اخبار

این ربات مبتنی بر هوش مصنوعی شما را به دکتر اختاپوس تبدیل می‌کند

یک شرکت ژاپنی به‌تازگی از رباتی مجهز به هوش مصنوعی رونمایی کرده است که می‌تواند تا حداکثر ۶ بازوی مکانیکی با عملکرد مشابه دستان انسان را در اختیار افراد قرار دهد. با متصل‌شدن تمامی بازوها به واحد اصلی، ظاهری مشابه با دکتر اختاپوس (شخصیت خیالی داستان‌های کمیک و فیلم‌های سینمایی) تداعی می‌شود؛ با این تفاوت که چنین بازوهایی می‌توانند کاربردهای گوناگونی برای اشخاص عادی یا افراد دچار معلولیت داشته باشند.

ربات دکتر اختاپوس چه ویژگی‌هایی دارد؟

ربات مورد‌بحث توسط شرکت ژاپنی Jizai Arms و با الهام‌گرفتن از پاهای عنکبوت توسعه یافته است. ۶ بازوی رباتیک توسط کاربر قابل کنترل هستند و می‌توان با استفاده از نوع کاربری، تعداد آن‌ها را کاهش یا افزایش داد. در اطلاعیه رسمی منتشر‌شده داخل وب‌سایت این شرکت اشاره شده است که ربات مذکور می‌تواند مسیر جدیدی برای تبدیل انسان‌ها به سایبور‌گ‌ها را پدید آورد. همچنین از هوش مصنوعی به‌عنوان ابزاری جهت تعامل آسان‌تر بازوهای رباتیک با هم و عوامل محیطی یاد شده است؛ اگرچه چندان مشخص نیست که نقش دقیق AI در این میان چیست.

ربات دکتر اختاپوس

طبق ادعای سازنده، بازوهای رباتیک از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار هستند که انجام امور مختلفی را امکان‌پذیر می‌کند. طیف استفاده‌های این محصول بسیار متنوع اعلام شده است که از میان آن‌ها می‌توان به مدیریت انبارها یا اتاق‌های جراحی در بیمارستان اشاره کرد. کاربر می‌تواند با حرکات دست خود بازوهای مکانیکی را کنترل کند؛ به‌طوری‌که انگار بازوها قسمتی از بدن وی هستند. شخصی‌سازی بازوها یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که به آن اشاره شده و می‌تواند ربات را برای انجام امور گوناگون بهینه‌سازی کند. برای مثال، بازوهای مناسب انبارداری از قدرت بیشتری برخوردار هستند؛ درحالی‌که بازوهای مورد استفاده در جراحی روی دقت و انجام کارهای ظریف متمرکز می‌شوند.

بهبود کیفیت زندگی افراد دچار معلولیت یکی دیگر از اهداف ربات در نظر گرفته شده است و امکان انجام کارهایی را که در گذشته برای آن‌ها ممکن نبود، فراهم می‌سازد یا حتی می‌تواند به جابه‌جایی آسان‌تر افراد دچار معلولیت حرکتی کمک کند. بااین‌حال هنوز جزئیات بیشتری پیرامون این محصول منتشر نشده است و مشخص نیست که آیا در مقیاس تجاری وارد بازار خواهد شد یا ربات دکتر اختاپوس تنها یک ایده جالب اما بدون تولید انبوه خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *