اخبار

وزیر ارتباطات: دولت به اپراتورها برای ایجاد پوشش فیبر نوری یارانه می‌دهد

وزیر ارتباطات اعلام کرد دولت برای ایجاد پوشش و اتصال فیبر نوری، به اپراتورها به‌ازای هر خانوار یارانه پرداخت خواهد کرد. به گفته زارع‌پور، براین‌اساس دیگر مشترکین نیاز نیست هزینه‌های چند ده میلیونی برای دسترسی به فیبر نوری پرداخت کنند و تنها هزینه مودم با آن‌هاست.

به گزارش دیجیاتو و به نقل از وزارت ارتباطات، «عیسی زارع‌پور» شب گذشته در گفت‌وگوی ویژه خبری اعلام کرد دولت در شهرهای کوچک به‌ازای هر خانواری که تحت پوشش فیبر نوری قرار گیرد، به اپراتورها یک میلیون و 200 هزار تومان و در مراکز استان (غیر از 8 کلان شهر) 500 هزار تومان یارانه پرداخت می‌کند؛ یارانه‌ای که قرار است از حساب توسعه شبکه فیبر نوری پرداخت شود.

به گفته وی، یارانه پوشش تا شعاع 300 متری منازل به اپراتورها پرداخت می‌شود و در تمامی شهرهای کشور نیز دولت 2 میلیون تومان برای اتصال به عنوان یارانه پرداخت خواهد کرد:

«یارانه پوشش فیبر نوری برای 8 کلانشهر پرداخت نمی‌شود؛ چرا که اپراتورهای مختلف در این شهرها فعال هستند. اما ما دیروز در کمیسیون تنظیم مقررات تصویب کردیم برای 8 کلانشهر یارانه اتصال دهیم. درواقع پوشش را باید خود اپراتور ایجاد کند و به‌ازای هر خانه که متصل شود، 2 میلیون یارانه اتصال به آن تعلق می‌گیرد.»

زارع‌پور اعتقاد دارد دولت هزینه‌های اصلی دسترسی ساختمان به فیبر نوری را تقبل کرده است و از این پس مردم تنها هزینه یک مودم را پرداخت خواهند کرد: «تلاشمان این است که اپراتورها هزینه مودم را هم به‌شکل قسطی در اختیار مردم قرار دهند.»

وزیر ارتباطات از یارانه فیبر نوری خبر داد

بنابر اعلام وزیر ارتباطات، در شهرهایی که پوشش فیبر نوری فراهم شده است، اپراتورها ملزم هستند تا حداکثر ظرف یک ماه دسترسی به سرویس را برای مشترکانی که درخواست کرده‌اند، فراهم کنند.

ارائه سرعت 900 مگابیتی

زارع‌پور همچنین از ارائه سرعت‌های 900 مگابیتی به مشترکان فیبر نوری خبر داد و گفت: «این سرعت 90 برابر میانگین سرعت اینترنت ثابت است و عموم هموطنان هیچ حسی به آن ندارند، چون تجربه‌اش نکرده‌اند. اینترنت مبتنی بر فیبر نوری هم سرعت و هم پایداری بیشتر و هم تأخیر و نوسان کمتری دارد و درمجموع اینترنت مبتنی بر فیبر نوری یک سرویس باکیفیت‌تر است. این فناوری آینده کشور تا سه، چهار دهه آینده را بیمه خواهد کرد.»

وزیر ارتباطات با اشاره به زیر سؤال بردن این پروژه از سوی برخی منتقدان و غیرممکن خواندن ایجاد پوشش 20 میلیونی گفت:

«با اقدامات و مقدماتی که فراهم شده، این امیدواری ایجاد شده است که به اهداف تعیین‌شده قطعاً دست پیدا خواهیم کرد و با این هدف‌گذاری که تعیین شده است، امسال 8 تا 10 میلیون پوشش فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها ایجاد خواهد شد. هفته آینده، در روز جهانی ارتباطات، فاز نخست این پروژه با تحت پوشش قرار‌گرفتن 3 میلیون خانوار با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح خواهد شد.»

بنابر اعلام وی، یکی دیگر از پروژه‌هایی که هفته بعد افتتاح خواهد شد، افزایش 25 درصدی ظرفیت شبکه زیرساخت کشور است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *