اخبار

مدیر عامل گنجه: هزینه بالای لجستیک در کنار فیلترینگ ضربه بزرگی به کسب‌وکارهای کوچک زد

مدیر توسعه کسب‌وکار گنجه اعلام کرد سرویس «گنجه» قصد دارد ارائه سرویس رایگان به فروشگاه‌های اینترنتی کوچک دارد، گفت این سرویس به فروشگاه‌هایی ارائه می‌شود که زیر 200 مرسوله در روز دارند. به گفته «پرهام کاظمی» هزینه‌های بالای لجستیک و فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی باعث ضربه غیرقابل جبرانی به کسب‌وکارهای کوچک شده است.

مدیر توسعه کسب‌وکار «گنجه» در گفت‌وگو با دیجیاتو با اشاره به اینکه سرویس رایگان به فروشگاه‌های آنلاین کوچک ارائه خواهد شد، گفت: «فروشگاه‌های آنلاینی که زیر 200 مرسوله در روز دارند تا پایان سال 1402 امکان استفاده از سرویس گنجه را خواهند داشت.»

کاظمی با توضیح درباره امکان استفاده رایگان کسب‌وکارهای کوچک به طور رایگان تا پایان سال به دیجیاتو، گفت: «به طور کلی کسب‌وکارهای آنلاین کوچک به دلیل کم بودن تعداد مرسولات خود و نداشتن مزیت رقابتی بزرگ در مقابل فروشگاه‌های بزرگتر به حاشیه رانده می‌شوند.»

مدیریت هزینه یا توسعه مویرگی

یکی از بازخوردهای کوچک به گنجه درمورد کاهش هزینه است. این کسب‌وکارها به گفته کاظمی اعلام کردند در صورتی که چندین بسته در یک نقطه داشته باشند، گنجه منجر به کاهش هزینه آنها خواهد شد و در غیر اینصورت هزینه استفاده از گنجه برای کسب‌وکار صرفه اقتصادی ندارد.

او با تاکید بر اینکه گنجه تلاش کرده با ارائه خدمات رایگان به کسب‌وکارهای کوچک این سرویس را به طور گسترده‌تری ارائه دهد، گفت: «با ایجاد امکان استفاده رایگان از گنجه امکانی فراهم شد تا این سرویس از سطح کسب‌وکارهای کوچک نیز مانند فروشگاه‌های بزرگ ارائه شود.»

ارائه سرویس رایگان توسط یک استارتاپ به کسب‌وکارهای کوچک در نهایت چه ارزش‌ افزوده‌ای برای استارتاپ خواهد داشت؟ آیا شرایط فعلی اقتصادی و چالش‌هایی که در مسیرهای مختلف اقتصاد دیجیتال تجربه می‌کنند همچنان این سرویس رایگان را توجیه می‌کند؟

کاظمی در پاسخ به این پرسش به توضیح درباره آینده‌ای که برای «گنجه» ترسیم شده پرداخت و گفت: «بر اساس برنامه‌ها گنجه تا نزدیک‌ترین محل دسترسی در شهرها گسترش پیدا خواهد کرد. گنجه قرار است در آینده به شکل صندوق پستی هم ارائه خدمات کند و دسترس‌پذیری آن برای کسب‌وکارهای کوچک به این روند کمک خواهد کرد.»

او در ادامه توضیحات خود تاکید کرد دسترس پذیری به گنجه در واقع در راستای توسعه استفاده از این سرویس در روند تجارت الکترونیکی است.

فیلترینگ و ادامه حیات در فروشگاه‌های آنلاین

فیلترینگ اینستاگرام بر اساس مشاهدات میدانی و بررسی میزان درآمد کسب‌وکارهای فعال در این پلتفرم و البته نه بر اساس آمارها وزارت ارتباطات بیانگر کاهش درآمد در این بخش است. از آنجایی که کسب‌وکارها کوچک درآمدشان به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده دسترسی آنها به سرویس گنجه هم سخت‌تر شده است.

حالا این مسئله مطرح است که آیا کاربران اینستاگرامی گنجه کاهش پیدا کردند که این استارتاپ تصمیم به ارائه خدمات رایگان برای آنها گرفته است؟

مدیر توسعه کسب‌وکار «گنجه» با تاکید بر اینکه مشتریان این پلتفرم بیشتر از فروشگاه‌های اینترنتی آنلاین هستند و نه از شبکه اجتماعی اینستاگرام، گفت: «فروشگاه‌های اینستاگرامی امکان استفاده از این سرویس را دارند اما یک مسئله مهم که در مسیر استفاده آنها از «گنجه» وجود دارد مدل پیشنهاد سرویس به کاربر است. پیشنهاد گنجه از مسیر پیام در اینستاگرام خیلی جذاب نیست.»

به گفته کاظمی همین موضوع منجر شده فروشگاه‌های اینستاگرامی برای مدیریت روند لجستیک خود با راه‌اندازی سایت فروشگاهی امکانات متفاوت را به مشتری پیشنهاد دهند.

جهش از 30 نقطه فعال به 100 نقطه

گنجه‌ها در محله‌ها و مناطق مختلف سطح شهر در 30 نقطه قرار دارند و کاربر این پلتفرم برای مشاهده گنجه‌ نزدیک به محل زندگی خود می‌تواند به نقشه فعال در سایت گنجه مراجعه کند. مدیر توسعه کسب‌وکار گنجه همچنین توضیح داد که گنجه در حال توسعه است و در تلاش است به زودی در شهرهای اصفهان و مشهد هم سرویس ارائه دهد. به گفته او در سال جدید گنجه در 70 تا 100 نقطه دیگر فعال خواهد شد. او می‌گوید آنها قصد دارند در بخش‌های بیشتری از شهر مانند مترو فعالیت داشته باشند اما نهادهای شهری چندان با آنها همکاری نمی‌کنند.

کاظمی در پاسخ به اینکه گنجه درحال همکاری با کدام فروشگاه‌های اینترنتی است، به همکاری این سرویس با 10 فروشگاه کوچک و بزرگ اشاره کرد. او درباره سرویس‌هایی که گنجه به کاربران خود در‌حال‌حاضر ارائه می‌دهد نیز گفت: «لست مایل دلیوری، فرست مایل دلیوری، دریافت بسته‌های شخصی و البته تبلیغات روی گنجه‌ها سرویس‌هایی است که درحال‌حاضر توسط گنجه ارائه می‌شود.»

پلتفرم گنجه که به‌عنوان تأمین‌کننده هوشمند زیرساخت لجستیکی از سال 1398 فعالیت خود را در دانشگاه تهران شروع کرد. این فعالیت تا جایی پیش رفت که سال 1400 با سرمایه‌گذاری گروه دیجی‌کالا (دیجی‌نکست و دیجی‌اکسپرس) و دانشگاه تهران به فعالیت خود ادامه داد. بعد از مدتی دانشگاه تهران از این استارتاپ خارج شد و حالا دیجی‌کالا همچنان به‌عنوان سرمایه‌گذار با گنجه همکاری می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *