اخبار

ARM قصد دارد هزینه صدور مجوز معماری‌های تراشه‌سازی خود را افزایش دهد

آرم (ARM) از درآمد میلیون دلاری خود درمقابل درآمد میلیارد دلاری سازندگان محصولات الکترونیکی رضایت ندارد و به‌دنبال بهبود این وضعیت است.

آینده‌ی ARM چه خواهد شد؟ سافت‌بانک به عنوان مالک آرم، اخیراً با مشکلات مالی مواجه شده که این موضوع شرکت مذکور را وادار کرده است برای درآمدزایی بیشتر به گزینه‌های جدیدی روی بیاورد. سافت‌بانک ابتدا تصمیم گرفت شرکت طراحی معماری تراشه‌ی خود را بفروشد و انویدیا نیز تمایل خود را به خرید آن نشان داد. البته طرح فروش ARM ازطرف سازمان‌های نظارت‌کننده رد شد و این شرکت اکنون به‌دنبال عرضه‌ی عمومی اولیه‌ (IPO) در بورس اوراق بهادار نیویورک است. اگرچه معماری‌های آرم در میلیون‌ها دستگاه الکترونیکی ازجمله کامپیوترها و گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند اما درآمد این شرکت در هر سه‌ماهه فقط ۵۰۰ میلیون دلار است.

گزارشی اخیر روزنامه‌ی فایننشال تایمز درباره‌ی درآمدزایی ARM بسیار جالب به‌نظر می‌رسد. این شرکت با ارائه‌ی طرحی جدید قصد دارد هزینه‌ی صدور مجوز استفاده از معماری‌های تراشه‌سازی خود را تا چندبرابر قیمت‌های کنونی افزایش دهد. طبق گزارش ArsTechnica، این شرکت قصد دارد به‌جای درخواست هزینه از تولیدکنندگان تراشه‌، این هزینه را از سازندگان محصولات به‌خصوص شرکت‌های سازنده‌ی گوشی‌های هوشمند دریافت کند.

فرض کنیم موتورولا یک گوشی هوشمند جدید با تراشه‌ی اسنپدراگون مبتنی‌بر معماری آرم تولید می‌کند. در این شرایط کوالکام طبق قرارداد خود با ARM، می‌تواند از معماری‌های آن در ساخت تراشه‌ی اسنپدراگون بهره ببرد و موتورولا نیازی به پرداخت هزینه درازای استفاده از معماری‌های آرم ندارد. اکنون آرم تصمیم دارد هزینه‌ی استفاده از معماری‌های تراشه‌سازی خود را به‌جای کوالکام از موتورولا دریافت کند و از کوالکام بخواهد تراشه‌های خود را به شرکت‌هایی که توافق‌نامه‌ی مجوز ARM را امضا نکرده‌اند، نفروشد.

البته باید توجه داشته باشیم شرکت‌های بزرگی مثل سامسونگ و اپل، توافق‌های پیچیده‌تری با ARM دارند زیرا هردو علاوه‌بر تولید گوشی‌های هوشمند، تراشه‌های بسیاری از محصولاتشان را خودشان می‌سازند. اپل و سامسونگ قراردادهای مجوز خاص خود را با ARM منعقد خواهند کرد اما تصور اینکه استراتژی جدید آرم روی این دو غول بزرگ حوزه‌ی فناوری بی‌تأثیر باشد، سخت است.

آرم درحال‌حاضر با برخی شرکای تجاری خود وارد مذاکره شده است و تصمیم دارد برنامه‌های جدیدش را تا سال ۲۰۲۴ اجرایی کند. البته این احتمال وجود دارد برخی از شرکت‌ها همچنان تا چند سال آینده براساس قراردادهای قدیمی‌ این شرکت به فعالیت خود ادامه دهند.

سناریویی رؤیایی برای معماری RISC-V

یکی از کارمندان ارشد سابق ARM می‌گوید: «شرکت ما به مشتریان می‌گوید بابت خدمات مشابه قبل پول پیشتری پرداخت کنند و آنچه سافت‌بانک درحال‌‌حاضر انجام می‌دهد، آزمایش ارزش بازار انحصاری آرم است.»

اگر مشتریان ARM با برنامه‌های قیمت‌گذاری جدید این شرکت موافقت نکنند، رقابت در این حوزه افزایش خواهد یافت. درحالی‌که امروزه معماری‌های آرم در بسیار از دستگاه‌ها ازجمله لپ‌تاپ‌ها و گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما معماری RISC-V پروژه‌ای نسبتاً نوپا است که وعده‌ی تراشه‌های کم‌مصرف را تحت مجوز متن‌باز ارائه می‌دهد. ازطرف دیگر آرم درحال حاضر پایگاه کاربری بسیار گسترده‌ای دارد و میلیون‌ها ابزار توسعه‌ برای آن ایجاد شده است. البته رویکردهای جدید آرم باعث خواهد شد مهاجرت تراشه‌سازان به معماری‌ RISC-V هر روز افزایش یابد.

ARM با تغییرات مدل کسب‌وکار خود، به شرکتی ناپایدار برای سایر مشاغل تبدیل شده است و از سوی دیگر نفوذ دولت ایالات‌ متحده در این کشور برای چین بسیار نگران‌کننده محسوب می‌شود. این امر می‌تواند شرکت‌های چینی را به استفاده از معماری‌های باز RISC-V ترغیب کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *