اخبار

پردازنده گرافیکی جدید انویدیا ChatGPT را ترسناک‌تر از گذشته خواهد کرد!

کنفرانس فناوری انویدیا که تقریباً هر ۶ ماه برگزار می‌شود و معمولاً روی پیشرفت‌های حوزه هوش مصنوعی تمرکز دارد، امسال نیز با دست پر به میدان آمده است.
امسال انویدیا در کنفرانس فناوری‌های مربوط به پردازنده‌های گرافیکی (GTC)، با مجموعه‌ای از پردازنده‌های جدید به نیازهای مربوط به تکنولوژی ChatGPT پاسخ می‌دهد که مهم‌ترین آن‌ها H100 NVL است. این دو فناوری دو پردازنده‌ی گرافیکی H100 انویدیا را به‌هم متصل می‌کند تا مدل‌های زبان بزرگ (LLM) مانند ChatGPT را اجرا کند.

البته H100 پردازنده‌ی گرافیکی جدیدی محسوب نمی‌شود. انویدیا آن را یک سال پیش در GTC معرفی کرد که از معماری Hopper خود در این محصول استفاده کرد و قول داد که قدرت درک هوش مصنوعی را در کارهای مختلف سرعت خواهد بخشید. مدل جدید NVL با حافظه‌ی عظیم ۹۴ گیگابایتی خود، بهترین عملکرد را هنگام اجرای LLM در چنین مقیاسی دارد و تا ۱۲ برابر سریع‌تر استدلال بهتری در‌مقایسه‌با A100 نسل آخر ارائه می‌کند.

ربات در لپ تاپ

 

این پردازنده‌های گرافیکی قلب تپنده‌ی مدل‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT را تأمین خواهد کرد. انویدیا و مایکروسافت اخیرا فاش کردند که از هزاران پردازنده‌ی گرافیکی A100 برای آموزش ChatGPT استفاده شده است؛ پروژه‌ای که بیش از پنج سال از شروع آن می‌گذرد.

H100 NVL با ترکیب دو پردازنده‌ی گرافیکی H100 روی اتصال NVLink با پهنای باند بالا کار می‌کند. در‌حال‌حاضر، این کار با پردازنده‌های گرافیکی فعلی H100 امکان‌پذیر است. در‌واقع، می‌توانید حداکثر ۲۵۶ پردازنده‌ی H100 را از‌طریق NVLink به‌هم متصل کنید.

این پردازنده محصولی است که بیش از هر چیز برای مشاغل مختلف ساخته شده است؛ بنابراین، انتظار نداشته باشید که H100 NVL را در قفسه‌ی فروشگاه‌ها ببینید. با‌این‌حال، انویدیا بیان کرده است که مشتریان سازمانی می‌توانند این پردازنده را در نیمه‌ی دوم سال دریافت کنند.

علاوه‌بر H100 NVL، انویدیا پردازنده‌ی گرافیکی L4 را نیز معرفی کرده که به‌طور‌خاص برای تقویت ویدئوهای تولید‌شده با هوش مصنوعی ساخته شده است. انویدیا می‌گوید که این پردازنده برای ویدئوهای تولید‌شده با هوش مصنوعی ۱۲۰ برابر قدرتمندتر از یک CPU عمل می‌کند و در‌نتیجه ۹۹ درصد بازده انرژی بهتری ارائه می‌دهد.

بر‌اساس اعلام انویدیا، ویدئو‌های تولید‌شده‌ی این پردازنده قابلیت رمزگشایی دارند و می‌توانند برای فناوری واقعیت افزوده نیز استفاده شوند. Google Cloud یکی از اولین شرکت‌هایی است که L4 را در سرورهای خود ادغام کرده است. گوگل قصد دارد تا اواخر امروز نمونه‌های L4 را از‌طریق پلتفرم هوش مصنوعی Vertex خود به مشتریان ارائه دهد. در پایان نیز انویدیا اشاره کرد که این GPU بعداً در‌دسترس شرکای خود از‌جمله لنوو، دل، ایسوس، گیگابایت و اچ‌پی خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *