اخبار

اسپیس ایکس استفاده نظامی اوکراین از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را محدود کرد

استارلینک در جنگ روسیه و اوکراین، به یکی از ابزارهای حیاتی برای دولت اوکراین تبدیل شده است. اما به گفته رئیس اسپیس ایکس، این شرکت اقداماتی را برای جلوگیری از استفاده ارتش اوکراین از استارلینک برای کنترل پهپادها در زمان جنگ انجام داده است.

به گفته رئیس اسپیس ایکس، «گوئین شاتول» در کنفرانسی در واشنگتن، استارلینک هرگز قرار نبود که به یک سلاح تبدیل شود:

«بااین‌حال اوکراینی‌ها از روش‌هایی استفاده کرده‌اند که غیرعمدی بوده و همچنین بخشی از هیچ توافقی نبوده است.»

محدودیت استارلینک برای کنترل پهپادها

شاتول در ادامه این کنفرانس به خبرنگاران اعلام کرد که گفته‌اش مربوط به گزارش‌هایی می‌شوند که از استفاده ارتش اوکراین از استارلینک برای کنترل پهپادها خبر می‌دادند. اوکراین به‌طور گسترده از پهپادها برای شناسایی موقعیت دشمن، هدف‌گیری و پرتاب بمب‌ها استفاده می‌کند.

رئیس اسپیس ایکس در ادامه گفت که این شرکت می‌تواند اقدامات انجام دهد تا توانایی اوکراین برای چنین کاری کاهش پیدا کند. شاتول در ادامه اعلام کرد که برخی از این اقدامات انجام شده‌اند و عملکرد استارلینک برای این کار، محدود شده است. البته شاتول نگفت اسپیس ایکس چه اقداماتی انجام داده است.

گوئین شاتول

به گفته شاتول، استفاده از استارلینک برای پهپادها، در توافق اسپیس ایکس با دولت اوکراین وجود نداشته است و قرارداد آن‌ها تنها برای اهداف بشردوستانه مانند ارائه اینترنت به بیمارستان‌ها، بانک‌ها و خانواده‌های متأثر از حمله روسیه در نظر گرفته شده بود.

در زمان حمله روسیه به اوکراین در نزدیک به یکسال پیش، اسپیس ایکس شروع به ارسال ترمینال استارلینک به اوکراین کرد تا دولت بتواند به اینترنت دسترسی پیدا کند. در ادامه برخی از کشورها مانند ایالات متحده و فرانسه هزینه مربوط به سایر ترمینال‌ها را پرداخت کردند.

در ابتدا روسیه به‌دنبال جلوگیری از استفاده دولت اوکراین از استارلینک بود و می‌خواست مانع از ارسال سیگنال‌ها شود، اما ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس اعلام کرد که این شرکت جلوی این اقدامات روسیه را گرفته است.

چندین ماه پیش استارلینک در اوکراین از دسترس خارج شد و دوباره به حالت اولیه‌اش بازگشت، بنابراین شاید این قطعی مربوط به محدویت‌های اعمال‌شده از سوی اسپیس ایکس باشد. البته شاتول در پاسخ به این سؤال که آیا این قطعی ارتباطی با محدودیت‌ها دارد، گفت که درباره پاسخ این سؤال مطمئن نیست و به آن جواب نمی‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *