اخبار

عکس خیره‌کنندهٔ تلسکوپ فضایی هابل از یک کهکشان با شکلی عجیب

به گزارش هلدینگ ICT – «شکوفه‌های» قرمز درخشان مربوط به تشکیل ستاره، در تصویر جدیدی از یک کهکشان غیرمتعارف خودنمایی می‌کنند.

عکس خیره‌کنندهٔ تلسکوپ فضایی هابل از یک کهکشان با شکلی عجیب
یک عکس جدید از تلسکوپ فضایی هابل، یک کهکشان کوتوله نامنظم به نام NGC 1156 را به تصویر می‌کشد.این کهکشان که در فاصله ۲۵ میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی برج حمل قرار دارد، برخلاف اکثر کهکشان‌های دیگر ساختاری منحصربه‌فرد دارد که آژانس فضایی اروپا که شریک این مأموریت است، از آن با عنوان یک «شگفتی از ریخت‌شناسی کهکشانی» یاد می‌کند.

مقامات این آژانس، در بیانیه‌ای که همزمان با انتشار تصویر جدید هابل در ماه گذشته صادر شد، نوشتند: «هزاران ستاره درخشان این کهکشان، ساختاری مارپیچی تداعی می‌کنند؛ ولی این کهکشان فاقد ساختار مارپیچی مشخصی است. این کهکشان، بیضی‌شکل و هسته آن از ستارگان قدیمی‌تر و قرمزتر تشکیل شده است».

شکوفه‌های قرمز درخشان پراکنده در سراسر این تصویر هابل، مناطقی مربوط به تشکیل ستاره‌های پرنور را نشان می‌دهد که انرژی شدید کهکشان را تأمین می‌کنند. گاز هیدروژن یونیزه‌شده که از این ستارگان جوان خارج می‌شود، درخشش قرمزی از خود به نمایش می‌گذارد.

گفتنی است کهکشان‌های مارپیچی معمولاً یک برآمدگی مرکزی متشکل از ستاره‌های قدیمی‌تر و کم‌نور دارند که توسط یک صفحه تخت و چرخان از ستاره‌های جوان و داغ احاطه شده‌اند.

با اینکه کهکشان NGC 1156 دارای یک مرکز متراکم متشکل از نسل‌های قدیمی‌تر ستاره‌هاست، اما ستاره‌های جوان‌تر آن در بازوهای مارپیچی مشخصی که دورتادور کهکشان را در بر بگیرند، وجود ندارند.

ستاره‌شناسان، کهکشان NGC 1156 را به عنوان یک کهکشان نامنظم کوتوله طبقه‌بندی کرده‌اند؛ چرا که فاقد هر نوع شکل مشخصی است؛ در واقع نه ساختار مارپیچی دارد و نه بیضی‌شکل است.

با این حال و طبق این بیانیه، این کهکشان در دسته‌بندی «منزوی» نیز قرار می‌گیرد؛ زیرا هیچ کهکشان دیگری به اندازه کافی نزدیک آن نیست که بر شکل عجیب‌وغریب آن و نیز شکل‌گیری ستاره‌های ادامه‌دار آن تأثیر بگذارد.

با اینکه هابل قبلاً از کهکشان NGC 1156 عکسبرداری کرده بود، ولی تصویر جدید به عنوان بخشی از برنامهٔ موسوم به «تمام کهکشان‌های همسایه» گرفته شده و هدف آن پر کردن شکاف در مشاهدات کهکشانی است.

طبق بیانیه آژانس فضایی اروپا، ستاره‌شناسان متوجه شدند که تنها سه‌چهارم از کهکشان‌ها که در فاصله کمی بیش از ۳۰ میلیون سال نوری از زمین قرار دارند، توسط هابل و با جزئیات کافی رصد شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *