اخبار

هشدار مدیرعامل OpenAI: جهان احتمالاً با ابزارهای هوش مصنوعی ترسناک فاصله زیادی ندارد

«سم آلتمن»، مدیرعامل شرکت سازنده ChatGPT باور دارد که اگر قانون‌گذاری صورت نگیرد، آینده می‌تواند ترسناک باشد.

چت‌بات بینگ که هنوز به‌طور عمومی در دسترس کاربران قرار نگرفته، گفت‌وگوهایی با کاربران داشته است که سروصدای زیادی به‌پا کرده. حالا «سم آلتمن»، مدیرعامل OpenAI که سازنده ChatGPT است، در اظهارنظر جدیدی هشدار داده که جهان احتمالاً با ابزارهای هوش مصنوعی ترسناک فاصله زیادی ندارد. او به همین خاطر قانون‌گذاری در این حوزه را ضروری می‌داند.

هم‌بنیان‌گذار شرکت OpenAI که با مایکروسافت در طراحی بینگ چت همکاری داشته است، در رشته توییتی گفت حرکت به‌سمت آینده‌ای بر پایه هوش مصنوعی عمدتاً اتفاق خوبی است و می‌تواند سریع رخ دهد. او این فرایند را به گذار از دنیای پیش از تلفن‌های هوشمند به دنیای پس از تلفن‌های هوشمند تشبیه کرد.

بااین‌حال، آلتمن هشدار داد که جامعه باید زمان کافی برای تطابق با اتفاق بزرگی مثل ورود هوش مصنوعی به زندگی خود را داشته باشد: «ما به زمانی کافی نیاز داریم تا سازمان‌ها برای آینده تصمیم بگیرند. قانون‌گذاری حیاتی است و تعیین این قوانین زمان لازم دارد؛ هرچند ابزارهای هوش مصنوعی نسل فعلی چندان ترسناک نیستند، ولی فکر می‌کنم به‌صورت بالقوه فاصله زیادی با ابزارهای ترسناک نداشته باشیم.»

ابزارهای هوش مصنوعی هنوز باید اصلاحاتی را پشت سر بگذارند

مدیرعامل OpenAI گفت مسیر آینده چت‌بات‌های هوش مصنوعی با چالش‌هایی مثل سوگیری روبه‌رو است و افراد پس از حرف‌زدن با چت‌بات‌ها ممکن است احساس رضایت نداشته باشند. به باور آلتمن، ابزارهای هوش مصنوعی نباید به‌صورت پیش‌فرض جهت‌گیری سیاسی داشته باشند. بااین‌حال به گفته او، عرضه زودهنگام این ابزارها ضروری است؛ چرا که به دریافت ورودی و اصلاح هرچه بیشتر مدل‌ها کمک می‌کند.

آلتمن پیش‌تر در سال 2015 هم گفته بود که ابزارهای هوش مصنوعی باید قانون‌مند شوند. به‌علاوه، «میرا موراتی»، مدیر ارشد فناوری OpenAI هم چندی قبل از لزوم قانون‌گذاری در این حوزه خبر داده بود.

«ایلان ماسک»، مدیرعامل تسلا دیگر چهره‌ای است که اخیراً درباره پتانسیل‌های بزرگ هوش مصنوعی حرف زده است. او می‌گوید این فناوری می‌تواند اثرات مثبت و منفی هم‌زمانی داشته باشد و نیازمند قانون‌گذاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *