اخبار

توسعه هوش مصنوعی باعث رشد دوباره ارزش سهام انویدیا می‌شود

به‌نظر می‌رسد تب‌وتاب ایجادشده درباره‌ی هوش مصنوعی، به بهبود ارزش سهام انویدیا کمک خواهد کرد.
ارزش سهام انویدیا در اکتبر ۲۰۲۲ به‌دلیل ضعف مداوم این شرکت در بخش بازی و مراکز داده کاهش یافت؛ البته تبلیغات مرتبط با ChatGPT و هوش مصنوعی مولد، باعث شد این روند نزولی از بین برود.

انویدیا به‌عنوان تغییر اساسی مدل کسب‌وکار AI SaaS را در نظر گرفت. این شرکت با خدمات SaaS امکان دسترسی به ابرکامپیوتر آموزش هوش مصنوعی خود را به مشتریان ارائه خواهد داد.

ChatGPT شرکت OpenAI و چت‌بات Bard گوگل از یادگیری عمیق شبکه‌های مولد (GAN) برای ایجاد محتوای جدیدی استفاده می‌کنند که انسان نمی‌توانند آن‌ را تشخیص دهند. GANها از دو نوع شبکه‌ی عصبی بهره می‌برند که در آن مولد محتوای جدیدی ایجاد می‌شود و متمایزکننده‌ی نیز آن محتوا را ارزیابی و سپس بازخوردی را به مولد ارائه می‌کند. بدین‌ترتیب، GANها به‌تدریج تکامل پیدا می‌یابند.

مورگان استنلی اخیراً سهام انویدیا را به سطح Overweight ارتقا داد و ارزش هدف هر سهم این شرکت را ۳۰۴ دلار تعیین کرد. این رقم از افزایش ۱۹ درصدی درمقایسه‌با قیمت کنونی سهام انویدیا (۲۵۵ دلار) حکایت می‌کند. درحال‌‌حاضر، هر سهم این شرکت با قیمت حدودی ۲۶۰ دلار معامله می‌شود.

جوزف مور، تحلیلگر مورگان استنلی، خاطرنشان می‌کند انویدیا اخیراً در حوزه‌ی بازی و مراکز داده، شرایط مطلوبی را تجربه نکرده است؛ اما اکنون توسعه‌ی هوش مصنوعی باعث بهبود وضعیت این شرکت شده است.

به‌گزارش WccfTech، مدل هوش مصنوعی مولد ChatGPT از حدود ۱۰ هزاز پردازنده‌ی گرافیکی A100 انویدیا استفاده می‌کند که قیمت آن‌ها به حدود ۱۰۰ میلیون دلار می‌رسد. توان هر‌یک از این پردازنده‌ها معادل ۶ پتافلاپس است.

علاوه‌براین، انتظار می‌رود تعداد پردازنده‌های گرافیکی برای تأمین قدرت پردازشی تجاری سازی ChatGPT به بیش‌ از ۳۰ هزار واحد برسد. بدین‌ترتیب، ممکن است بازگشت انویدیا به مدل کسب‌وکار SaaS در حوزه‌ی هوش مصنوعی، به‌زودی به واقعیت تبدیل شود.

جوزف مور اظهار کرد حتی با وجود مشکلات موجود در حوزه‌ی هوش مصنوعی، نادیده‌‌گرفتن سهام انویدیا بسیار سخت خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *