اخبار

مایکروسافت رسماً تأیید کرد: فروشگاه بازی‌ آیفون را برای رقابت با اپ استور اپل می‌سازیم

رئیس تیم گیمینگ مایکروسافت تأیید کرده که این شرکت پس از اجرایی شدن قانون بازارهای دیجیتال، فروشگاه بازی موبایلی برای آیفون در دسترس قرار می‌دهد.
مایکروسافت قصد دارد فروشگاه آنلاین جدیدی برای بازی‌های موبایلی اندروید و آیفون معرفی کند که احتمالاً سال آینده‌ی میلادی از راه می‌رسد. بر اساس گزارش فایننشال تایمز، راه‌اندازی این فروشگاه مشروط به بسته شدن قرارداد خبرساز مایکروسافت با اکتیویژن بلیزارد است.

بر اساس لایحه‌ی بازارهای دیجیتال که توسط اتحادیه‌ی اروپا تصویب شده است، اپل و گوگل موظفند درهای پلتفرم موبایلی خود را به روی فروشگاه‌های متفرقه که توسط شرکت‌های دیگر مدیریت می‌شوند، باز کنند. این قانون دقیقاً یک سال دیگر وارد مرحله‌ی اجرایی خواهد شد.

فیل اسپنسر، رئیس واحد گیمینگ مایکروسافت، در مصاحبه‌ی جدیدی می‌گوید او و اعضای تیمش قصد دارند اجرای بازی‌های ایکس باکس و سایر شرکت‌ها را روی «تمامی نمایشگرها» امکان‌پذیر کنند: «امروز ما نمی‌توانیم این کار را در دستگاه‌های موبایلی انجام دهیم، اما می‌خواهیم برای ساخت دنیایی تلاش کنیم که در آن، دستگاه‌های موردبحث درهایشان باز شده است. فکر می‌کنیم که این دنیا از راه خواهد رسید.»

مایکروسافت برای بستن قرارداد پرحاشیه‌ی اکتیویژن بلیزارد در حال دست‌و‌پنجه‌‌نرم‌کردن با نهادهای رگولاتوری آمریکا، اروپا و بریتانیا است. تمامی این نهادها نگران‌اند که مایکروسافت پس از بستن قرارداد، بازی‌های مهمی مثل Call of Duty را انحصاری کند و روی رقابت در صنعت بازی‌های ویدیویی اثر منفی بگذارد. سونی یکی از بزرگ‌ترین منتقدان قرارداد موردبحث است و هنوز با مایکروسافت توافق نکرده.

اسپنسر اعتقاد دارد که بسته شدن قرارداد مایکروسافت و اکتیویژن، رقابت را در حوزه‌ی بازی‌های موبایلی تقویت می‌کند. اسپنسر می‌گوید موبایل «بزرگ‌ترین پلتفرمی است که مردم روی آن بازی می‌کنند.» در حال حاضر این بازار کاملاً دوقطبی است و توسط اپل و گوگل مدیریت می‌شود. فیل اسپنسر می‌گوید اجرایی‌شدن قانون بازارهای دیجیتال «فرصتی بزرگ» است.

اتحادیه‌ی اروپا در قالب قانون بازارهای دیجیتال، اپل و گوگل را به‌عنوان «دربان» حوزه‌ی موبایل معرفی کرده و از آن‌ها خواسته است قوانین مربوط‌به توزیع اپلیکیشن را در آیفون و اندروید تغییر دهند. اپل و گوگل در صورت تمایل می‌توانند درخواست تجدیدنظر ثبت کنند تا زمان اجرایی شدن قانون موردبحث به تأخیر بیفتد.

فیل اسپنسر تاریخ دقیقی برای آغازبه‌کار فروشگاه مایکروسافت اعلام نکرده است، اما معرفی این فروشگاه را اقدامی بسیار مهم می‌داند. او می‌گوید بازی‌های محبوبی نظیر Call of Duty Mobile و Diablo Immortal و Candy Crush Saga پتانسیل زیادی برای دور کردن کاربران از فروشگاه‌های اپل و گوگل و انتقال آن‌ها به فروشگاه موبایلی ایکس باکس دارند.

مایکروسافت و اپل سال‌ها است که بر سر نحوه‌ی عملکرد سرویس گیمینگ ابری ردموندی‌ها اختلاف نظر دارند. مایکروسافت می‌گوید به موجب قوانین اپ استور، نمی‌تواند سرویس گیمینگ ابری خود را در قالب اپلیکیشنی بومی برای آیفون در دسترس قرار دهد. نسخه‌ی وب این سرویس عملکرد مناسبی روی آیفون ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *