اخبار

گزارش شرکت ارتباطات زیرساخت از عملکرد خود در سال 1401: ظرفیت فعال اینترنت بین‌الملل را افزایش داده‌ایم

شرکت ارتباطات زیرساخت با انتشار خلاصه‌ای از اقدامات خود طی یک سال گذشته، اعلام کرد ارتقای کیفیت و سرعت اینترنت بین‌الملل، کاهش مشکلات کاربران در دسترسی به سرویس‌های موردنیازشان در فضای مجازی، حمایت از افزایش تولید ترافیک داخلی و جذب نیروی انسانی کارآمد و مؤمن را در دستور کار داشته است. این چکیده صرفاً دستاوردهای این شرکت را فهرست کرده و احتمالاً آمارهای دقیق‌تر در گزارشی تفصیلی منتشر خواهد شد.

شرکت ارتباطات زیرساخت در بحث توسعه نیروی انسانی، جذب نیروی کارآمد، مؤمن و متخصص را در دستور کار داشته. در این راستا مقدمات جذب 117 نیروی انسانی در قالب آزمون استخدامی در سال 1401 فراهم شده است و این مهم در خردادماه 1402 عملی خواهد شد.

این شرکت همچنین مدعی است که ظرفیت فعال اینترنت بین‌الملل در سال گذشته 50 درصد افزایش یافته. این درحالی است که همچنان نارضایتی‌های بسیاری در رابطه با کیفیت و سرعت اینترنت از سوی کارشناسان وجود دارد.

افزایش ظرفیت پهنای باند بین‌الملل از ابتدای دولت سیزدهم محل مناقشه بود و در نیمه دوم سال 1400 بارها عدم افزایش ظرفیت به‌عنوان عامل اصلی کندی سرعت اینترنت مطرح شد.

به‌طور مثال، رئیس هیئت‌مدیره شاتل اواسط مهرماه 1400 در گفت‌وگو با دیجیاتو اعلام کرد که ظرفیت پهنای باند اینترنت کشور افزایش نداشته و همین امر موجب افت کیفیت اینترنت شده است؛ موضوعی که البته بارها از سوی دولتمردان رد شد.

گزارش شرکت ارتباطات زیرساخت

خودکفایی در تعمیر کابل‌های دریایی و رفع مشکل قطعی‌های بلندمدت لینک‌های بین‌الملل، استقرار سامانه DDos داخلی بر بستر IGW (توسعه شبکه دیتای بین‌الملل)، تهیه و اجرای الزامات فنی اتصال امن به IGW و آغاز توسعه شبکه IGW به ظرفیت سه ترابیت بر ثانیه و تکمیل در سال 1402 ازجمله اقدامات شرکت ارتباطات زیرساخت در راستای توسعه اینترنت بین‌الملل بوده است.

اینترنتی که البته تقسیم آن به داخلی و بین‌الملل محلی از اعراب ندارد؛ چرا که آنچه اینترنت خوانده می‌شود، اتصال به شبکه‌های جهانی است و وزیر ارتباطات بارها از اینترنت به عنوان «هوا» نام برده که همه از آن استفاده می‌کنند.

همچنین این شرکت در راستای تحقق افزایش 100 درصدی شبکه انتقال نسبت به ابتدای دولت سیزدهم، دو اقدام را مدنظر قرار داده؛ نخست افزایش ظرفیت 20 ترابیت بر ثانیه با استفاده از توانمندی داخل که بخشی از آن در سال 1401 بهره‌برداری شد و اقدام دیگر نیز افزایش 15 ترابیت بر ثانیه شبکه موجود است که از ابتدای شهریورماه 1400 کلید خورده و پیش‌بینی شده تا انتهای سال 1402 محقق شود.

حمایت از پیام‌رسان‌ها

حمایت از پلتفرم‌های بومی همواره در دستور کار وزارت ارتباطات و زیرمجموعه‌های آن قرار داشته، اما از نیمه دوم سال 1401 و با فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ، این حمایت‌ها جدی‌تر شده است.

شرکت ارتباطات زیرساخت در راستای رشد توان پیام‌رسان‌‌ها در پاسخ‌گویی به نیاز مردم، خدمات ابری زیرساخت شامل سرورها، فضای ذخیره‌سازی و… را به برخی از پیام‌رسان‌ها ارائه کرده است.

گزارش شرکت ارتباطات زیرساخت

ارائه پهنای باند، خدمات Co-location، زیرساخت ابری به پیام‌رسان‌ها و ارائه سرویس call-Out از دیگر اقدامات حمایتی این شرکت بود. البته سرویس تماس صوتی (Call Out) درحال‌حاضر به‌صورت گسترده اجرایی نشده است و تنها یک پیام‌رسان در ایام اربعین این امکان را در اختیار کاربران خود قرار داد. در این نوع قابلیت تماس، کاربران پیام‌رسان‌ها می‌توانند با مشترکین اپراتورها تماس برقرار کنند و دیگر نیازی نیست که دو طرف تماس، پیام‌رسان مشابه داشته باشند.

رادار بازی به 7 میلیون کاربر رسید

کاهش مشکلات کاربران در دسترسی به سرویس‌های موردنیازشان در فضای مجازی از دیگر اقدامات شرکت ارتباطات زیرساخت طی یک سال گذشته بود.

بنابر اعلام شرکت ارتباطات زیرساخت، سرویس رادار بازی که برای کاهش پینگ سرویس رادار بازی که برای کاهش پینگ بازی‌ها راه‌اندازی شده بود، تا ابتدای سال 1402 به بیش از 7 میلیون کاربر دست یافته است؛ سرویسی که وزیر ارتباطات مدعی شده بود در کمتر از 24 ساعت، 5 میلیون کاربر از آن استفاده کرده‌اند.

همچنین سرویس 403 که برای تسهیل دسترسی به سایت‌های خارجی راه‌اندازی شده، تا ابتدای سال 1402 بیش از 300 هزار کاربر داشته است. بنابر اعلام زارع‌پور، 200 سرویس پرکاربرد در این پلتفرم قرار گرفته تا سایت‌هایی که برنامه‌نویسان، دانش‌پژوهان و به‌طور کلی مردم ایران را از دسترسی به خدمات خود محروم کرده‌اند، در دسترس قرار گیرند. برنامه‌نویسان مختلفی اما باور دارند که سرویس ۴۰۳ راه‌گشای مشکلات آنها نیست و اختلالات کنونی در شبکه مانع از توسعه کاربردی و پیشرفت کار آنها می‌شود.

اقدامات شرکت ارتباطات زیرساخت برای کاهش وابستگی به خدمات خارجی

توسعه 60 درصدی شبکه ملی اطلاعات یکی از اهداف سال 1401 وزارت ارتباطات بود که بنابر اعلام مرکز ملی فضای مجازی، پیشرفت این پروژه تا پایان سال گذشته 57 درصد بوده است. شرکت ارتباطات زیرساخت مدعی است که نقش بیش از 68 درصدی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در تحقق این هدف بازی کرده.

آن‌طور که در گزارش شرکت ارتباطات زیرساخت آمده است، برای کاهش وابستگی به خدمات خارجی و توسعه شبکه ملی اطلاعات، افتتاح پروژه NTP در 6 استان و برگزاری رزمایش پایداری آن، بهره‌برداری از پروژه DNS در 65 درصد اپراتورها و آغاز پروژه پشتیبان با هدف تکمیل در سال 1402، ارائه سرویس DDos به زیرساخت‌های حساس و حیاتی و ابلاغ و اجرای الزامات مقام‌سازی اپراتورها در برابر حملات صورت گرفته است.

همچنین در راستای حمایت از افزایش تولید ترافیک داخل، کاهش هزینه‌ها و بهبود کیفیت و سرعت، توسعه مرکز تبادل ترافیک IXP در دستور کار این نهاد بوده است.

گزارش شرکت ارتباطات زیرساخت

در همین راستا نیز نقاط حضور IXP در 5 استان طی سال گذشته فعال شده و برای حضور در سه استان دیگر تا پایان سال 1402 برنامه‌ریزی شده است؛ اقدامی که منجر به رکوردشکنی ترافیک IXP به بیش از 4.2 ترابیت بر ثانیه و کل ترافیک داخلی به 6.5 ترابیت بر ثانیه شد. هرچند وبسایت عمومی این IXP تهران که در دسترس کاربران بود در سال گذشته از دسترس خارج شد و عملا امکان رصد مسیر پیشرفت و توسعه آن توسط کاربران وجود ندارد. همچنین ناگفته نماند بخش قابل‌توجهی از این افزایش ترافیک داخلی با فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ محقق شده است.

کاهش وابستگی به شرکت‌های واسط از 90 درصد به کمتر از 50 درصد در حوزه بین‌الملل ازجمله اقدامات شرکت ارتباطات زیرساخت برای حضور مؤثر در عرصه بین‌املل بوده و همچنین به تأمین‌کننده اصلی اینترنت برخی از کشورهای همسایه در سال 1401 تبدیل شده است.

گزارش شرکت ارتباطات زیرساخت را می‌توانید از اینجا مطالعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *