اخبار

این پوست بیوالکترونیکی شکل و عملکرد پوست انسان را تقلید می‌کند

به گزارش هلدینگ ICT – لوازم بیوالکترونیکی مانند پوست می‌توانند برای نظارت بر سلامت، درمان دارویی، دستگاه‌های پزشکی قابل کشت و مطالعات بیولوژیکی مورد استفاده قرار بگیرند، زیرا می‌توان آن‌ها را به صورت یکپارچه با بدن ادغام کرد.

«سیهونگ وانگ»، استادیار مهندسی مولکولی دانشکده مهندسی «پریتزکر» دانشگاه شیکاگو با کمک مرکز کارآفرینی و نوآوری «پولسکی» موفق به تولید پوست بیوالکترونیکی شده است.

این پوست با تکیه بر نوآوری در زمینه‌ فیزیک نیمه‌ هادی‌ها، مکانیک جامدات و علوم انرژی شامل ایجاد نیمه هادی‌های پلیمری کششی و آرایه‌های ترانزیستوری است که سبب عملکرد استثنایی این پوست بیوالکترونیکی می‌شود. علاوه بر این، تیم تحقیقاتی وانگ از نانو ژنراتوهای تربیوالکتریکی نیز استفاده کرده است تا فرآیند ذخیره انرژی را گسترش دهد.

وانگ در توضیح این اختراع گفت: «هدف ترکیب این تکنولوژی‌ها توسعه دستگاه‌هایی است که می‌توانند به پوست کاربر بچسبند یا درون بدن قرار بگیرند و سیگنال‌های حیاتی را در زمان نیاز تشخیص دهند.»

از این پوست بیوالکترونیکی می‌توان به عنوان حسگر برای ایجاد یک سیستم عصبی که در زیر پوست بیماران قرار می‌گیرد، استفاده کرد. این پروژه که در ناحیه سینه کاربرد دارد، با نام «Bionic» شناخته می‌شود و هدف آن بازگرداندن حس به ناحیه سینه است.

چنین حسگرهایی می‌توانند برای توسعه پوست بیوالکترونیکی برای رباتیک نرم مورد استفاده قرار گیرند. با این‌حال، انتظار می‌رود کاربردهای این پوست تا چند سال آینده به قدری افزایش یابد که بتوان از آن برای اندازه‌گیری سیگنال‌هایی مانند نبض و فشار خون نیز استفاده کرد. این حسگرها درحقیقت سیگنال‌های نشانگرهای زیستی در سال‌های آینده خواهند بود.

این تیم تحقیقاتی قصد دارد در آینده سازوکار این سیستم را به کمک هوش مصنوعی ارتقا دهد تا بتوان اطلاعات لازم در مورد سلامت بدن را از آن استخراج کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *