اخبار

لینوکس، متا و مایکروسافت در پی پایان‌دادن به انحصار گوگل مپ هستند

بنیاد لینوکس در همکاری با بزرگان صنعت فناوری سرویس جدیدی معرفی کرده است تا با انحصارگرایی گوگل در بازار سرویس‌های نقشه و مسیریاب مقابله کند.

آن‌طور که به‌نظر می‌رسد، سرویس نقشه و مسیریاب گوگل (Google Maps) رقیبی جدید دارد. بنیاد لینوکس از Overture Maps به‌عنوان پروژه‌ای جدید برای «تقویت سرویس‌های نقشه‌ در سراسر دنیا» پرده‌برداری کرده است. این پروژه‌ی متن‌باز شامل گروهی از بزرگان صنعت فناوری نظیر خدمات وب آمازون (AWS)، متا، مایکروسافت و تام‌تام است. بنیاد لینوکس می‌گوید درهای پروژه‌ی Overture Maps «به روی تمامی جوامعی که منافع مشترک در ساخت داده‌های نقشه‌‌ی متن‌باز دارند» باز خواهد بود.

بر اساس گزارش Ars Technica، بنیاد لینوکس وب‌سایتی جدید برای پروژه‌ی Overture Map طراحی کرده است تا اطلاعیه‌های مهم را ازطریق آن منتشر کند. Overture Map اولین پروژه در نوع خودش محسوب نمی‌شود و همین حالا نیز اعضای جامعه‌ی متن‌باز روی OpenStreetMap کار می‌کنند. این سرویس همچون ویکی‌پدیای سرویس‌های نقشه‌یاب است و همه‌ی کاربران می‌توانند آن را ویرایش کنند.

بنیاد لینوکس در بخشی از بیانیه‌اش می‌گوید به دنبال استفاده از داده‌های فعلی سرویس‌هایی مثل OpenStreetMap است تا از آن‌ها برای بهینه کردن Overture Map استفاده کند. هدف از توسعه‌ی Overture Map «ایجاد نسخه‌ای دیجیتالی از دنیای فیزیکی» اعلام شده است.

به گفته‌ی بنیاد لینوکس، Overture Map «پروژه‌‌ای داده‌محور است، نه جامعه‌ای از ویرایشگران نقشه. بدین ترتیب Overture قرار است مکمل OpenStreetMap باشد.» در ادامه‌ی بیانیه می‌خوانیم: «ما OpenStreetMap را با سایر منابع ترکیب می‌کنیم تا مجموعه‌داده‌های باز جدیدی ایجاد کنیم. داده‌های Overture تحت مجوزهای سازگار، برای استفاده در دسترس جامعه‌ی OpenStreetMap قرار می‌گیرد.»

در حالت کلی به‌نظر می‌رسد مسئولان پروژه‌ی Overture از ساختار داده در سرویس OpenStreetMap رضایت ندارند و به دنبال ایجاد سرویسی بهینه‌تر و بهتر هستند.

آنچه در بیانیه‌ی بنیاد لینوکس آمده نشان‌دهنده‌ی این است که Overture Map بیشتر از آنکه اپلیکیشن گوگل مپ را هدف قرار دهد، در تلاش است API این سرویس محبوب گوگل را به چالش بکشد. تمامی داده‌های نقشه‌یابی گوگل در داخل اپلیکیشن گوگل مپ قرار دارد، با این‌حال توسعه‌دهندگان نیز می‌توانند از طریق Google Maps API به آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

توسعه‌دهندگان به‌لطف API سرویس گوگل مپس می‌توانند نقشه‌ی مدنظرشان را به درون پروژه‌های خود وارد کنند و رابطی کاربری بر پایه‌ی آن بسازند. توسعه‌دهندگان همچنین می‌توانند داد‌ه‌های خاصی را از دیتابیس گوگل مپ استخراج کنند. API گوگل مپ به تمامی توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد مجموعه‌داده‌های جهانی سرویس نقشه‌ی گوگل را وارد اپلیکیشن خود کنند، البته این خدمات به این شرط ارائه می‌شود که توسعه‌دهندگان هزینه‌ی سنگینی پرداخت کنند.

API گوگل مپس به‌عنوان سرویسی کم‌هزینه کارش را شروع کرد و شرکت‌ها ترغیب شدند که کسب‌‌و‌کاری جدید بر پایه‌ی مجموعه‌داده‌های ارزشمند گوگل بسازند. از آن‌جایی که گوگل کنترل بازار سرویس‌های نقشه‌یاب را تا حد زیادی در اختیار دارد، قوانینی سخت‌گیرانه و ضدرقابتی به توسعه‌دهندگان تحمیل کرده است.

در سال ۲۰۱۸، گوگل هزینه‌ی استفاده از API سرویس گوگل مپ را بیش‌از ۱٬۴۰۰ درصد افزایش داد و بسیاری از توسعه‌دهندگان مجبور شدند استفاده از این سرویس را متوقف کنند. وزارت دادگستری ایالات متحده اوایل همان سال تحقیقاتی علیه گوگل مپ به راه انداخت تا سیاست‌های این سرویس را مورد بررسی قرار دهد. گوگل به‌صراحت می‌گوید هیچ‌یک از مشتریانش «اجازه ندارند محصولات یا قابلیت‌های گوگل را بازتولید کنند.» این یعنی اگر گوگل در سال‌های آینده سرویس جدیدی روی کار بیاورد، تمامی رقبای آن سرویس مجبور به تعطیلی خواهند شد. گوگل همچنین ترکیب داده‌های سرویس مپ را با سایر دیتاست‌ها ممنوع کرده و گفته است که نباید از آن در خودروها استفاده شود.

اگر پروژه‌ی Overture Maps به موفقیت برسد، احتمالا هزینه‌‌ی تحمیل‌شده به شرکت‌ها کاهش پیدا می‌کند. شرکت‌های عضو این پروژه‌ باید سالانه مبلغ مشخصی را به بنیادی که برای Overture Maps تشکیل شده است پرداخت کنند. این هزینه بسیار کمتر از آن چیزی است که شرکت‌ها برای دسترسی به API گوگل مپ پرداخت می‌کنند.

Overture می‌گوید اولین مجموعه‌داده‌ی سرویس جدید را در نیمه‌ی نخست سال ۲۰۲۳ منتشر می‌کند. کد موردنیاز برای استفاده از سرویس در نهایت روی گیت‌هاب قابل دسترس خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *