اخبار

پنجمین نمایشگاه کار ایران: هشتگ به کار برمی‌گردیم

پنجمین نمایشگاه کار ایران در برج میلاد تهران آغاز به کار کرد. این نمایشگاه با حمایت جاب ویژن برگزار شده و از ۵ تا ۷ بهمن برپا است. مدیران این پلتفرم شغل و کاریابی بر این باورند که برپایی نمایشگاه کار در شرایط فعلی امری واجب است و امید دارند با شعار این نمایشگاه، یعنی backtowork (بازگشت به کار) بتوانند برای نیروهای تعدیل‌شده انبوه کشور، مسیر شغلی تازه‌ای ایجاد کنند.

نمایشگاه کار ایران امروز صبح (5 بهمن‌ماه) افتتاح و در همان ساعات اولیه با استقبال خوب تماشاگران مواجه شد. این نمایشگاه از ۱۰ صبح تا ۵ بعدازظهر پابرجا است و «هادی محمدآبادی» مدیرعامل جاب ویژن، درباره چالش‌های برگزاری آن در شرایط کنونی جامعه به دیجیاتو گفت: «باور دارم که نباید زندگی عادی را از خودمان بگیریم و موضوعی مثل اشتغال، بحثی نیست که بتوان به‌راحتی آن را کنار گذاشت. مردم با شغل خود زندگی می‌کنند و روزی در می‌آورند و همه می‌دانیم که این روزها چقدر تعدیل نیرو بسیار شده است.» به گفته محمدآبادی، با نگاهی به شبکه اجتماعی لینکدین می‌توان به صدها هزار نیرویی رسید که این روزها Open To Work و بیکار شدند: «بسیاری از این افراد نیز نیروهایی با سابقه چندساله بوده و حالا بیکار شده‌اند.»

محمدآبادی تأکید دارد آن‌ها وقتی که موج تعدیل نیرو را در شرکت‌ها دیدند، به چند کار دست زدند که آخرین آن‌ها پنجمین نمایشگاه کار است: «ما در وهله اول دیدیم که در این شرایط، بعضی افراد هستند که می‌خواهند خودشان را ارتقا ببخشند و فن و مهارت تازه‌ای یاد بگیرند. از‌همین‌رو با مکتب‌خونه کمپینی راه‌اندازی کردیم تا بتوانیم دوره‌های پرطرفدار این پلتفرم را با تخفیف ویژه به کاربران خود ارائه کنیم. همچنین سعی کردیم شرایطی فراهم کنیم تا همه آگهی‌های مرتبط با یک شغل به‌صورت یکجا برای کاربران قابل نمایش باشد و درنهایت با قشری مواجه بودیم که برای مدت‌ها از مقوله رزومه ساختن دور بود و نیاز داشت تا بتواند روزمه‌ای قوی و خوب درست کند. برای این دسته افراد نیز اقداماتی انجام دادیم تا رزومه خود را بهبود ببخشند.»

مدیرعامل جاب ویژن باور دارد که برپایی نمایشگاه کار با شعار همدلی و بازگشت به محیط کار، به این دلیل بوده است که بتواند روزنه امیدی را برای مردم فراهم کند تا در هر شرایطی که هستند – ولو این شرایط سخت اجتماعی – با محیط کاری درگیر شوند. او تأکید دارد که شرکت‌های حاضر در نمایشگاه نیز با همین باور به اینجا آمده‌اند تا بتوانند جذب نخبگان داشته باشند: «نمایشگاه امسال در فضای برج میلاد برگزار شده و در فضایی تقریباً دو‌برابر فضای ادوار گذشته شکل گرفته است. افراد جویای کار می‌توانند با حضور در این نمایشگاه از فضای کاری شرکت‌ها سردر بیاورند و بدانند آینده شغلی‌شان چیست و مسیرشان به کجا ختم خواهد شد.» محمدآبادی تأکید دارد که در نمایشگاه امسال احتمالاً شاهد افرادی باشند که سابقه کاری بیشتری دارند.

«مقداد ولایی» هم‌بنیان‌گذار جاب ویژن نیز در پاسخ به این پرسش که دوره‌های گذشته، این رویداد چه دستاوردی داشته است؟ به دیجیاتو گفت: «تاکنون بیش از ۶۰۰ سازمان معتبر و خوش‌نام در این نمایشگاه‌ها حضور داشتند و بیش از ۱۲۰ دوره آموزشی در تمام نمایشگاه‌ها برگزار شده است. همچنین بیش از ۳۷۰۰ جذب استخدام طی برگزاری این نمایشگاه‌ها صورت گرفته است.»

ولایی به وجود کنفرانس‌های رایگان متعدد در این رویداد اشاره داشت و از بخش جدید این نمایشگاه که با کمک مجموعه رهنما درست شده است، خبر داده و درباره آن توضیح داد: «بخش منتورنیگ با کمک مربیان مطرح رهنما ایجاد شده و آن هم کاملاً رایگان است. در این بخش قرار است که منتورها به بازدیدکنندگان مشاور رایگان شغلی بدهند و برای آن‌ها یک مسیر شغلی بهتر ترسیم کنند.»

بازدیدکنندگان چه می‌گویند؟

بازدیدکنندگان نمایشگاه کار باور دارند شرایط فعلی کشور کار را از همیشه سخت‌تر کرده است و لذا با نگاهی پر از تردید وارد نمایشگاه می‌شوند. آن‌ها معتقد هستند که باید به نیروها به چشم یک منبع انسانی نگاه کرد و نه به چشم هزینه.

مرادی یکی از این بازدیدکنندگان است که در رشته منابع انسانی درس می‌خواند و از اینکه نگاه شرکت‌ها به نیروها به چشم یک منبع انسانی نیست، گله‌مند است. او باور دارد که شرکت‌ها باید این نگرش را عوض کنند و این تغییر فرهنگ سازمانی مستلزم وجود شرایطی بهتر در جامعه است. اشکان از دیگر بازدیدکنندگان این نمایشگاه است که باور دارد طی سالیان آینده و با افزایش حقوق نیروها، شرکت‌ها دیدگاهی جدید نسبت به نیروهای خود پیدا می‌کنند و نیروهایی که واقعاً کاربلد باشند، در شرکت‌ها باقی می‌مانند و الباقی نیز پس از یادگیری مهارت واقعی، به سرکار می‌روند. او معتقد است که شرکت‌ها نباید طی چند ماه بحران، به تعدیل نیرو دست بزنند و شرایط کنونی در کشور را ناشی از بی‌ثباتی شرکت‌ها و تورم می‌داند؛ تورمی که باعث سود‌رساندن به شرکت‌ها است و از نظر او، همین موضوع است که آن‌ها را سرپا نگه داشته.

مریم نیز از بازدیدکنندگان این نمایشگاه است که نسبت به نحوه برگزاری و مکان آن گله‌مند است. او که در ساعات ظهر روز اول نمایشگاه به بازدید از آن آمده، باور دارد که غرفه‌ها هنوز آنقدر که باید آماده نیستند و از اینکه نمایشگاه به‌صورت ناقص افتتاح شده است، شکایت دارد. بااین‌حال او باور دارد که این نمایشگاه می‌تواند مرهم زخمی برای کارجویان کشور باشد. رضا از دیگر بازدیدکنندگان این نمایشگاه است و در رشته گرافیک درس خوانده و می‌گوید هنوز به اینکه بتوان در ایران ماند و کاری انجام داد، باور دارد؛ باوری که از نظر او بسیار کوچک و کم‌رنگ است، اما می‌توان همچنان به آن امید بست و به زندگی ادامه داد.

نمایشگاه کار ایران در برج میلاد برگزار شده است و تا جمعه ۷ بهمن ماه ادامه دارد. ساعات بازدید این نمایشگاه از ساعت ۱۰ صبح لغایت ۵ بعد از ظهر است و اگر با مترو به این نمایشگاه سر بزنید، ماشین‌های مخصوصی شما را تا در نمایشگاه به‌طور رایگان برده و برمی‌گردانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *