اخبار

این هوش مصنوعی می‌تواند ابتلا به سرطان ریه را چندین سال زودتر پیش‌بینی کند

هوش مصنوعی این روزها کاربردهای متنوعی دارد. گروهی از محققان دانشگاه MIT با این فناوری دست به خلق ابزاری موسوم به Sybil زده‌اند که می‌تواند اولین نشانه‌های نادیدنی سرطان ریه را از مدت‌ها قبل‌تر شناسایی کند و شانس حیات بیماران را به‌شکل قابل‌توجهی افزایش دهد.

پزشکان درحال‌حاضر از سی‌تی اسکن‌های دوز پایین (LDCT) برای غربالگری افراد مشکوک به سرطان ریه استفاده می‌کنند. اکنون محققان سیستمی را با هوش مصنوعی ساخته‌اند که می‌تواند اسکن‌های LDCT را بدون نیاز به کمک رادیولوژیست بررسی کند و احتمال بروز سرطان ریه در شش سال آینده بیمار را تشخیص دهد.

سیستم Sybil از سی‌تی اسکن‌های سه‌بعدی استفاده می‌کند و توانسته در آزمایش‌هایی که در چندین کلینیک پشت سر گذاشته است، با دقت بالایی مبتلایان به سرطان ریه را شناسایی کند. محققان برای آموزش این سیستم از صدها سی‌تی اسکن تومورهای سرطانی استفاده کردند تا نشانه‌های این بیماری را به هوش مصنوعی خود بیاموزند.

تیم توسعه‌دهنده هوش مصنوعی Sybil

هوش مصنوعی Sybil می‌تواند آینده را هم پیش‌بینی کند

در نهایت Sybil حتی می‌توانست در شرایطی که علائم مشخصی از سرطان وجود ندارد، این بیماری را در افراد شناسایی کند. «جرمی وول‌وند»، از نویسندگان ارشد این مقاله می‌گوید: «متوجه شدیم در شرایطی که ما نمی‌توانستیم سرطان را ببینیم، این هوش مصنوعی همچنان قادر بود پیش‌بینی کند که کدام ریه‌ها درنهایت سرطانی می‌شوند. این که دیدیم [Sybil] می‌تواند محتمل‌ترین سمت ریه برای تشکیل بیماری را پیش‌بینی کند، برای ما بسیار جالب بود.»

این سیستم تاکنون فقط روی افرادی با سابقه مصرف سیگار آزمایش شده است، اما پژوهشگران می‌خواهند در آینده آن را روی افراد غیرسیگاری و کسانی که دهه‌ها پیش سیگار را ترک کرده‌اند هم آزمایش کنند. آمار ابتلا در این افراد روبه‌افزایش است، درحالی‌که آن‌ها چون معمولاً در گروه افراد در معرض خطر نیستند، در اولویت غربالگری‌ها قرار نمی‌گیرند. بنابراین شناسایی سریع بیماری در آن‌ها می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد.

نتایج این پژوهش در Journal of Clinical Oncology منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *