اخبار

گزارش زمستان ۱۴۰۱ رگولاتوری؛ سال گذشته فقط ۴۰ هزار مشترک به مشترکان فیبر نوری اضافه شد

طبق گزارش رگولاتوری در سال ۱۴۰۱، ۴۰ هزار مشترک به تعداد مشترکان فیبر نوری اضافه شده و ۷۵درصد شکایت‌‌های ثبت‌شده در سامانه۱۹۵ از اینترنت ثابت بوده است.
گزارش فصلی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از وضعیت شبکه ارتباطی کشور در زمستان سال ۱۴۰۱ ارائه کرده است، آمارها و اطلاعات قابل توجهی دارد. بر اساس این گزارش، در سال ۱۴۰۱ سهم مشترکان پهنای‌باند ثابت مبتنی بر فیبرنوری به ۲ درصد رسیده است.

نکته تکراری در این گزارش این است که شاخص‌های کیفیت شبکه زیرساخت در ارائه اینترنت در این گزارش هم نیامده است. این بخش از اطلاعات در گزارش پاییز ۱۴۰۱ هم ذکر نشده بود و به همین دلیل هنوز مشخص نیست پس از اعمال محدودیت‌های اخیر برای اینترنت وضعیت شاخص‌های کیفیت شبکه زیرساخت کشور به چه ترتیب است.

رشد اندک میزان پیشرفت این پروژه در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ باعث شده تعداد مشترکانی که از اینترنت فیبر نوری (FTTH) استفاده می‌کنند در سالی که گذشت مجموعا ۲۳۴ هزار و ۹۴۹ مشترک باشد.

گزارش رگولاتوری

این گزارش همچنین حاکی از آن است که میزان ضریب نفوذ اینترنت پهن باند ثابت و همچنین، میزان مشترکان تلفن ثابت در کشور در زمستان سال گذشته رشد منفی را تجربه کرده است. بر اساس داده‌های این گزارش، ضریب نفوذ اینترنت پهن باند ثابت در زمستان ۱۴۰۱، ۱۳.۰۵ بوده؛ این در حالی است که در زمستان ۱۴۰۰ این ضریب نفوذ ۱۳/۱۵ بوده است.

علاوه بر این، میزان مشترکان تلفن ثابت در کشور در زمستان سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۹ میلیون و ۳۸۳ هزار بوده است اما این میزان در سالی که گذشت حدود ۲۹ میلیون و ۲۸۰ هزار بوده است.

گزارش رگولاتوری

رشد سرعت دانلود در اپراتور رایتل

در بخشی از این فصلنامه داده‌هایی در خصوص سرعت دانلود در اپراتورهای مختلف ارائه شده که نشان می‌دهد سرعت دانلود در اپراتور رایتل از ۱۴.۹۹ در سال ۱۴۰۰ به ۱۹.۲۲ مگابیت بر ثانیه در زمستان ۱۴۰۱ رسیده است.

همراه اول و ایرانسل اما در پاییز سالی که گذشت کاهش سرعت انتقال داده را تجربه کرده‌اند: سرعت دانلود مشترکین اپراتور همراه اول در پاییز ۱۴۰۱ به ۱۵.۵۲ مگابیت بر ثانیه رسیده، در حالی که این سرعت در سال قبل از آن ۱۹.۲۹ بوده است.

سرعت انتقال داده برای ایرانسل هم ۱۸.۷۷ مگابیت بر ثانیه بوده که در سال گذشته به ۱۶.۳۸ مگابیت بر ثانیه رسیده و افت سرعت را نشان می‌دهد.

گزارش رگولاتوری

سهم بازار اپراتورهای تلفن همراه کشور هم هم‌چنان مانند گذشته است که همراه اول (با ۵۳ درصد) جایگاه اول را دارد، ایرانسل از نظر سهم بازار با ۴۳ درصد در رتبه دوم ایستاده و رایتل هم با سهم چهار درصدی جایگاه سوم را در میان اپراتورها دارد.

شبکه ثابت مورد اعتراض مشترکان است

همان‌طور که در گزارش‌های مختلفی که درباره وضعیت اینترنت ثابت و سیار کشور منتشر شده، همواره اینترنت ثابت از نظر میزان رشد و همچنین کیفیت و سرعت در سطح پایین‌تری قرار داشته است، در آمارهای موجود در گزارش رگولاتوری از شاخص‌های آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمستان ۱۴۰۱ نیز اعلام شده است که عموم شکایت‌های مشترکان از اینترنت، به نوع ثابت آن مربوط می‌شود.

گزارش رگولاتوری

بر اساس داده‌های این گزارش، اینترنت پهن‌باند ثابت با سرعت بین ۲ تا ۱۰ مگابیت بر ثانیه، بیشترین مشترک را به خود اختصاص داده است. همچنین، شکایت‌هایی که در حوزه ثابت و سیار در سامانه ۱۹۵ ثبت شده نیز نشان می‌دهد ۷۵ درصد شکایت‌‌ها مربوط به حوزه ثابت و ۲۵ درصد شکایت در حوزه سیار به ثبت رسیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *