اخبار

وزیر ارتباطات: کلاب‌هاوس در روزهای آینده رفع فیلتر خواهد شد

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات در حاشیه حضور خود در مراسم رونمایی از ناوگان موتوری برقی شرکت ملی پست کشور با اشاره به اینکه اینستاگرام و واتس‌اپ فعلاً شامل رفع فیلتر نمی‌شوند، گفت احتمال رفع فیلتر کلاب‌هاوس در چند روز آینده جدی است.

زارع‌پور با تأکید بر اینکه تلاش وزارت ارتباطات بر رفع محدودیت‌ پلتفرم‌هایی است که قابلیت برطرف‌شدن محدودیت را دارند، گفت: «تصمیم به فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ توسط نهادهای امنیتی گرفته شده است و لذا وزارت ارتباطات اظهار‌نظری درباره شرایط این پلتفرم‌ها ندارد. اما در روزهای آینده شاهد رفع فیلتر کلاب‌هاوس خواهیم بود.»

زارع‌پور درباره رفع فیلتر بعضی از پلتفرم‌های فیلترشده گفت: «من قبلاً اعلام کرده‌ام که کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه متولی فیلترینگ است و و حدود ۱۳ عضو دارد که دولت بخشی از اعضای آن است‌. تلاش ما این است محدودیت‌هایی که قابلیت برطرف‌شدن را دارند، برداریم و ان‌شاءالله طی دو روز آینده خبرهای خوشی در این زمینه خواهید شنید.»

او با اشاره به اینکه اینستاگرام و واتس‌اپ با مصوبه نهادهای امنیتی مسدود شده‌اند، گفت: «اینستاگرام و واتس‌اپ با مصوبه نهادهای امنیتی مسدود شدند، به همین دلیل فعلاً مشمول این اتفاق نیستند و در این زمینه نهادهای امنیتی تصمیم گرفته‌اند. اما سرویس‌ها و خدماتی هستند که از نظر ما قابلیت بازنگری دارند و اکنون مسیر را دنبال می‌کنیم که این اتفاق رخ دهد. مشخصاً کلاب‌هاوس طی روزهای آینده رفع فیلتر می‌شود.»

رفع فیلتر پلتفرمی که به خواب رفته است

این اظهارنظر وزیر ارتباطات درباره رفع فیلتر کلاب‌هاوس، اگرچه نویدبخش دسترسی بهتر به شبکه‌های اجتماعی از سوی کاربران است، اما باید این نکته را هم موردتوجه قرار داد که فیلتر این پلتفرم در اینترنت سیار هم از ابتدا مشخص نبود به دستور چه ارگانی انجام شده است.

کلاب‌هاوس که در روزهای ابتدایی فعالیت خود با استقبال ویژه‌ای از سوی کاربران مواجه شده بود، همان ابتدا بدون حکم قضایی از سوی برخی اپراتورها فیلتر شد؛ اگرچه بهتر است بگوییم اپراتورهای اینترنت سیار تصمیم به قطع دسترسی کاربران به این پلتفرم گرفتند. درنهایت هم دسترسی به این پلتفرم در این اپراتورها همچنان قطع است.

بعد از قطع دسترسی اپراتورهای سیار به کلاب‌هاوس، «مجتبی توانگر» نماینده مجلس در توییتی تلویحاً اعلام کرده که دستور فیلترینگ کلاب‌هاوس صادر شده، اما محرمانه است. او در این توییت گفته که «دستور جلسات کمیته تعیین مصادیق مجرمانه به درخواست نمایندگان دولت محرمانه‌ شده‌اند و همین امر موجب شده است تا دولت از تصمیماتی که خود آمر آن بوده برای جهت‌دهی به افکار عمومی بهره‌برداری کند.»

شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس، در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری از اهمیت زیادی در بین کاربران ایرانی برخوردار شد؛ هرچند از ابتدا دسترسی به آن همراه با اختلال بود. درنهایت اما فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ بود که اختلالاتی در دسترسی به کلاب‌هاوس از طریق اینترنت سیار به‌وجود آمد و در پی آن دسترسی از مسیر اینترنت ثابت هم قطع شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *