اخبار

منبع تغذیه چیست؟

واحد منبع تغذیه یا PSU (کوتاه شده Power Supply Unit) نوعی مبدل برق است. این دستگاه برق شهری (جریان متناوب AC) را به عنوان ورودی دریافت کرده و آن را به برق جریان مستقیم (DC) تبدیل می‌کند.

لازم به ذکر است که پاور ساپلای، وظیفه تنظیم و تقسیم انرژی بین قطعات را نیز بر عهده دارد. به بیان دیگر، پاور قطعه‌ای است که انرژی مورد نیاز سایر قطعات و سخت افزارهای داخل کامپیوتر از جمله رم، پردازنده مرکزی و … را تامین می‌کند.

منبع تغذیه (PSU) کامپیوتر

این جریان می‌تواند به صورت مستقیم از خود پاور و یا به شکل غیرمستقیم از مادربرد تامین گردد. در هر دو حالت وظیفه اصلی تامین انرژی بر عهده پاور است. واحد اندازه گیری و سنجش کارکرد منبع تغذیه وات (Wat) است.

پاور در مقایسه با سایر ماژول‌ها معمولاً عمر کمتری دارد به این خاطر که، نوسانات برق و کارکرد زیاد، باعث داغ شدن شدید پاور و در نهایت خرابی اجزای آن می‌شود. البته در برخی موارد هم عامل خاموشی و ریستارت‌های ناگهانی کامپیوتر می‌شود.

همان طور که می‌دانید گرما جز عوامل اصلی تاثیر گذار در خرابی سخت افزار است؛ در نتیجه، فن‌ها و سینک‌ها برای خارج کردن گرما در منبع تغذیه فن‌ وجود دارند. این قطعات گرمای حاصل از قطعات الکتریکی (از جمله ترانزیستورها، مقاومت‌ها و…) را به بیرون منتقل کند و دمای دستگاه را پایین آورد.


منبع تغذیه چطور کار می‌کند؟

پاور جریان متناوب ۱۱۰ یا ۲۳۰ ولت (AC) را دریافت می‌کند و بسته به نیاز مدارهای الکتریکی سیستم شما، جریان مستقیم (DC) بین ۳ تا ۱۲ ولت را تحویل می‌دهد. برخی از پاورها به طور خاص برای استفاده با جریان ۱۱۰ یا ۲۳۰ ولت طراحی شده‌اند.

در حالی که برخی دیگر می‌توانند بین این دو سوئیچ شوند، و یا حتی هر ولتاژی در این محدوده را بپذیرند. این بدان معنی است که اکثر PSUها می‌توانند در کشورهای مختلفی که ممکن است ورودی برق تغییر کند، کار کنند.

پاور ساپلای

هنگام انتخاب یک منبع تغذیه، مهم است که مطمئن شوید که با فرم فاکتور کیس سرور و مادربرد شما سازگار است. این موضوع اطمینان حاصل می‌کند که واحد تغذیه، در سرور شما قرار می‌گیرد.

غالب پاورهایی که در حال حاضر در بازار وجود دارند از ۲۰۰ وات تا ۱۲۰۰ وات تنوع دارند. هرچه رقم وات بالاتر باشد، واحد می‌تواند قدرت بیشتری را در اختیار سیستم شما قرار دهد، به این معنی که باید ارزیابی کنید که قطعات شما به چه میزانی برای کارکرد موثر نیاز دارند.

شما باید توان تقریبی مورد نیاز (TDP) هر یک از قطعات کامپیوتر را محاسبه کنید تا، پاوری با قدرت مناسب انتخاب کنید. در نهایت، هنگام تعویض یا ارتقاء یک منبع تغذیه رایانه شخصی، مهم است که برندها را نیز در نظر بگیرید.

منبع تغذیه (PSU) کامپیوتر

برندهای معروف منابع تغذیه عبارتند سی‌سونیک (SeaSonic)، کورسیر (CORSAIR)، کولر مستر (Cooler Master)، ترمالتیک (Thermaltake) و… که می‌توانید تهیه کنید. لازم به ‌ذکر است که برای انتخاب و خرید پاور، المان‌های حائز اهمیتی وجود دارند که باید در نظر بگیرید که در مقاله، هر آنچه پیش از خرید منبع تغذیه بیان شده‌اند.


چند نوع منبع تغذیه داریم؟

پاور را به گونه‌های مختلفی می‌توان دسته‌بندی کرد. بر اساس نوع ولتاژ خروجی، نحوه عملکرد، خروجی ثابت یا متغیر می‌توان منبع تغذیه را دسته‌بندی کرد. در ادامه به چند نوع پاور ساپلای می‌پردازیم.

منابع تغذیه خطی (Linear Power Supplies): وظیفه تبدیل ولتاژ بالا متناوب (AC) را به جریان مستقیم (DC) بر عهده دارد.

منابع تغذیه سوییچینگ (Switching Power Supplies): عملکرد این نوع از منبع تغذیه بر اساس قطع و وصل ترانزیستورها است. پاور کامپیوتر نمونه‌ای از یک منبع تغذیه سوئیچینگ است.

انواع منبع تغذیه

منابع تغذیه بدون وقفه (UPS): قطعه‌ای است که زمانی که برق می‌رود، انرژی بار را تامین می‌کند. افزایش ولتاژ برق یا قطعی برق در چنین تجهیزاتی می‌تواند باعث زیان‌هایی مانند اخلال در کسب و کار آنلاین، یا از بین رفتن اطلاعات مهم، یا اخلال در شبکه و اینترنت بشود.

منبع تغذیه بدون وقفه برای محافظت از سخت‌افزار و تجهیزاتی مانند سرورها، سیستم‌های کامپیوتری، تجهیزات مخابراتی، یا سایر تجهیزات الکتریکی کاربرد دارد. کاربرد آن در برق اضطراری آسانسورها و بیمارستان‌ها و… است.


تفاوت منبع تغذیه PC و لپ تاپ چیست؟

کامپیوترهای شخصی (PC) و لپ تاپ هر دو از واحدهای منبع تغذیه استفاده می‌کنند، اگرچه طراحی آن‌ها تا حدودی متفاوت است. پاور کامپیوتر، یک نوع منبع تغذیه سوییچینگ است. این قطعه، برق متناوب (AC) را از منبع اصلی برق دریافت کرده و به چندین ولتاژ مستقیم (DC) برای بخش‌های مختلف کامپیوتر تبدیل می‌کند.

این ولتاژها عبارتند از ۳.۳± ولت، ۵± ولت و ۱۲± ولت (ولتاژهای استاندارد) است. رایج‌ترین نوع منبع تغذیه، منبع تغذیه ATX که یک جعبه مستقل است که داخل کیس کامپیوتر قرار می‌گیرد و ولتاژ AC (متناوب) را به DC (مستقیم) تبدیل می‌کند.

منبع تغذیه (PSU) کامپیوتر

لپ‌ تاپ‌ها همچنین از واحدهای منبع تغذیه استفاده می‌کنند، اگرچه طراحی آن‌ها تا حدودی متفاوت است. اکثر این واحدهای پاور مبدل‌های برقِ خارجی (External) هستند و معمولاً ولتاژ AC (متناوب) را به ۱۲ تا ۲۴ ولت مستقیم DC تبدیل می‌کنند.

بیشتر لپ‌ تاپ‌ها دارای مدارهای داخلی هستند که می‌توانند ۱۲ ولت تامین‌ شده توسط پاور را به ولتاژ پایین‌تر مورد نیاز قطعات مختلف تبدیل کنند.


کلام آخر

در این مقاله با مفهوم ابتدایی پاور یا منبع تغذیه آشنا شدیم. پاور، انرژی مورد نیاز سایر قطعات و سخت افزارهای داخل کامپیوتر از جمله رم، پردازنده مرکزی و … را تامین می‌کند. یعنی جریان برق متناوب (AC) ورودی برق شهر را به جریان مستقیم (DC) خروجی برای استفاده سایر قطعات رایانه تبدیل می‌کند. در نهایت، پاور قطعه‌ی مهمی است که نمی‌توان از آن غافل شد و انتخاب نادرست آن می‌تواند منجر به کاهش راندمان کامپیوتر و کاهش عمر مفید قطعات شود.

منبع تغذیه چیست؟

منبع تغذیه قطعه‌ای است که، وظیفه تبدیل برق شهری (متناوب AC) به مستقیم (DC) را دارد. پاور انرژی مورد نیاز سایر قطعات و سخت افزارهای داخل کامپیوتر از جمله رم، پردازنده مرکزی و … را تامین می‌کند.

منبع تغذیه کامپیوتر چه نوعی است؟

منبع تغذیه کامپیوتر، یک منبع تغذیه سوییچینگ است که برق متناوب (AC) را از منبع اصلی برق دریافت کرده و به چندین ولتاژ مستقیم (DC) برای بخش‌های مختلف کامپیوتر تبدیل می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *