اخبار

یک بازیکن بالاخره با کمک کامپیوتر توانست هوش مصنوعی AlphaGo را در بازی Go شکست دهد

بازیکنی که حتی در رده برترین بازیکنان آماتور بازی Go قرار نمی‌گیرد، در رقابت با سیستم هوش مصنوعی AlphaGo که در سال 2016 یکی از قهرمانان جهانی این بازی را شکست داده بود، موفق شد این سیستم کامپیوتری را شکست دهد. او برای یادگیری آسیب‌پذیری‌های این هوش مصنوعی از یک برنامه کامپیوتری دیگر استفاده کرده بود.

شکست هوش مصنوعی در بازی Go با کمک یک کامپیوتر دیگر

آسیب‌پذیری AlphaGo درواقع مشکلی است که اکثر سیستم‌های هوش مصنوعی امروزی ازجمله ChatGPT به آن دچارند. «آدام گلیوْ»، مدیرعامل شرکت FAR AI توسعه‌دهنده برنامه‌ای که موفق به کشف این آسیب‌پذیری شده است، می‌گوید: «کشف این آسیب‌پذیری برای ما به‌طرز عجیبی ساده بود.» این برنامه ظاهراً بیش از 1 میلیون بازی با سیستمی به نام KataGo انجام داده است تا «نقطه کوری» را پیدا کند که انسان با کمک آن می‌تواند هوش مصنوعی را شکست دهد.

پلرین می‌گوید استراتژی پیروزی که این نرم‌افزار به او نشان داده است، آن‌قدر سخت نبوده که یادگرفتنش ناممکن باشد. حالا ظاهراً هر بازیکنی با مهارت بازی متوسط می‌تواند از این راهبرد برای شکستن‌دادن کامپیوتر استفاده کند. این روش در مقابل سیستم Leela Zero هم استفاده شده و موفق بوده است.

پیروزی انسان بر ماشین در بازی Go، هفت سال پس از زمانی اتفاق می‌افتد که هوش مصنوعی برای اولین‌بار توانسته بود بر بازیکنان انسانی غلبه کند. سیستم AlphaGo توسط شرکت دیپ‌مایند گوگل طراحی شده و در سال 2016 توانسته بود «لی سدول»، قهرمان این رشته را شکست دهد. سدول سه سال بعد از دنیای Go خداحافظی کرد و گفت این هوش مصنوعی قابل شکست‌دادن نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *