اخبار

بلومبرگ از مدل هوش مصنوعی خود برای بازارهای مالی رونمایی کرد: BloombergGPT

شرکت نرم‌افزاری، مالی و رسانه‌ای بلومبرگ مدل هوش مصنوعی BloombergGPT را برای دنیای اقتصاد معرفی کرد. این مدل زبانی بزرگ (LLM) به‌گونه‌ای آموزش داده شده است تا قادر به پشتیبانی از بسیاری از وظایف پردازش زبان‌های طبیعی (NLP) در بخش اقتصاد باشد.

از زمان انتشار چت‌بات ChatGPT، بسیاری از شرکت‌ها به سراغ ابزارهای هوش مصنوعی مولد یا زایا رفته‌اند. در کنار غول‌های فناوری، حالا بلومبرگ که بیشتر به‌عنوان یک شرکت رسانه‌ای شناخته می‌شود، وارد این بخش از بازار شده است. البته باید به این موضوع اشاره کنیم که بلومبرگ درزمینه نرم‌افزارهای اقتصادی و برنامه‌های تجاری هم فعالیت دارد. طبق بیانیه بلومبرگ، مدل هوش مصنوعی جدید آن به مشتریانش برای دستیابی به فرصت‌های جدید کمک می‌کند.

مدل هوش مصنوعی BloombergGPT چه کاری انجام می‌دهد؟

بلومبرگ از زمان تأسیس در سال 1981 تا به امروز، داده‌ها را به‌صورت اسناد زبان مالی جمع‌آوری و نگهداری می‌کند. به گفته بلومبرگ، این شرکت بیش از یک دهه است که از هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و NLP در بازارهای مالی استفاده می‌کند.

هوش مصنوعی بلومبرگ BloombergGPT

پس از ظهور مدل‌های زبانی بزرگ و محبوبیت آن‌ها، محققان بلومبرگ تصمیم به آموزش مدلی گرفتند که داده‌های مالی را با مجموعه داده‌های همه‌منظوره ترکیب کند. بدین منظور محققان به سراغ داده‌های اقتصادی بلومبرگ رفتند که طی 40 سال گذشته جمع‌آوری شده‌اند.

محققان یک مجموعه داده با 363 میلیارد توکن با استفاده از اسناد مالی به زبان انگلیسی را در کنار یک مجموعه داده عمومی با 345 میلیارد توکن قرار دادند تا یک مجموعه آموزشی غول‌پیکر با بیش از 700 میلیارد توکن خلق کنند.

در ادامه این تیم یک مدل زبانی 50 میلیارد پارامتری آموزش داد که با معیارهای داده‌های مورد‌استفاده بلومبرگ و همچنین معیارهای محبوب همه‌منظوره NLP مورد‌تأیید قرار گرفت. طبق بیانیه بلومبرگ، هوش مصنوعی BllombergGPT درزمینه وظایف مالی عملکرد بهتری نسبت به مدل‌های مشابه متن‌باز دارد و همچنین عملکرد آن مشابه یا بالاتر از معیارهای NLP عمومی است.

بلومبرگ می‌خواهد با این مدل به مشتریان در کارهای مالی NLP مانند تجزیه‌وتحلیل احساسات، شناسایی نهادهای نام‌گذاری‌شده، طبقه‌بندی اخبار و پاسخ به سؤالات کمک کند. همچنین انتظار می‌رود مدل هوش مصنوعی BloombergGPT بتواند با غربال‌کردن حجم بالایی داده که برای نظارت و تحلیل بازارهای مالی استفاده می‌شود، فرصت‌های جدیدی ایجاد کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *