اخبار

محقق برکلی: هوش مصنوعی و ربات‌ها، سرعت پروژه‌های تحقیقاتی را 100 برابر می‌کند

یک تحقیقاتی به رهبری «یان زنگ»، دانشمند آزمایشگاه ملی لارنس برکلی وزارت انرژی، آزمایشگاه تحقیقاتی جدیدی ساخته که در آن ربات‌ها کارهای را انجام می‌دهند و تصمیمات متداول توسط هوش مصنوعی گرفته می‌شود. با وجود این آزمایشگاه، کارها می‌تواند به‌صورت شبانه روزی انجام شود و در نتیجه سرعت انجام تحقیقات را افزایش می‌دهد.

آزمایشگاه ساخته شده توسط دانشمندان که A-Lab نامیده می‌شود، فضایی به مساحت حدود 55 متر مربع است که در آن سه بازوی رباتیک و هشت موتور خانه وجود دارد. اولین بار دانشمندان در سال 2020 کار روی مفهوم این پروژه را آغاز کردند و با دریافت بودجه از وزارت انرژی ساخت‌و‌ساز آن در سال 2022 آغاز شد و در مدت کمی بیش از یک سال تکمیل شد.

رباتیک

A-Lab می‌تواند مواد جدیدی را بسازد که می‌توانند برای ساخت طیف وسیعی از محصولات جدید مانند سلول‌های خورشیدی، سلول‌های سوختی و ترموالکتریک مورد استفاده قرار بگیرند. برای انجام این کار، محققان یا هوش مصنوعی یک ماده هدف را برای سنتز انتخاب می‌کنند و سپس بازوی رباتیک با وزن کردن و مخلوط کردن مواد موردنیاز مختلف کار خود برای ساخت ماده جدید را آغاز می‌کند.

سپس یک ظرف مخصوص ذوب فلز حاوی مواد توسط ربات به کوره فرستاده می‌شود که در آن می‌توان مواد را تا دمای 1200 درجه سانتی‌گراد گرم کرد و در صورت نیاز گاز آن را برای مصارف دیگر مورد استفاده قرار داد. نکته قابل توجه اینکه تمام این فرآیند توسط هوش مصنوعی انجام می‌شود و می‌تواند ترکیبات و شرایط واکنش را طبق نتایج دلخواه تنظیم کند.

دانشمندان سال‌هاست که از روش‌های محاسباتی برای پیش‌بینی مواد جدید استفاده می‌کنند، اما آزمایش این مواد یک چالش بزرگ است، زیرا روند بسیار آهسته‌ای دارد. در A-Lab، این فرآیند در مقایسه با یک انسان تا 100 برابر می‌تواند سریع‌تر انجام شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *