اخبار

AMD تراشه‌های کم‌مصرف سری Ryzen 7020 را برای لپ‌تاپ‌های اقتصادی رونمایی کرد

به گزارش هلدینگ ICT – تراشه‌های جدید سری Ryzen 7020 شرکت AMD در سه نسخه با معماری قدیمی Zen 2 برای استفاده در لپ‌تاپ‌های مقرون‌به‌صرفه و کم‌مصرف معرفی شدند.

AMD پردازنده‌های جدید پایین‌رده‌‌ی سری Mendocino Ryzen 7020 و Athlon 7020 را برای رقابت با پردازنده‌های سری Core i3 اینتل رونمایی کرد. این تراشه‌ها برای دستگاه‌های مقرون‌به‌صرفه و کم‌مصرف طراحی شده‌اند و ازجمله اولین پردازنده‌هایی هستند که به‌عنوان بخشی از سری جدید Ryzen 7000 روانه‌ی بازار می‌شوند.

سه تراشه‌ی جدید AMD شامل Ryzen 3 7320U و Ryzen 5 7520U و Athlon Gold 7220U می‌شوند که حداکثر توان مصرفی آن‌ها (TDP) بین ۸ تا ۱۵ وات است و از گرافیک Radeon 610M بهره می‌برند. دو تراشه‌ی جدید سری Ryzen از حافظه‌ی کش ۶ مگابایتی و ۴ هسته و ۸ ترد استفاده می‌کنند؛ درحالی‌که مدل Athlon از حافظه‌ی نهان ۵ مگابایتی و ۲ هسته و ۴ ترد بهره می‌برد. این پردازنده‌ها براساس معماری Zen 2 و لیتوگرافی ۶ نانومتری تولید شده‌اند.

Zen 2 معماری جدیدی نیست و درواقع، سال ۲۰۱۹ معرفی شده است. جدیدترین معماری AMD با نام Zen 4 شناخته می‌شود؛ بنابراین، تراشه‌های جدید Ryzen برای لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت در نظر گرفته شده‌اند. گفته می‌شود ایسر در لپ‌تاپ Aspire 3 از این پردازنده‌ها استفاده خواهد کرد؛ محصولی که مدل‌های کنونی آن با قیمت کمتر از ۴۰۰ دلار فروخته می‌شود.

به‌گفته‌ی AMD، تراشه‌های جدید کم‌مصرف این شرکت ۱۲ ساعت عمر باتری را روی لپ‌تاپ‌ها فراهم می‌کنند. این شرکت مدعی شده است که پردازنده‌های مذکور در بهره‌وری و عملکردهای چندوظیفه‌ای و سرعت راه‌اندازی برنامه‌ها، تراشه‌های Core i3 اینتل را شکست می‌دهند. گرافیک Readeon 610M نیز احتمالاً در اجرای بازی‌ها تجربه‌ی بهتری از لپ‌تاپ‌های مقرون‌به‌صرفه‌ی قدیمی‌تر ارائه خواهد داد. البته خرید چنین لپ‌تاپ‌هایی برای اجرای بازی‌های کامپیوتری توصیه نمی‌شود.

AMD طرح نام‌گذاری تراشه‌های ۲۰۲۳ خود را منتشر کرده است و بسیاری از موارد درمقایسه‌با سال گذشته اصلاح شده‌اند. مهم‌ترین تغییر این است که رقم سوم نام هر تراشه اکنون نسخه‌ی معماری Zen آن را نشان می‌دهد. این تغییر خاص باعث می‌شود مشتریان هنگام خرید از نوع معماری اطلاع داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *