اخبار

مخالفت انجمن تجارت الکترونیک تهران با اینترنت طبقاتی

به گزارش هلدینگ ICT انجمن تجارت الکترونیک تهران در واکنش به طرح ارائه اینترنت طبقاتی: اتخاذ این راهبرد غیرمنطقی، غیراخلاقی و بی‌ثمر است.

موضوع ارائه اینترنت با محدودیت‌های کمتر برای برخی کسب‌وکارهای حوزه فناوری، که می‌تواند آغازگر اتفاق شومی به نام راه‌اندازی اینترنت طبقاتی باشد، نگرانی شدیدی برای کاربران، فعالان عرصه فناوری و حتی صاحبان همین کسب‌وکارها ایجاد کرده است.

پس از واکنش‌های منفی و مخالفت‌های مطرح‌شده در فضای مجازی توسط کاربران و کارشناسان، بسیاری از صاحبان کسب‌وکارهای وابسته به حوزه فناوری هم از ارائه اینترنت خاص به مجموعه‌شان انتقاد کردند و به اینترنت طبقاتی «نه» گفتند؛ چراکه این افراد معتقدند اینترنت یک بستر عمومی است که امکان دسترسی به آن هم باید در اختیار عموم باشد و نه خواص.

حالا سازمان تجارت الکترونیک تهران هم با انتشار بیانیه‌ای به ایده اجرایی شدن طرح اینترنت طبقاتی واکنش نشان داده و با آن مخالفت کرده است. در متن این بیانیه آمده است:

«اخبار ضد و نقیضی از تعریف طرحی موسوم به اینترنت طبقاتی به گوش می‌رسد. انجمن تجارت الکترونیک تهران قویاً با تعریف هر گونه اولویت‌بندی در دسترسی به اینترنت، مخالفت کرده و بر این باور است که این طرح مشکلی بر مشکلات پیشین اضافه می‌کند.»

در اطلاعیه اتحادیه فناوران رایانه تهران آمده است «مراجع ذی‌صلاح دارندگان پروانه کسب این اتحادیه را به‌عنوان کارآمدترین و مشروع‌ترین فعالان حوزه فناوری به رسمیت شناخته و امکان رفع فیلتر پلتفرم‌ها را برای ایشان محقق نموده‌اند.» انجمن تجارت الکترونیک این طرح را باعث تشدید نارضایتی عمومی دانسته و نوشته است:

«انجمن تجارت الکترونیک اتخاذ این راهبرد را غیرمنطقی، غیراخلاقی و بی‌ثمر می‌داند. پیشبرد طرح‌هایی از این دست، بیش از گذشته شکاف‌های اجتماعی را تعمیق بخشیده و موجب تشدید نارضایتی‌های عمومی می‌شود.»

همچنین در بخش دیگری از این بیانیه اشاره شده است که «عادی‌سازی» اینترنت طبقاتی و القای آن به‌عنوان شیوه‌ای برای مدیریت اینترنت، به زیان تمام اجزای فعال اکوسیستم است و حاصلی جز تضعیف این صنعت در بلندمدت نخواهد داشت.

پیش از این هم سید حسن هاشمی، رئیس سازمان نظام رایانه‌ای کشور، در توییتی مخالفت این سازمان با اجرای طرح اینترنت طبقاتی را اعلام کرده بود.

توییت رئیس سازمان نصر کشور

هاشمی در این توییت سیاست‌های غلط فیلترینگ را عامل بحران اقتصاد دیجیتال کشور دانسته و اعلام کرده بود که «سازمان نصر از همان ابتدا با اینترنت طبقاتی مخالف بود و این پیشنهاد را نپذیرفت.»

موضوع ارائه اینترنت طبقاتی در ایران که به کاربران مختلف دسترسی‌های متفاوتی می‌دهد مدت‌هاست که مطرح شده و با ارائه اینترنت دارای محدودیت‌های کمتر به اقشار خاص کم‌وبیش در حال اجرایی شدن است. باوجوداین، حالا و پس از محدودیت‌های شدیدی که در سه ماه گذشته برای اینترنت ایجاد شده، نگرانی‌ها درباره گسترش هرچه بیشتر اینترنت طبقاتی هم افزایش پیدا کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *