، عکس بسازند و همین موضوع باعث شده است تا تشخیص واقعی‌بودن عکس‌های موجود در اینترنت برای کاربران دشوار شود. حالا گوگل از ابزار جدیدی رونمایی کرده که تابستان امسال ارائه خواهد شد و از طریق آن می‌توان توضیحات بیشتری درباره عکس‌های جستجوشده دریافت کرد.

همانطور که گوگل در وبلاگ خود توضیح می‌دهد، این ویژگی که «About this image» نام گرفته، در هنگام عرضه اولیه فقط از جستجوهای به زبان انگلیسی پشتیبانی می‌کند و کاربران ایالات متحده به آن دسترسی خواهند داشت.

تشخیص عکس‌های ساخته‌شده با هوش مصنوعی در گوگل

ویژگی جدید گوگل شبیه به گزینه «about this» در منوی کشویی مربوط به نتایج جستجوهای معمولی است، اما در صفحه مربوط به جستجوی تصاویر نمایش داده خواهد شد. با وجود این ویژگی، زمانی که یک تصویر را در گوگل آپلود می‌کنید تا بتوانید از طریق قابلیت «reverse image search» نمونه‌های مشابه آن را پیدا کنید، گزینه جدیدی را مشاهده خواهید کرد که زمان فهرست‌شدن عکس‌ها توسط گوگل سایت‌هایی که از آن استفاده کرده‌اند را نشان می‌دهد.

گوگل به‌عنوان مثال، تصویری جعلی از فرود انسان روی ماه را بارگذاری کرده و نتایج ارائه‌شده توسط این ابزار نشان می‌دهد که این تصویر در برخی گزارش‌های غیررسمی استفاده شده است.

با توجه به اینکه اطلاعات نادرست درحال‌حاضر یکی از مشکلات بزرگ دنیای اینترنت در سراسر جهان محسوب می‌شود، می‌توان انتظار داشت که سایر رقبای گوگل نیز از نمونه‌های مشابهی برای کسب اطلاعات بیشتر درباره عکس‌ها رونمایی کنند تا بتوانند از این طریق با انتشار اطلاعات نادرست و دیپ‌فیک جلوگیری کنند.

گوگل همچنین اعلام کرده که ابزار هوش مصنوعی مولد آن نیز شامل متادیتا هر تصویر می‌شود تا تصاویری که توسط هوش مصنوعی ساخته شده‌اند را نشان دهد. علاوه‌براین، سایر سازندگان و ناشران نیز می‌توانند با استفاده از فناوری مشابه، تصاویر خود را برچسب‌گذاری کنند، هرچند مشخص نیست که میزان مشارکت در این زمینه چه اندازه خواهد بود.

به گفته گوگل، Midjourney، شاتراستاک و سرویس‌های دیگر نشانه‌گذاری‌های خود را از ماه‌های آینده آغاز خواهند کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *