اخبار

مدیرعامل جدید صندوق نوآوری: توسعه فناوری‌های پیشران مانند هوش مصنوعی در اولویت برنامه‌ها است

رئیس جدید صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه رشد اقتصاد دانش‌بنیان و تحقق شعارهای دولت در برنامه این صندوق است گفت حوزه اشتغال و مسکن را با رویکرد دانش‌بنیانی مورد توجه قرار خواهیم داد. به گفته «محمدصادق خیاطیان» حل مسئله و توسعه فناوری‌های پیشران مانند هوش مصنوعی، زیست‌فناوری و میکروالکترونیک هم در چشم‌انداز صندوق نوآوری و شکوفایی یک اصل اساسی است.

به گفته او شعارهای دولت در حوزه مسکن و اشتغال نیز با برش دانش‌بنیانی مورد توجه صندوق نوآوری و شکوفایی است.

مسئله محوری و حل مسئله در اولویت

خیاطیان با اعلام اینکه رویکرد صندوق بعد از ریاست او متفاوت خواهد بود گفت: «در دوره جدید رویکرد مسئله محوری و حل مسئله مورد توجه است. در بخش حل مسئله بهینه سازی مصرف انرژی هم در دستور کار قرار دارد.»

او در ادامه درباره اصلی‌ترین هدف این نهاد گفت: «اصلی‎‌ترین هدف در دوره جدید ارتقا سهم اقتصاد دانش بنیان در GDP به 5 درصد است. این موضوع کلیدی‌ترین هدف است. از همین رو صندوق نوآوری موظف است که در این حوزه گام بردارد.»

ورود صندوق نوآوری به حوزه مسکن

خیاطیان با اشاره به اینکه چند برنامه ویژه هم در همین راستا وجود دارد، به هم‌راستایی با شعار دولت اشاره کرد و گفت: «دولت دو وعده جدی مسکن و اشتغال را طرح کرده که صندوق نوآوری و شکوفایی در دیدگاه دانش‌بنیانی این حوزه نقش‌آفرینی می‌کند.»

«محمد صادق خیاطیان»، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه برنامه‌های صندوق نوآوری و شکوفایی بر اساس شعار سال 1402 و شعار دولت خواهد بود، گفت در این روند به دو رویکرد حل مسئله و توسعه فناوری‌های پیشران هم توجه جدی شده است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در توضیح به اینکه این صندوق با چه رویکردی قرار است به حوزه مسکن ورود کند، اعلام کرد آنها قصد تهیه مسکن برای شرکت‌های دانش‌بنیان را دارند: «این موضوع البته نیازمند منابعی است که در تلاش برای تامین این منابع هستیم.»

خیاطیان در بخش دیگری از توضیحات خود به توضیح درباره مسئله اشتغال به عنوان شعار دیگر دولت پرداخت و در توضیح اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی چه برنامه‌هایی برای ورود به حوزه اشتغال و حل مشکلات این حوزه دارد، گفت: «در تلاش برای ایجاد ظرفیت اشتغال نخبگان و تحصیلکردگان در شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم.»

تلاش برای رشد اقتصاد دانش‌بنیان

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی بار دیگر با اشاره به اهمیت ورود صندوق نوآوری و شکوفایی به تحقق شعار رشد اقتصاد دانش‌بنیانی به عنوان شعار سال، گفت: «برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا شرکت‌هایی که قابلیت رشد تولید دارند با تامین مالی خوب جهش کنند برنامه ریزی کردیم تا این جهش محقق شود.»

او با تاکید بر اهمیت دو بعد حل مسئله و توسعه فناوری‌های پیشران، گفت: «این دو حوزه در جریان فعالیت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی مهم و قابل توجه است و از همین رو به طور جدی برای این حوزه‌ها برنامه‌ریزی شده است.»به گفته خیاطیان در حوزه فناوری‌های پیشران سه موضوع هوش مصنوعی، زیست‌فناوری و میکروالکترونیک مورد اهمیت و توجه قرار گرفته‌اند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه در حوزه حل مسئله تمرکز اصلی صندوق نوآوری و شکوفایی بر جریان امنیت غذایی است، گفت: «امنیت غذایی موضوع مهمی است که شرکت‌های دانش‌بنیان خوبی هم دراین حوزه فعال هستند. از همین رو تمرکز بر این است که این شرکت‌های حوزه امنیت غذایی در روند فعالیت خود تمرکز کرده و توسعه پیدا کنند.»

حالا در شرایطی که فعالان اکوسیستم نوآوری با سیلی از مشکلات متفاوت از کمبود نیروی انسانی متخصص تا عدم دسترسی به زیرساخت‌های تکنیکی همچون اینترنت مواجه هستند، باید دید خیاطیان با تدوین برنامه‌ای که مبتنی بر حل مسئله است آیا ضلع مشکلات اقتصادی اکوسیستم نوآوری را بیش از پیش چالش‌زدایی خواهد کرد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *