اخبار

جریمه ۷۲۵ میلیون دلاری متا برای رسوایی فیس‌بوک

به گزارش هلدینگ ICT – این پیشنهاد که اواخر روز پنج شنبه به دادگاه اعلام شد، به شکایت گروهی که در سال ۲۰۱۸ پس از افشای رسوایی فیس بوک، تنظیم شده بود، خاتمه می‌دهد. فیس بوک اجازه داده بود شرکت مشاوره سیاسی بریتانیایی کمبریج آنالیتیکا و شرکت‌های دیگر به اطلاعات شخصی ۸۷ میلیون کاربر این پلتفرم دسترسی پیدا کنند.

وکلای شاکیان، توافق پیشنهاد شده را بزرگترین توافق انجام شده تاکنون در پرونده‌های مربوط به شکایت گروهی حریم خصوصی داده در آمریکا، توصیف کردند. همچنین این بزرگترین مبلغی خواهد بود که شرکت متا مجبور شده است برای حل و فصل شکایت گروهی، پرداخت کند.

در این توافق که باید توسط قاضی فدرال در سانفرانسیسکو تائید شود، متا به ارتکاب خلاف اقرار نکرد. این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد این توافق، به نفع جامعه و سهامداران ما بود. طی سه سال گذشته، متا رویکردش در خصوص حریم خصوصی را اصلاح کرده و برنامه حریم خصوصی جامعی را به اجرا گذاشته است.

کمبریج آنالیتیکا برای موفقیت دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ فعالیت کرده و به اطلاعات شخصی میلیون‌ها کاربر فیس بوک به منظور شناسایی رای دهندگان برای اهداف تبلیغاتی، دسترسی پیدا کرده بود.

رسوایی کمبریج آنالیتیکا باعث تحقیقات دولت از شیوه‌های حریم خصوصی شرکت متا و برگزاری یک جلسه در کنگره آمریکا شد که در جریان آن، مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا به شدت مورد مواخذه قانونگذاران آمریکایی قرار گرفت.

فیس‌بوک در سال ۲۰۱۹ موافقت کرد پنج میلیارد دلار برای حل و فصل تحقیقات کمیسیون تجارت فدرال درباره شیوه‌های حریم خصوصی این شرکت و ۱۰۰ میلیون دلار برای فیصله دادن به ادعاهای کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا مبنی بر این که سرمایه‌گذاران را درباره سوءاستفاده از اطلاعات کاربران گمراه کرده است، پرداخت کند.

تحقیقات دادستان‌های کل ایالتی ادامه دارد و این شرکت سرگرم مبارزه با شکایت دادستان کل واشنگتن دی سی است.

توافق اخیر به ادعاهای کاربران فیس بوک که می‌گویند این شرکت، قوانین فدرال و ایالتی را زیر پا گذاشته و به طراحان اپلیکیشن و شرکای تجاری خود اجازه داده است اطلاعات شخصی آنها را بدون جلب موافقتشان، به صورت گسترده استفاده کنند، پایان می‌دهد.

وکلای این کاربران اظهار کردند: فیس‌بوک آنها را گمراه کرده و این تصور را ایجاد کرده بود که می‌توانند اطلاعات شخصی خود را کنترل کنند اما در واقع اجازه داده بود هزاران دسترسی خارج از این شرکت به اطلاعات کاربران، صورت بگیرد.

بر اساس گزارش رویترز، فیس‌بوک مدعی است کاربرانش هیچ منافع حریم خصوصی مشروعی در اطلاعاتی که با دوستانشان در این شبکه اجتماعی به اشتراک می‌گذارند، ندارند اما وینس چابریا، قاضی منطقه‌ای آمریکا در سال ۲۰۱۹ این دیدگاه را بسیار اشتباه دانسته و موافقت کرده بود پرونده شکایت پیگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *