اخبار

واردات مسافری تلفن همراه از عراق به طور موقت ممنوع شد

به گزارش هلدینگ ICT – همزمان با فرا فرارسیدن ایام عزیمت ایرانی‌ها به عراق جهت شرکت در راهپیمایی اربعین، طبق تصمیم وزارت صمت و کارگروه رجیستری، واردات مسافری گوشی تلفن همراه از عراق موقتا ممنوع شده و ثبت این گوشی‌ها در مبادی ورودی کشور صورت نخواهد گرفت.

نامه‌ای به کلیه گمرک‌های اجرایی کشور ارسال شده که از ممنوعیت ثبت تلفن همراه مسافری ورودی از کشور عراق در بازه زمانی 10 الی 31 شهریور ماه خبر می‌دهد.

این ابلاغیه که از سوی معاونت پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ریاست جمهوری ارسال شده است؛ اعلام می‌دارد ممنوعیت اتخاذ شده براساس مصوبات کارگروه رجیستری وزارت صمت، نامه معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین است.

در این نامه از گمرک و زیرمجموعه‌های آن خواسته شده تا ضمن اطلاع‌رسانی مناسب در این زمینه مثل نصب بنر در مبادی ورودی و خروجی عراق، از ثبت اطلاعات گوشی تلفن همراه مسافری از مبدا عراق در سامانه‌های مربوطه خودداری کنند.

با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود نزدیک به 5 میلیون زائر ایرانی در راهپیمایی اربعین حاضر شوند، به نظر می‌رسد ممنوعیت فوق برای جلوگیری از تبعات واردات مسافری گوشی در این ایام گرفته شده است. با توجه به اینکه مدتی است برای واردات تلفن همراه بالای 600 دلار ارز اختصاص داده نمی‌شود، واردات گسترده گوشی از عراق می‌تواند تاثیر زیادی بر نرخ ارز بگذارد چرا که ارز واردات این گوشی‌ها از بازار آزاد تامین خواهد شد. همچنین امکان سوءاستفاده از خریداران ایرانی در عراق وجود دارد.

اما جدای از این، زائرانی که قصد حضور در پیاده‌روی اربعین را دارند بایستی بیش از پیش مراقب اطلاعات هویتی خود باشند. چندی پیش سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا نیز در گفتگو با دیجیاتو هشدار داده بود مردم حین خریدن این مدل‌ گوشی‌ها مراقب باشند چرا که در زمان پیاده روی اربعین، عده‌ای از سودجویان از اطلاعات هویتی زائران برای رجیستری گوشی‌های قاچاق استفاده می‌کنند: «برخی متخلفین با سواستفاده از اطلاعات هویتی زائران حین بازگشت به کشور به خرید سیم کارت به نام آنها و اقدام به رجیستری برای گوشی‌های قاچاق می‌کنند. زائرین باید مراقب اطلاعات هویتی خود باشند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *