اخبار

فناوری ارتباط ماهواره‌ای اسنپدراگون Satelite چیست و چگونه کار می‌کند؟

کوالکام چندین ماه پیش از اسنپدراگون Satellite رونمایی کرد و همان‌طور که می‌توان حدس زد، با یک فناوری ارتباط ماهواره‌ای روبه‌رو هستیم. پس از مدتی کوالکام اعلام کرد که این فناوری به تمام تراشه‌ها و مودم‌های آینده‌اش می‌آید تا اکثر گوشی‌های اندرویدی بازار به آن دسترسی پیدا کنند. اما فناوری اسنپدراگون Satellite چیست، چگونه کار می‌کند و چه کاربردی دارد؟

مدتی می‌شود که بحث ارتباط ماهواره‌ای در دنیای گوشی‌های هوشمند داغ شده است. اگر بخواهیم به‌طور دقیق‌تر بگوییم، اپل با معرفی سری آیفون 14 و ارتباط ماهواره‌ای اضطراری برای این گوشی‌های هوشمند، باعث شد توجهات به‌سمت آن جلب شود و شرکت‌ها بخواهند این فناوری را به محصولات مختلف بیاورند.

در این مطلب می‌خواهیم شما را به‌طور کامل با فناوری ارتباط ماهواره‌ای کوالکام و نحوه عملکرد آن آشنا کنیم. همچنین می‌گوییم کدام گوشی‌های اندرویدی از آن پشتیبانی می‌کنند. همراه دیجیاتو باشید.

فناوری اسنپدراگون Satellite چیست؟

سرویس ماهواره ای اسنپدراگون Satellite

اسنپدراگون Satellite یک فناوری ارتباطی زمین به ماهواره است و از آنجایی‌ که بسیاری از گوشی‌های اندرویدی بازار به چیپست‌های کوالکام مجهز شده‌اند، فناوری این شرکت بسیار بیشتر از اپل می‌تواند ارتباط ماهواره‌ای را در اختیار کاربران قرار دهد. درحقیقت همان‌طور که گفتیم، تمام چیپست‌های 5G کوالکام، حتی سری اسنپدراگون 4، به فناوری ارتباط ماهواره‌ای مجهز خواهند شد.

مانند سایر فناوری‌های ارتباط ماهواره‌ای که تا به امروز در بازار دیده‌ایم، Snapdragon Satellite هم جایگزین ارتباط سلولار گوشی هوشمندتان نخواهد شد و درحقیقت برای زمانی کاربرد دارد که تحت پوشش شبکه سلولی یا وای‌فای قرار ندارید. در چنین شرایطی می‌توانید برای انجام کارهای ضروری از ارتباط ماهواره‌ای بهره ببرید.

از آنجایی که ارتباط ماهواره‌ای گران و البته کم‌سرعت است، نمی‌توانید برای هر استفاده‌ای به سراغ آن بروید و فعلاً جایگزین اینترنت 5G یا وای‌فای نخواهد شد. به گفته کوالکام، اسنپدراگون Satellite ابتدا تنها از پیام‌های اضطراری پشتیبانی خواهند کرد (مشابه آیفون‌ها) و سپس امکان ارسال پیام‌های عادی توسط این فناوری وجود خواهد داشت.

زمانی که نیاز به اتصال به سرویس‌های اضطراری داشته باشید، این قابلیت ابتدا به سیستم Garmin Response متصل می‌شود و سپس موقعیت GPS شما را به اولین دریافت‌کننده می‌فرستد.

مدتی پس از ارائه این فناوری، کاربران می‌توانند از Snapdragon Satellite برای ارسال و دریافت پیام عادی استفاده کنند؛ هرچند امکان برقراری تماس‌های صوتی توسط آن وجود ندارد و از دیتای موبایل هم پشتیبانی نمی‌کند. باید به این نکته هم اشاره کرد که درنهایت می‌توان پیام‌هایی با حداکثر حجم 140 بایت را با این فناوری ارسال کرد.

اسنپدراگون Satellite چگونه کار می‌کند؟

اسنپدراگون Satellite چگونه کار می‌کند؟

به گفته کوالکام، تراشه پرچمدار اسنپدراگون 8 نسل 2 از ارتباط ماهواره‌ای پشتیبانی می‌کند. بااین‌حال، هنوز این ویژگی به‌صورت عمومی ارائه نشده است. از نظر فنی، مودم اسنپدراگون X70 5G از باندهای با فرکانس فوق‌العاده بالا پشتیبانی می‌کند که به گوشی‌های هوشمند اجازه می‌دهد به‌صورت مستقیم با ماهواره‌های مستقر در مدار پایین ارتباط برقرار کنند. این ماهواره‌ها بالاتر از برج‌های مخابراتی قرار دارند و فضای بیشتری را پوشش می‌دهند.

کوالکام برای ویژگی Snapdragon Satellite با شرکت آمریکایی Iridium Communications که 66 ماهواره در مدار دارد، همکاری می‌کند. گارمین هم از فناوری این شرکت استفاده می‌کند و ارتباطات inReach آن مبتنی بر همین فناوری است. اپل اما با شرکت Globalstar که 48 ماهواره در مدار دارد، همکاری می‌کند.

برخلاف ارتباط ماهواره‌ای آیفون که در ارتفاع‌های خاصی کار می‌کند، کوالکام از پوشش قطب به قطب بهره می‌برد. برای مثال، کاربران در شمال کانادا یا آلاسکا به فناوری اسنپدراگون Satellite دسترسی دارند. این سرویس ابتدا در اروپا و آمریکای شمالی عرضه می‌شود.

کدام گوشی‌های اندرویدی از Snapdragon Satellite پشتیبانی می‌کنند؟

کدام گوشی‌های اندرویدی از Snapdragon Satellite پشتیبانی می‌کنند؟

با توجه به پشتیبانی اسنپدراگون 8 نسل 2 از اسنپدراگون Satellite شاید تصور کنید که شرکت‌ها با انتشار یک به‌روزرسانی این قابلیت را برای کاربران فعال می‌کنند، اما متأسفانه در واقعیت چنین موضوعی اتفاق نخواهد افتاد. در کنار چیپست و مودم، گوشی هوشمند باید دارای آنتن مخصوص باشد. بنابراین تمام پرچمدارهای اندرویدی در 2023 از این ویژگی پشتیبانی نخواهند کرد.

با وجود این موضوع، کوالکام می‌خواهد تمام گوشی‌های مجهز به تراشه‌های اسنپدراگون به ارتباط ماهواره‌ای دسترسی داشته باشند. در کنار کوالکام و اپل، اسپیس‌ایکس هم به‌دنبال آوردن ارتباط ماهواره‌ای به گوشی‌های هوشمند است و برای این کار با اپراتور T-Mobile همکاری می‌کند.

زمانی که ویژگی اسنپدراگون Satellite از راه برسد، کاربران احتمالاً به یک رابط کاربری ویژه برای استفاده از آن دسترسی پیدا می‌کنند. احتمالاً ارتباط تنها در چندین ثانیه برقرار می‌شود؛ مخصوصاً اگر هوا صاف باشد و مانعی بر سر راه وجود نداشته باشد. به گفته کوالکام، حتی برگ‌ درختان هم می‌توانند باعث تأخیر 10 ثانیه‌ای در ارسال پیام‌ها شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *