اخبار

آمار غیرمنتظره: فروش گرافیک‌های اینتل با AMD هم‌سطح شد؟

اینتل
یک گزارش ادعا می‌کند اینتل و AMD هر کدام ۹ درصد از سهم بازار پردازنده‌های گرافیکی را در اختیار دارند. آیا اینتل واقعا به اندازه‌ی AMD گرافیک می‌فروشد؟

اینتل حدودا یک سال است که عرضه‌ی پردازنده‌های گرافیکی سری Arc Alchemist را برای لپ تاپ و دسکتاپ شروع کرده و آمار جدید نشان می‌دهد سهم این شرکت در بازار به شکل قابل‌توجهی افزایش یافته است.

بر اساس گزارش تامز هاردور به‌نقل از مؤسسه‌ی تحقیقاتی Jon Peddie Research، انویدیا با بیش از ۸۰ درصد سهم، همچنان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی پردازنده‌ی گرافیکی مجزا در دنیا محسوب می‌شود.

سه شرکت انویدیا، ای ام دی و اینتل در فصل چهارم سال ۲۰۲۲ مجموعا ۱۳ میلیون پردازنده‌ی گرافیکی مجزا برای سیستم‌های دسکتاپ و لپ تاپ عرضه کردند. تعداد گرافیک‌های عرضه‌شده توسط این شرکت‌ها در فصل چهارم ۲۰۲۱ به ۲۶ میلیون واحد می‌رسید. این تفاوت در آمار چندان تعجب‌برانگیز نیست، چون فروش کامپیوترهای شخصی در فصل پایانی سال گذشته‌ی میلادی به‌شدت کاهش یافت.

سهم انویدیا و اینتل و AMD از بازار گرافیک در فصل چهارم ۲۰۲۲

 

 

انویدیا با در اختیار گرفتن ۸۲ درصد از سهم بازار، جایگاه خود را به‌عنوان برترین تأمین‌کننده‌ی پردازنده‌های گرافیکی مجزا حفظ کرد. این پردازنده‌های گرافیکی یکی از اصلی‌ترین کسب‌و‌کارهای انویدیا هستند و تیم سبز تمرکز زیادی روی آن‌ها دارد.

در همین حین سهم AMD در بازار از ۱۸ درصد در فصل چهارم ۲۰۲۱ به تنها ۹ درصد در فصل چهارم ۲۰۲۲ رسید. در همین بازه‌ی زمانی سهم اینتل از حدودا پنج درصد به ۹ درصد رسید. هر یک از دو شرکت اینتل و AMD در فصل پایانی ۲۰۲۲ بالغ‌بر ۱٫۱۷ میلیون گرافیک مجزا فروختند.

این آمار در نگاه اول نشان‌دهنده‌ی شکستی بزرگ برای AMD و بردی بزرگ برای اینتل هستند، اما نکات مهمی نیز در این بین مطرح می‌شود. آمار فروش اینتل بر اساس گزارش‌های مالی و میانگین قیمت فروش محصولات این شرکت تخمین زده شده است. به همین دلیل ممکن است آمار چندان دقیق نباشد. به احتمال زیاد AMD همچنان در زمینه‌ی تعداد فروش پردازنده‌ی گرافیکی مجزا بالاتر از اینتل قرار می‌گیرد.

مؤسسه‌ی Jon Peddie Research می‌گوید آمار اینتل به تعداد گرافیک‌هایی اشاره می‌کند که این شرکت در دسترس خرده‌فروشی‌ها قرار داده است. بدین ترتیب نمی‌توان از روی این آمار، تعداد افرادی را که سراغ خرید گرافیک‌های اینتل رفته‌اند تخمین زد. ممکن است بخشی از این گرافیک‌ها همچنان در انبار خرده‌فروشی‌ها باشد. در حال حاضر می‌دانیم که در کل بازار کارت گرافیک، تعداد گرافیک‌های ارائه‌شده به خرده‌فروشی‌ها بیشتر از گرافیک‌های فروخته‌شده به مشتریان است.

با این وجود نمی‌توان موفقیت اینتل در بازار پردازنده‌های گرافیکی را نادیده گرفت. تیم آبی دهه‌ها است که به‌عنوان بزرگ‌ترین تأمین‌کننده‌ی گرافیک‌های مجتمع شناخته می‌شود، اما در اواخر سال ۲۰۲۰ بار دیگر به بازار گرافیک‌های مجزا برگشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *